EUR
4,83 RON
(-0.01%)
USD
4,07 RON
(+1.41%)
GBP
5,35 RON
(+0.31%)
CHF
4,49 RON
(+0.15%)
BGN
2,46 RON
(+0.69%)
BYN
1,67 RON
(+1.01%)
CAD
3,07 RON
(+0.18%)
RSD
0,04 RON
(-0.06%)
AUD
2,94 RON
(-0.05%)
JPY
0,04 RON
(+0.8%)
CZK
0,19 RON
(-0.42%)
INR
0,05 RON
(+1%)

Fermierii irlandezi doresc mai multă claritate în ceea ce priveşte reforma PAC

Fermierii irlandezi doresc o mai mare claritate în ceea ce priveşte elementele-cheie ale pachetului de reforme pentru Politica Agricolă Comună (PAC), înainte ca impactul complet al modificărilor să fie evaluat.

Reprezentanţii fermierilor irlandezi au descris propunerile drept „largi în ceea ce priveşte conturul, dar sărace în detalii”, scrie Irish Independent. Deşi modificările prevăzute stabilesc un cadru pentru o modernizare a politicii agricole a UE, este nevoie de un acord în vara anului viitor cu privire la propunerile legislative şi bugetare noi ale PAC pentru a umple acest cadru, a comentant unul dintre reprezentanţii fermierilor irlandezi.

Pachetul de reforme, care va forma baza politicii agricole a Europei în perioada 2013-2020, a fost anunţat de către comisarul european pentru agricultură şi dezvoltare rurală, Dacian Cioloş, la Bruxelles, săptămâna trecută.
Comisarul Cioloş a declarat că pachetul este menit să creeze o PAC „mai ecologică”, care va sprijini producătorii „activi”. El a precizat, de asemenea, că noul program va include un regim special pentru „fermele mici” şi plafonarea plăţilor directe către fermierii individuali sau afacerile din domeniul agricol.

Pe de altă parte, decizia de a păstra plăţile pentru Zonele Dezavantajate în Pilonul II a fost salutată de organizaţiile agricole irlandeze. Cu toate acestea, relevă Irish Independent, rămâne îngrijorător faptul că Cioloş şi-a reiterat intenţia de a introduce mai multă echitate în distribuirea plăţilor directe între statele membre şi că şi-a reafirmat opoziţia de a corela plăţile agricole viitoare de producţia din trecut în timpul unor perioade de referinţă specificate.

Irlanda primeşte în prezent 1,3 miliarde euro sub formă de plăţi directe în cadrul PAC, iar plata medie pentru agricultorii irlandezi este de 308 de euro/hectar.
Plata medie pentru UE în ansamblu este de 215 euro/hectar, însă statele est-europene primesc mult mai puţin. România primeşte cei mai puţini bani, 31 de euro/hectar.
Având în vedere că o finanţare suplimentară nu va fi disponibilă pentru PAC, orice demers spre nivelarea plăţilor pentru fermieri în UE va conduce la o plată redusă către statele occidentale.

Vorbind la Bruxelles, joi, comisarul Cioloş a subliniat importanţa de a face PAC „mai ecologică, mai echitabilă, mai eficientă şi mai operativă”. Totodată, comisarul a subliniat că PAC nu este destinată doar fermierilor, ci tuturor cetăţenilor UE şi a insistat că este nevoie ca PAC să fie competitivă atât din punct de vedere economic cât şi din punct de vedere ecologic.
Pachetul de reforme anunţat a rămas foarte apropiat de documentul scurs către presă luna trecută. Comisia Europeană a propus pentru examinare, de către statele europene şi Parlamentul European, trei opţiuni pentru o versiune revizuită a PAC.

Propunerea cea mai susceptibilă de a fi adoptată prevede ca fermierii să primească o plata de bază, plus un ajutor suplimentar pentru acţiunile de „ecologizare” obligatorii sau „bunurile publice”. Măsurile de sprijinire a pieţei, cum ar fi cele de intervenţie şi ajutor pentru depozitarea privată, vor fi, de asemenea, păstrate.
Până în prezent, reacţiile fermierilor irlandezi la propuneri au fost mixte.

Preşedintele IFA (Irish Farmers’ Association), John Bryan, a subliniat că orice redistribuire a plăţilor directe ar fi „devastatoare” pentru fermele de producţie irlandeze şi a avertizat că opţiunile incluse în documentul Comisiei vor conduce la o schimbare majoră a sprijinului acordat fermelor de la sistemele de producţie cu costuri mari din Irlanda şi Europa de Vest la economiile low-cost din Europa de Est.

Pe de altă parte, preşedintele ICSA (Irish Cattle and Sheep Farmers’ Association), Gabriel Gilmartin, a salutat păstrarea plăţilor pentru Zonele Dezavantajate în Pilonul II al PAC, remarcănd faptul că dacă aceste plăţi s-ar fi mutat în Pilonul I, acest lucru i-ar fi costat pe fermierii irlandezi 200 de milioane de euro.
Gilmartin a precizat însă că propunerile de reformă vor necesita o perioadă lungă de tranziţie şi de finanţare adecvată şi a pus sub semnul întrebării modul în care Comisia ar putea defini cu uşurinţă un agricultor „activ” sau o „fermă mică” şi cum ar putea fi direcţionat ajutorul către acestea.

Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata