EUR
4,81 RON
(-0.08%)
USD
4,38 RON
(+0.99%)
GBP
5,65 RON
(+1.31%)
CHF
4,52 RON
(+0.24%)
BGN
2,46 RON
(+0.26%)
BYN
1,96 RON
(+0.97%)
CAD
3,28 RON
(+1.6%)
RSD
0,04 RON
(-0.09%)
AUD
2,88 RON
(+0.84%)
JPY
0,04 RON
(+0.4%)
CZK
0,19 RON
(-0.13%)
INR
0,06 RON
(+1.08%)

 

Piaţa bunurilor de folosinţă îndelungată a scăzut în 2010 cu 15%

Piaţa bunurilor de folosinţă îndelungată a scăzut, în 2010, la 1,234 miliarde euro, cu 14,6% sub nivelul anului 2009, se arată în studiul GfK TEMAX România, remis marţi (15 februarie 2011).

Al patrulea trimestru din 2010 a adus un alt declin al pieţei bunurilor de folosinţă îndelungată, vânzările totale în T4 2010 ajungând la 392 milioane euro, cu 8,6% mai puţin decât în T4 2009. Chiar dacă sectoare precum Electronicele de larg consum şi Foto prezintă rate pozitive de creştere, per ansamblu, 2010 a fost cu 14,6% sub 2009.
Piaţa totală pentru bunurile de folosinţă îndelungată a fost de 392 milioane euro în ultimul trimestru din 2010, în timp ce valoarea pentru întregul an a fost de 1,234 miliarde euro. Sectoarele Foto şi Electronice de larg consum au avut un alt trimestru pozitiv, crescând cu 18,4% şi respectiv 4,8%.

În România, vânzările de electrocasnice mici au fost relativ stabile, totalul de 23 milioane euro fiind doar cu 0,6% mai slab decât în T4 2009. Electrocasnicele mari (-6,8%) şi Sectorul IT (-8,2%) şi-au menţinut tendinţa de scădere.
Sectorul Telecom (-29,7%) şi cel de Echipamente de birou (-39,5%) nu au dat niciun semn de revenire în ultimul trimestru al anului. Pentru sectoarele Telecom şi de Echipamente de birou, 2010 a fost un an deosebit de slab în care au scăzut cu 30%, comparativ cu 2009, an deja afectat de criză.

Cu o creştere de aproape 8% de la an la an, sectorul Foto este primul care prezintă semne clare de redresare, după un foarte dificil an 2009. Vânzările de Crăciun au fost deosebit de bune pentru segmentul compact aducând o creştere de 18% în T4 2010 versus T4 2009.
Finalul celui de-al doilea an de criză a marcat încă o experienţă provocatoare pentru sectorul electronicelor de larg consum. 2010 a fost un an de stagnare, atingând o valoare de vânzări similară cu cea a anului precedent – 270 milioane euro.

Ultimele 3 luni ale anului au adus o creştere a vânzărilor de aproape 5%, performanţa generală fiind de exact 100 milioane euro. Încă o dată, sezonul Crăciunului a marcat sectorul Electronicelor de larg consum ca fiind unul dintre cele mai dinamice sectoare monitorizate în cadrul GfK TEMAX.
Impulsul în creşterea vânzărilor de TV a fost dat în T2 de evenimentele reprezentate de Cupa Mondială şi creşterea de TVA. De asemenea, lansarea 3D TV şi TV cu funcţii inteligente a fost un subiect fierbinte.

În 2010, piaţa electrocasnicelor mari a atins o valoare de 308 milioane euro, fiind a doua cea mai mare piaţă dintre sectoarele auditate GfK TEMAX. Al doilea an de criză a adus, cu toate acestea, un declin de aproape 7% comparativ cu 2009. Cererea a fost timidă, deoarece oamenii au cumpărat doar ceea ce era absolut necesar pe această piaţă. Necesitatea a fost factorul determinant şi în decembrie, când vânzările de congelatoare au prezentat rate pozitive de creştere.

În al patrulea trimestru al anului 2010, rata de declin a sectorului IT, comparativ cu acelaşi trimestru din 2009, a fost de 8,2%, la aproximativ acelaşi nivel ca în T3. Dezvoltarea totală pentru 2010 este încă negativă, cu o scădere de 20% în comparaţie cu anul 2009. Piaţa segmentului cheie, Notebook-urile, arată semne de revenire, cu o creştere uşoară a valorii.

Piaţa telecomunicaţiilor a continuat trendul negativ, cu scăderi de două cifre, de 29,7%, şi a avut o valoare de 51 milioane euro în al patrulea trimestru din 2010. Smartphone-urile sunt pe un trend ascendent, cu o creştere de două cifre, pe măsură ce inovarea la nivel hardware cât şi la cel software se intensifică, creând astfel mai multă valoare adăugată şi atractivitate pentru utilizatorul final. Pe de altă parte, telefoanele mobile sunt încă pe un trend descendent în ceea ce priveşte cifra de afaceri.

Piaţa printerelor a suferit un declin de 39,5% în al patrulea trimestru din 2010, comparativ cu acelaşi trimestru al anului 2009. Atingând o valoare de 8 milioane euro, piaţa echipamentelor de birou a înregistrat o evoluţie negativă din cauza scăderii indicelui de preţ al celor mai importanţi producători. Această situaţie a fost efectul promoţiilor efectuate în trimestrul al patrulea 2010, realizate special pentru a face produsele mai atractive pentru consumatori.

Deşi imprimantele prezintă un nivel ridicat de avansare tehnologică, retailerii s-au confruntat cu o putere de cumpărare scăzută a consumatorilor, care s-a reflectat în cifre mici atât în unităţi cât şi în valoarea vânzărilor. Piaţa echipamentelor de birou urmează tendinţa întregii pieţe de IT, dar nu există nicio îndoială că cercetarea şi dezvoltarea privind tehnologia de imprimare care se reflectă în caracteristici mai performante vor contribui în viitorul apropiat la creşterea în importanţă a acestui segment pe piaţa românească.

Studiul GfK TEMAX România este un indicator dezvoltat de GfK Retail and Technology pentru a monitoriza piaţa produselor de folosinţă îndelungată. Raportul GfK TEMAX este publicat la nivel internaţional. Concluziile se bazează pe studiile efectuate în panelul de retail al GfK Retail and Technology. Panelul de retail include date de vânzări de la peste 190.000 de magazine din lume.

Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata