Rompetrol: în datele ANAF referitoare la preţul carburanţilor există o serie de neclarităţi

Grupul Rompetrol a pus la dispoziţia reprezentaţilor Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală şi ai Consiliului Concurenţei toate informaţiile şi lămuririle privind modul de formare al preţului final al carburanţilor, dar în interpretarea datelor se observă o serie de neclarităţi ce nu reflectă situaţia actuală, precizează compania, într-un comunicat remis miercuri (26 ianuarie 2011).

‘Grupul Rompetrol a pus la dispoziţia reprezentaţilor ANAF şi ai Consiliului Concurenţei toate informaţiile solicitate, oferind în acelaşi timp şi lămuriri privind modul de formare al preţului final şi evoluţia componentelor care intră în alcătuirea acestuia (cotaţii internaţionale, evoluţiile acestora, formule de calcul).
Modul de interpretare a datelor rămâne la latitudinea instituţiilor statului, dar din primele concluzii apărute în presă observăm faptul că există o serie de neclarităţi care nu reflectă situaţia actuală.

De exemplu, influenţa cursului valutar, în special RON/USD, în modul de formare al preţului final este semnificativă, ţinând cont ca materia primă este importată şi plătită în dolari. La acestea, se adaugă şi influenţele macroeconomice’, menţionează comunicatul.
Reprezentanţii companiei îşi exprimă însă încrederea în instituţiile competente în vederea soluţionării acestor nelămuriri şi în vederea găsirii unei rezoluţii corecte în ceea ce priveşte piaţa distribuitorilor de carburanţi din România.

Conform comunicatului, componentele preţului carburanţilor sunt TVA, acciza, costurile logistice (distribuţie primară şi secundară – salarii, întreţinere, amortizări – rovigneta, anvelope de iarna, etc.), costurile de operare reţea de distribuţie (salarii, taxe, impozite locale, utilităţi, investiţii obligatorii), costul materiei prime (inclusiv costurile aferente aprovizionării şi prelucrării acesteia), costurile financiare (dobânzi – credite investiţii, curs valutar, etc.) şi adaosul comercial.

Anul trecut, acciza pentru benzina fără plumb a crescut de la 436 euro/tonă (în 2009), la 452 euro/tonă în 2010, pentru ca, de la 1 ianuarie 2011, aceasta să crească la 467 euro/tonă, iar pentru motorină a crescut de la 336 euro/tonă în 2009, la 347 euro/tonă în 2010 şi la 358 euro/tonă în 2011.
Pentru calculul accizei se ţine cont de cursul Băncii Centrale Europene din prima zi lucrătoare a lunii octombrie a anului precedent. Astfel, pentru 2011 aceasta este de 4,2655 lei/euro, pentru 2010 de 4,2688 lei/euro şi pentru 2009 de 3,7364 lei/euro.

În prezent, nivelul total al sumelor virate de Rompetrol Downstream către bugetul de stat (taxe, accize, TVA) reprezintă 49% din preţul final al benzinei şi de 46% din cel al motorinei. În acelaşi timp, cuantumul accizei din preţul final al carburanţilor este 29% pentru benzină şi de 26% pentru motorină.
Rompetrol Downstream operează pe plan intern o reţea de aproximativ 450 de staţii (130 staţii proprii, 160 Partener Rompetrol, 160 Rompetrol Expres) şi comercializează gamele de carburanţi Efix (destinat protejării şi curăţării motorului) şi Alto (benzina Alto 101, cu cea mai mare cifra octanică de pe piaţă, şi motorina Alto 55, destinată reducerii emisiilor motorului şi sporirii performanţelor acestuia).

Comunicatul Rompetrol precizează, de asemenea, că fiecare companie petrolieră are propriul mod de calcul al preţului carburanţilor la pompă, în funcţie de costurile de procesare ale ţiţeiului, distribuţie ale combustibililor şi operare ale reţelei.
Primul-ministru Emil Boc a solicitat, în şedinţa de guvern de miercuri, Autorităţii Naţionale de Administrare Fiscală (ANAF) să declanşeze inspecţii fiscale generale la companiile petroliere din România care au majorat nejustificat preţul carburanţilor, pentru a se constata dacă veniturile obţinute se reflectă în profitul firmelor respective şi, implicit, în taxele şi impozitele plătite.

De asemenea, premierul a cerut şi o verificare privind respectarea normelor concurenţiale, în condiţiile în care firmele au ridicat simultan preţul carburanţilor, deşi cotaţiile internaţionale nu justificau acest lucru. Potrivit unui raport al ANAF, prezentat de premier în şedinţa de Guvern, creşterea preţului la carburanţi nu se justifică pe seama taxelor impuse de Executiv.

Emil Boc a arătat că preţul carburantului la pompă a crescut cu 20% de la începutul până la finalul anului 2010, în condiţiile în care taxele impuse s-au diminuat de la 52,5% la 49,8%, chiar şi în împrejurările majorării TVA de la 19% la 24%, a spus Boc.
Totodată, primul ministru a spus că, în 2009, când cotaţiile la petrol s-au dublat, s-a majorat preţul cu doar 50 de bani. În schimb, în 2010, când s-a majorat cotaţia numai cu 15%, de la 850 de dolari la 980 de dolari pe tonă, creşterea la pompă este de un leu pe litru.

Citește și
1 Comentariu
  1. Florin Buzoianu spune

    Marirea pretului carburantilor e imorala?! E ilegala?! Ce treaba are statul cu ce decid niste firme private sa faca cu produsul lor? Alloooo, privatizare, ati auzit de ea?

    E vremea sa va luati biciclete, nu sa va plangeti!

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata