Ecologiştii ruşi cer sprijin de la UE, privind autostrada Moscova-Sankt Petersburg

Ecologiştii ruşi au solicitat conducerii Uniunii Europene să prezinte o evaluare ‘clară şi publică’ a situaţiei din jurul construcţiei autostrăzii Moscova-Sankt Petersburg, în care sunt implicate inclusiv companii şi fonduri europene.

Ecologiştii atrag atenţia asupra numeroaselor încălcări ale legii şi îi roagă pe înalţii funcţionari ai UE să exercite presiuni asupra guvernului rus în timpul summitului UE-Rusia din 7 decembrie. Între timp, în oraşul Himki a început o amplă campanie socială în vederea demiterii primarului Vladimir Strelcenko, notează cotidianul rus Kommersant.

Scrisoarea ecologiştilor ruşi este adresată înalţilor funcţionari ai UE, între care preşedintele Herman Van Rompuy, ministrul de externe Catherine Ashton şi reprezentantul UE în Rusia, Fernando M.Valenzuela. În scrisoare, ecologiştii ruşi enumeră principalele probleme legate de construcţia autostrăzii: ‘Aceasta va tăia în jumătate pădurea Himki şi va distruge bucăţi importante din ea. Va fi distrus habitatul natural al mamiferelor’, se spune în mesaj.

Citeste si:  Ponta, la 20 de ani de la înfiinţarea UE: Datoria noastră este de a reafirma vocaţia europeană a României

De asemenea, ecologiştii invocă rezultatele unei anchete realizate de organizaţia internaţională Transparency International, care a descoperit în proiect o componentă a corupţiei. Nu în ultimul rând, scrisoarea adresată reprezentanţilor UE dezvăluie numeroase acte de violenţă la adresa jurnaliştilor şi activiştilor civili care se preocupă de problema pădurii Himki.

Demararea şantierului la autostrada Moscova-Sankt Petersburg a fost însoţită de o serie întreagă de scandaluri, aminteşte Kommersant. Mărul discordiei a devenit primul tronson al autostrăzii (15-58 de km): a fost ales traseul care trecea prin pădurea Himki, în pofida faptului că existau alte variante. În iulie 2010, chiar în pădure au avut loc ciocniri între ecologişti şi constructori, care reuşiseră să taie o potecă printre copaci.

Citeste si:  UE impune un embargou petrolier fără precedent împotriva Iranului

După o serie de răsunătoare acţiuni de protest, preşedintele Dmitri Medvedev a întrerupt, la 26 august, lucrările, pentru o dezbatere publică a proiectului. În scrisoare, ecologiştii califică această decizie drept corectă, dar îşi exprimă temerile că puterea rusă ar putea reveni la planurile sale iniţiale. De aceea, semnatarii scrisorii îi roagă pe înalţii reprezentanţi ai UE să facă presiuni asupra guvernului rus în timpul summitului UE-Rusia din 7 decembrie şi să-şi sisteze participarea la proiectul comun ‘până la clarificarea tuturor alternativelor de traseu existente şi impunerea unei transparenţe în alegerea variantei optime’.

Lidera mişcării pentru protejarea pădurii Himki, Evghenia Cirikova, a precizat pentru Kommersant că a fost sfătuită să se adreseze conducerii UE în timpul întrevederii dintre activişti şi Comisia Europeană.
‘La acest proiect participă compania europeană Vinci, este posibilă atragerea de capital de la Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare (BERD), însă înalţii politicieni ai UE nu au formulat încă niciun fel de declaraţii oficiale pe marginea acestui subiect. Prin urmare, vrem să le auzim părerea’, explică Cirikova.

Citeste si:  Stupul de albine urban: aşezat în interiorul casei

Între timp, locuitorii zonelor din oraşul Himki pe unde este planificat să treacă şantierul au început strângerea de semnături pentru demiterea şefului administraţiei locale, Vladimir Strelcenko.
Drept bază ei au luat textul scrisorii pe care apărătorii drepturilor omului o adresaseră preşedintelui Dmitri Medvedev după ce activistul Konstantin Fetisov fusese bătut. În document se vorbeşte despre numeroasele atacuri la adresa celor ce se opun actualului traseu al autostrăzii, atacuri care nu au fost elucidate nici până la această oră.

Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

close