Uzina de la Mioveni, templul mondial al low-cost-ului

Reuşita Dacia este un tur de forţă pe care nici un alt concurent nu l-a mai realizat. Printre atuurile uzinei de la Piteşti se numără salariile muncitorilor români de şapte ori mai mici decât cele din Franţa şi costuri de producţie pe maşină sub cele din Hexagon. Dacia a devenit un fenomen pe Bătrânul continent, comparabil cu Ikea din Suedia, este de părere ziarul francez Le Figaro.

Creşterea nivelului de trai al locuitorilor din Mioveni (Piteşti), excepţională în această ţară aflată în criză, se datorează uzinei din apropiere, care îi alimentează şi cu apă potabilă. Această clădire imensă cu înalte faţade albe este templul mondial al low-cost-ului. Acolo se fabrică modelele Dacia extrem de căutate de occidentali, precum Sandero sau Duster.

Charles Morillo, directorul uzinei, este un patron fericit. În timp ce omologii săi francezi aplică şomajul parţial, uzina sa merge din plin. ‘Este imposibil să producem mai mult: lucrăm în timpul săptămânii în trei schimburi iar sâmbăta, în două. După ce am făcut toate optimizările posibile ca să avem două vehicule în plus pe oră, am ajuns la ritmul maxim’, afirmă Morillo.

Uzina de la Piteşti se află la o distanţă de ani lumină faţă de unităţile franceze sau japoneze ultrarobotizate, potrivit ziarului menţionat. Pe banda de montaj, operaţiunile sunt aproape 100% manuale: sudura, montarea parbrizelor. În Europa, aceste operaţiuni sunt calculate la milimetru de calculator. Numai câteva etape au fost robotizate, ca de exemplu vopsitul. Cele 6 modele ale gamei sunt asamblate pe aceeaşi linie.

Setul de construcţie este simplu deoarece numeroase piese sunt comune. Duster reia 70% din piesele de la Sandero şi aceeaşi maşină fabrică uşile din faţă ale acestor vehicule.
Destinaţia principală a acestor vehicule este Franţa şi Germania. Modelul cel mai căutat este Duster. Termenele de livrare depăşesc şase luni. Din aprilie, de când a fost lansat, sunt peste 80.000 de comenzi pentru acest model 4×4. Cu un preţ de minimum 11.900 euro, el costă de două ori mai puţin decât rivalele sale.

‘În februarie, vom fabrica 750 de Duster pe zi, aproape de două ori mai mult decât am prevăzuť, explică Charles Morillo, care speră că deschiderea uzinei de la Tanger (Maroc), în 2012, va oferi mai multă flexibilitate.
În Franţa, cota de piaţă a Daciei a ajuns la circa 5%. În Europa, vânzările au urcat cu 11,7% în perioada ianuarie-octombrie, pe o piaţă în scădere cu 5%: această marcă a progresat cel mai mult dintre toate din 2006. Concepută pentru ţările emergente, ea a devenit un fenomen pe Bătrânul continent, comparat cu Ikea.

Reuşita Daciei este un tur de forţă, pe care niciun rival nu a reuşit până acum să-l imite, consideră ziarul francez. În 1999, când Renault a cumpărat Dacia, care se afla în agonie, uzina de la Mioveni părea ‘răvăşită de un război nuclear’, afirmă Gérard Detourbet, şeful programului Logan. ‘Au fost necesari trei ani ca să facem curăţenie, să îmbunătăţim condiţiile de muncă, să construim toalete, vestiare şi o cantină’, îşi aminteşte Detourbet.

Acum unsprezece ani, tehnologia de fabricare era la fel de veche ca în anii 1960, când Nicolae Ceauşescu a semnat acordul cu Renault pentru producerea de copii ale R8 şi R12: Dacia 1100 şi 1300. Dar Louis Schweitzer, patronul de atunci al Renault, a vrut cu orice preţ să lanseze au automobil de 5.000 de dolari. La puţin timp după lansarea în Europa de Est, Loganul pătrunde şi în Europa de Vest, în 2004, la preţul de 7.600 euro.

Marca românească a devenit expertă şi în arta recuperării. Alte economii se fac la salariile muncitorilor români ai uzinei, în pofida unei creşteri obţinute după o grevă din 2008. Ele sunt de şapte ori mai mici decât în Franţa. Totodată, costurile de producţie pe maşină sunt cu 2000 de euro sub cele din Franţa. Gama se va îmbogăţi în 2012 cu un monospaţiu şi o utilitară.

Dacia este una din mărcile cele mai fiabile: 93% din proprietari nu au avut nicio pană de când au cumpărat-o, potrivit unui studiu al publicaţiei ‘Que choisir’. Potrivit acestui criteriu, marca se clasifică pe locul trei, înaintea BMW sau Renault.
Dacia va rămâne ‘de bază’, în timp ce Losange se va ‘sofistica’, asigură Gérard Detourbet. În total, grupul crede că va vinde aproape 690.000 de automobile low-cost în cursul acestui an. El estimează vânzarea a unui milion de low-cost în 2015, din care 550.000 Dacia.

Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.