Impactul unui asteroid asupra unui ocean ar distruge stratul de ozon timp de câţiva ani

Impactul unui asteroid asupra unui ocean ar putea provoca o catastrofă naturală. Ar distruge stratul de ozon timp de mulţi ani, ceea ce i-ar împiedica pe oameni să mai cultive ori să iasă ziua de teama arsurilor solare, notează joi ziarul ABC.

Ce s-ar întâmpla dacă un asteroid ar cădea într-un ocean, cruţând oraşele şi populaţia, am putea spune că am scăpat de sfârşitul lumii? Nicidecum, se arată într-un studiu realizat de experţii de la Institutul Ştiinţelor Planetare (PSI) din Tucson (Arizona) şi finanţat de NASA, care arată că impactul unei roci spaţiale de mărime medie – cu diametrul de 500 sau de 1 000 de metri – cu fundul oceanului ar putea provoca o catastrofă asupra mediului.

Impactul ar afecta atmosfera, înghiţind stratul de ozon protector al Terrei timp de mulţi ani. O consecinţă ar fi o uriaşă creştere a nivelului radiaţiilor ultraviolete. Agricultura ar fi serios ameninţată precum şi subzistenţa a milioane de oameni.
Dar şi sănătatea oamenilor: pentru a evita arsurile şi problemele oculare, nu am putea ieşi la lumina zilei, ci doar noaptea, precum vampirii. Impactul violent asupra ocenului ar creşte compuşii chimici care ar afecta astfel atmosfera.

Cu ani în urmă, interesul pentru efectele impactului unui asteroid sau comete asupra unui ocean se limitau doar la pericolul unui tsunami. Dar această nouă focalizare, publicată recent de revista de specialitate Earth and Planetary Science Letters, este complet diferită. Elisa Pierazzo, cercetător la PSI, a folosit un simulator pentru a afla cum ar afecta acestă mare ciocnire ozonul din atmosferă.

Pierazzo a preconizat două posibile scenarii ale impactului: unul în care un asteroid cu diametru de 500 de metri s-ar precipita la 4 kilómetri adâncime în ocean; iar al doilea, având un asteroid cu diametrul de un kiolometru. Modelul a avut în vedere rapiditatea cu care, la scufundare, rocile sunt expulzate din mare, inclusiv vaporii şi apa şi alţi compuşi, precum clorura şi bromura, accelerând distrugerea stratului de ozon.

Rezultatele sunt îngrijorătoare. Potrivit cercetătoarei, impactul unui asteroid cu un diametru de un kilometru poate produce ‘o perturbare mondială semnificativă a compuşilor chimici din atmosfera superioară’, care se va traduce printr-o ‘epuizare’ a stratului de ozon timp de mulţi ani, un fenomen ‘comparabil găurilor negre înregistrate în anii 90’.

Eliminarea unei mari cantităţi de ozon din atmosfera superioară, pentru o perioadă prelungită de timp, poate avea ‘importante repercusiuni biologice pentru Terrei, având drept consecinţă creşterea radiaţiilor ultraviolete’, spune ea. Între consecinţe ea enumeră ‘incidenţa eritemelor de piele, cataracte, perturbări ale creşterii plantelor şi al ADN molecular’.

Şi oamenii vor fi nevoiţi să-şi protejeze sănătatea. Indicele celei mai mari de radiaţii ultraviolete înregistrat vreodată pe Terra a fost de 20 – la 10 se pot înregistra deja arsuri cutanate la o expunere de câteva minute – dar impactul unui asteroid cu un diametru de 500 metri ar putea presupune valori mai mari de 20, timp de mai multe luni în regiunile afectate, în timp ce căderea unei roci spaţiale cu diametrul de un kilometru ar ridica nivelul UVI la 56, cu nivele de peste 20 timp de 2 ani în la ambele emisfere.

‘Nu am ajunss niciodată la aceste extreme şi nu ştim ce s-ar întâmpla, dar am fi probabil obligaţi să ieşim doar noaptea pentru a evita riscuri majore’. Asemeni multor colegi ai săi, Pierazo a cerut dezvoltarea unei tehnologii spaţiale care să poată, la un interval suficient de timp, să distrugă ori să devieze asteroizii periculoşi pentru Pământ.
Tot în mod preventiv, agricultorii ar putea să-şi adapteze culturile pentru a avea o mai mare toleranţă la razele ultraviolete, iar pentru a ne pregăti de cel mai rău dintre scenarii, alimentele ar trebui înmagazinate în perspectiva unei raţionalizări, după scăderea drastică a productivităţii.