Ruşii sunt în continuare cumpătaţi în cheltuieli, preferând să strângă bani pentru zile negre

Populaţia Rusiei nu intenţionează să revină la boomul consumist de dinaintea crizei economice. Mai puţin de o treime dintre ruşi sunt dispuşi să cheltuie din economiile lor pentru plata de mărfuri şi servicii, iar 42 la sută preferă să strângă bani pentru zile negre.

Mai mult decât atât, în viitorul apropiat ‘siguranţa comercială’, precum şi consumul însuşi, ar putea înregistra un declin în Rusia, notează cotidianul rus Novâie Izvestia. Indicele global al încrederii consumatorilor a încheiat anul trecut la nivelul de 90 de puncte, după ce începuse anul la nivelul de 92 de puncte.
Potrivit companiei Nielson care s-a ocupat cu analiza evoluţiei acestui indice, în majoritatea dintre cele 52 de ţări incluse în studiu, oamenii se plâng de lipsă de lichidităţi, iar spre sfârşitul anului trecut aceste plângeri s-au înteţit.

Citeste si:  Amurgul lui Michelle Bachelet

În trimestrul IV, consumatorii au simţit că au mai puţine venituri ca oricând, iar cota celor care simt că nu le ajung veniturile se menţine în prezent la cel mai ridicat nivel din toată istoria unor asemenea studii. Cu toate acestea, s-au găsit ţări în care consumatorii, dimpotrivă, au simţit un aflux de optimism. De exemplu, în Elveţia acest indice a crescut în ultimul trimestru cu 10 puncte, iar în Turcia – cu 6.

O creştere a încrederii consumatorilor se înregistrează în 16 ţări, iar cea mai mare încredere o manifestă locuitorii Indiei (131 de puncte), Filipinelor (120 puncte) şi Norvegiei (119 puncte). Dintre regiunile lumii, pe primul loc se situează America Latină (100 de puncte), Asia-Pacific (97 de puncte) şi America de Nord (83 puncte).
Europa a încheiat anul trecut doar cu 79 de puncte, lucru firesc dacă se ţine cont de pesimismul portughezilor, irlandezilor, italienilor, grecilor şi spaniolilor. Datoriile mari pe care le au aceste state nu îi îndeamnă pe locuitorii lor la cumpărături.

Citeste si:  Hrana, cea mai mare problemă a viitorului omenirii

Rusia se numără printre primii 10 optimişti ai Europei, cu un rezultat de 88 de puncte în trimestrul patru, cu 2 puncte mai mult decât la începutul anului şi cu 2 puncte mai puţin decât la mijlocul lui. Sfârşitul anului a relevat că dorinţa ruşilor de a cheltui a scăzut substanţial, în timp ce dorinţa de a face economii pentru ‘zile negre’ a crescut. Astfel, doar 31 la sută dintre cetăţenii ruşi sunt de părere că a venit vremea să cheltuie lichidităţile disponibile pentru mărfuri şi servicii. În acelaşi timp, 42 la sută dintre repondenţi au declarat că planifică să facă economii.

Citeste si:  Ucraina: Parlamentul Crimeii a votat în unanimitate pentru intrarea în componenţa Rusiei

Potrivit sociologului rus Marina Krasilnikova, o particularitate a anului trecut a devenit aceea că cetăţenii ruşi au început să aibă o imagine mai bună în ceea ce priveşte prezentul, în timp ce încrederea lor în viitor nu pare să se fi consolidat. ‘Însă, tocmai al doilea element constituie cel mai bun indice al modului în care va alege să se comporte consumatorul peste 2-3 luni.

De aceea, ne aşteptăm ca în luna ianuarie să aibă loc o scădere substanţială a atitudinilor consumiste’, explică Krasilnikova. În ceea ce priveşte anul 2011, neîncrederea ruşilor privind un viitor mai bun îi va juca o festă rea. ‘Chiar dacă veniturile populaţiei vor creşte, comerţul va evolua încet. În primul rând, acest lucru va viza acele mărfuri a căror cumpărare poate fi amânată: de exemplu, a aparatelor electrice de uz casnic’, precizează Krasilnikova.

Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

close