Comorile din pivniţele oamenilor de afaceri: sticlele de vin de colecţie, evaluate la sute de mii de euro

„Vinurile pentru moldoveni sunt mai mult decât produs şi consumare, sunt un mod de viaţă şi cultură. În acelaşi timp, o colecţie de vinuri este şi o investiţie care, de ce nu, în timp poate creşte în valoare”, spune Ion Sturza, fostul director general adjunct al Rompetrol.

Sturza a părăsit grupul, o afacere de 7 miliarde de dolari cu peste 9.000 de angajaţi, în septembrie anul trecut, anunţând la scurt timp că vrea să aloce 30 de milioane de euro din banii proprii într-un fond de investiţii.

Dacă pentru fostul manager de la Rompetrol vinurile de colecţie sunt şi o investiţie, un business, pentru alţii acestea reprezintă doar un hobby, însă cert este că din ce în ce mai mulţi oameni de afaceri sau manageri sunt dispuşi să cheltuiască mii de euro pe sticle de vin „doar pentru cunoscători”, scrie Ziarul Financiar.

Simbol al unui anumit statut social, vinul de colecţie se află şi în pivniţele bancherilor care însă evită să vorbească despre acestea, al antreprenorilor care investesc în vin şi al unor oameni care nu au nicio legătură cu domeniul.

„Am o vinotecă destul de bine dotată, cu peste 2.000 de sticle, care cred că este evaluată la circa 200.000 de euro”, spune Sebastian Ghiţă, care deţine firma de IT Asesoft, dar investeşte şi în producţia de vin. El deţine 300 de hectare de viţă-de-vie în care spune că a investit în jur de 6-7 mil. euro. Cea mai scumpă sticlă de vin din colecţie este un Chateau Petrus din 1963 estimat la „câteva mii de euro”.


Vinuri cu poveste

Cu o colecţie mai bogată se poate lăuda însă omul de afaceri Mihai Miron, care controlează afacerea din industria farmaceutică Ropharma şi care spune că în prezent are o colecţie care ajunge la 3.000 de sticle.

„Îmi place să colecţionez vinul, dar să îl şi consum. Pofesia (farmacist – n.red.) m-a ajutat să înţeleg efectele benefice ale vinului şi paradoxul francez, adică faptul că Franţa este una dintre ţările cu cel mai mare consum de vin roşu, de mâncare grasă şi cu cea mai scăzută mortalitate”, spune Miron. Cea mai scumpă sticlă de vin din colecţie o estimează la 6.000 – 7.000 de euro.

Pentru Mihai Miron, mare parte din vinuri au în spate o poveste. Spre exemplu, una dintre sticlele de vin a fost primită cadou de la fostul preşedinte al SmithKline Beecham (astăzi GSK – companie către care a vândut producătorul Europharm la începutul anilor 2000) când au inaugurat lucările la fabrica de la Braşov.

Loading...
Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.