Guvernul rus permite scumpirea benzinei, pentru a soluţiona criza

0

Premierul rus Vladimir Putin a anunţat patru măsuri pentru soluţionarea penuriei de benzină cu care se confruntă mai multe regiuni din Rusia, scriu ziarele moscovite de vineri (29 aprilie).

Concret – de la 1 mai, taxa de export a benzinei trebuie să crească cu 34%; ministerele Energiei şi Finanţelor vor examina posibilitatea unei reduceri compensatorii a impozitului sau a accizelor pentru extracţia bogăţiilor minerale; termenul de trecere la standardul carburanţilor Euro-3 se amână, iar guvernul se va ocupa de analiza activităţii reţelelor independente de staţii de alimentare cu petrol, relatează vineri Kommersant.

Vedomosti notează că principala cauză a crizei benzinei pe piaţa internă, după cum consideră ministrul adjunct al energiei, Serghei Kudriaşov, constă în „creşterea exporturilor acestui produs cu 67%”.

Benzina este dusă peste hotare, având în vedere că livrarea ei la export este mai avantajoasă decât vânzarea în Rusia, comercianţii câştigând 2000-3000 de ruble la tonă (50-75 de euro), în funcţie de regiune.
În plus, comercianţii independenţi „ţin produsul”, aşteptând majorarea preţurilor.

RBK-daily consideră că demnitarii au dat practic startul scumpirii produselor petroliere. Potrivit Ministerului Energiei, preţurile benzinei la staţiile independente de alimentare cu petrol nu vor creşte, pe termen scurt, cu mai mult de 5%. Kudriaşov a afirmat că, în unele regiuni, situaţia rămâne încordată.

Novîe Izvestia notează că este puţin probabil ca întreruperea temporară a exporturilor să rezolve criza. În 2010, Rusia a exportat doar 3 milioane de tone de benzină, dar aceasta nu a influenţat prea mult situaţia de pe piaţa internă. Rusia se confruntă cu un deficit de benzină, ca urmare a ieftinirii produselor comercializate la staţiile de alimentare, impusă de măsuri administrative de regularizare a preţurilor.

Rusia a pierdut cea mai mare ofertă a secolului în domeniul armamentului – livrarea unui avion mediu de luptă multifuncţional (MMRCA), la care a propus un MiG-35. Afacerea presupune livrarea a 126 de avioane de vânătoare şi este estimată la peste 10 miliarde de dolari.

Lupta pentru „contractul secolului” o vor continua compania franceză Rafale şi Eurofighter Typhoon. Moscova se poate consola cu faptul că şi companiile americane Boeing şi Lockheed Martin au pierdut oferta. Iar pentru MiG-35 situaţia este una critică: după acest eşec, aparatele nu vor ajunge nici la forţele aeriene ruse, în plus, s-au redus şansele de a le mai vinde cuiva.

loading...
Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.