EUR
4,83 RON
(+0.01%)
USD
4,47 RON
(+0.15%)
GBP
5,48 RON
(+0.12%)
CHF
4,58 RON
(-0%)
BGN
2,47 RON
(-0.08%)
BYN
1,73 RON
(+0.15%)
CAD
3,14 RON
(+0.77%)
RSD
0,04 RON
(-0.02%)
AUD
2,68 RON
(+0.37%)
JPY
0,04 RON
(+0.12%)
CZK
0,17 RON
(+0.42%)
INR
0,06 RON
(+0.37%)

 

Care este miza din piaţa tichetelor de masă, cel mai „oferit” beneficiu din România: un miliard de euro

Din pachetul de beneficii extrasalariale pe care îl primeşte un angajat, bonurile de masă lipsesc doar în cazuri rare. Par un avantaj neglijabil, însă răspândirea lor atât de largă a format o piaţă de peste un miliard de euro. De unde vin aceste tichete şi de ce au devenit angajaţii dependenţi de ele?

Trebuie spus că aceste tichete sunt oferite doar în mediul privat, care cuprinde circa 4,3 milioane de salariaţi, ceea ce conferă o altă amploare cifrei prezentate iniţial – jumătate dintre angajaţii eligibili primesc acest beneficiu. Şi numărul magazinelor care acceptă această modalitate de plată este mare. „Tichetele emise de Edenred sunt acceptate în 50.000 de magazine afiliate din toată ţara”, spune Iulian Alexe, directorul de marketing şi comunicare al emitentului de tichete Edenred, fostul Accor Services, cel mai mare jucător de pe piaţa tichetelor, citat de ZF.

De altfel, potrivit studiului salarial şi de beneficii PayWell 2010 realizat de PricewaterhouseCoopers, tichetele de masă reprezintă cel mai oferit beneficiu de companiile din România – 89% din companiile chestionate spun că includ acest beneficiu în pachetul extrasalarial al angajaţilor şi cam aşa au stat lucrurile şi în anii trecuţi, când, în medie, procentul ajungea la circa 75%.

Atracţia acestui tip de beneficii ţine de facilităţile fiscale pe care le oferă. Astfel, tichetele de masă, tichetele de vacanţă şi tichetele cadou au adus importante beneficii fiscale companiei care le oferă, fiind deductibile la calculul impozitului pe profit şi scutite de la plata contribuţiilor social-salariale şi social-patronale.

Începând cu luna iulie, legea a fost modificată, iar aceste tichete au devenit impozabile cu cota de 16% corespunzătoare impozitului pe venituri din salarii plătibil de angajat. Iniţiativa a fost în mod repetat criticată de angajaţi şi angajatori deopotrivă, însă în destul de puţine cazuri a reprezentat un motiv pentru a exclude tichetele de masă din pachetul de beneficii.
Rămân, chiar şi aşa, beneficiile cele mai eficiente financiar pe care le pot oferi angajatorii, iar angajaţii le pun în topul listei de preferinţe tocmai datorită accesului imediat şi foarte puţin condiţionat în ceea ce priveşte utilizarea lor.

Chiar dacă la nivel individual nu vorbim de sume uriaşe, penetrarea lor în piaţă a ajuns la un nivel atât de avansat, încât s-a creat o industrie de servicii care se ridică la peste un miliard de euro, potrivit datelor Asociaţiei Profesionale a Emitenţilor de Tichete (APET). Pentru a înţelege mai bine dimensiunea reală a acestei pieţe, facem câteva comparaţii – este de aproximativ cinci ori mai mare decât valoarea pieţei de publicitate şi cam tot de atâtea ori depăşeşte piaţa serviciilor de consultanţă, însă se apropie valoric de dimensiunea pieţei produselor farmaceutice, spre exemplu.

Vin şi cardurile-cadou

De curând, s-au lansat pe piaţă şi primele carduri de cadouri pentru companii, care practic au aceeaşi utilitate, dar care pot fi reîncărcate, simplificând logistica pentru firma care acordă cardul.

Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata