EUR
4,81 RON
(-0.08%)
USD
4,38 RON
(+0.99%)
GBP
5,65 RON
(+1.31%)
CHF
4,52 RON
(+0.24%)
BGN
2,46 RON
(+0.26%)
BYN
1,96 RON
(+0.97%)
CAD
3,28 RON
(+1.6%)
RSD
0,04 RON
(-0.09%)
AUD
2,88 RON
(+0.84%)
JPY
0,04 RON
(+0.4%)
CZK
0,19 RON
(-0.13%)
INR
0,06 RON
(+1.08%)

 

Rusia şi Belarus s-ar putea certa din nou din cauza petrolului

Companiile petroliere ruse au întrerupt livrarea de combustibil către rafinăriile din Republica Belarus, în condiţiile în care de la 1 ianuarie nu există un acord între cele două părţi, a anunţat secretarul de presă al concernului de stat ‘Belneftehim’, Marina Kostiucenko.

Despre dificultăţile legate de încheierea unui nou acord a devenit cunoscut la sfârşitul anului trecut, însă la 6 ianuarie ‘Belneftehim’ mai spera că un nou acord va fi semnat imediat după sărbători. Cu toate acestea, negocierile s-au prelungit: se discută preţul. La sfârşitul anului trecut, Rusia şi Belarus semnaseră un acord privind ralierea la Spaţiului Economic Unic, aminteşte cotidianul economic rus Vedomosti. Potrivit acordului, începând din 2011 Minskul urma să primească întreaga cantitate de petrol rusesc importat fără taxe (în acest an – 21,7 milioane tone).

În schimb, Belarus a acceptat să cedeze Rusiei toate taxele provenite din exportul de produse petroliere rezultate din combustibilul rusesc. Moscova este de părere că va pierde oricum circa 5,3 miliarde de dolari doar în acest an, în timp ce Minskul va câştiga 3,9 miliarde. Marţi, preţul pieţei spot pentru petrolul rusesc Urals a fost de circa 969 dolari pe tonă, în portul Rotterdam. Preţul fără taxă de export şi partea ‘nebelarusă’ a cheltuielilor de transport este de circa 360 de dolari, precizează analistul rus Denis Borisov.

Însă, de la 1 februarie Belarus va majora cu 12,5% tariful pentru transportul de petrol pe teritoriul său, ‘în condiţiile schimbării condiţiilor economice‘. Astfel pentru a compensa creşterea cheltuielilor, companiile ruse au decis să majoreze la rândul lor cu 45 de dolari pe tonă preţul pentru petrolul livrat Belarus.
În primul trimestru al anului 2011, cele mai mari livrări spre Belarus era planificat să aibă companiile ruse Lukoil (1 milioane tone), Surgutneftegaz (1 milioane) şi Rosneft (0,9 milioane), precizează Vedomosti.

Când va fi semnat noul acord dintre Belarus şi Rusia nu se ştie, însă Marina Kostiucenko a subliniat că tranzitul de petrol în Europa se desfăşoară în regim obişnuit, iar rezervele de petrol la rafinăriile belaruse sunt suficiente până la sfârşitul lui ianuarie (aceste rezerve includ şi combustibilul din Venezuela). Deocamdată, nu se ştie ce se va întâmpla dacă până la sfârşitul lui ianuarie nu se va reuşi semnarea unui nou acord între cele două părţi.

Potrivit unor surse de informaţie de la Rosneft, se încearcă rezovarea problemei la cel mai înalt nivel. Cu toate acestea, surse din guvernul rus nu confirmă acest lucru. ‘Livrările de petrol în Belarus sunt realizate nu de stat, ci de companii comerciale. Desigur, guvernul rus nu poate influenţa negocierile comerciale’, declară secretrul de presă al premierului rus, Dmitri Peskov.

Totuşi, Peskov recunoaşte că, în cazul în care situaţia va intra într-un punct mort, ‘subiectul va constitui un subiect de discuţii la nivel bilateral’. Companiile ruseşti au avantajul că asigură circa 80% din combustibilul livrat rafinăriilor belaruse, iar până în 2010, înainte ca Minskul să convină cu Venezuela asupra livrărilor de petrol din această ţară, ele asigurau chiar 100% din combustibilul folosit de rafinăriile din Belarus.

Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata