ActiveWatch: „Cel mai flagrant caz de presiune economică asupra presei e legat de Roşia Montană”

8

Jurnalistul Mihai Goţiu, de la Voxpublica,  redă  integral modul în care Raportul FreeEx „Libertatea presei în România 2010” ( realizat de Agenţia de Monitorizare a Presei ActiveWatch) evaluează cazul Roşia Montană

Cel mai flagrant caz de presiune economică făcută de o companie în 2010 e legat de exploatarea minieră de la Roșia Montană”, se arată în capitolul ”Presiuni politice și economice. Presiuni ale autorităților”, sub titlul ”Cenzura Roșia Montană Gold Corporation”.

„12 jurnaliști cunoscuți și cu funcții de management editorial (Robert Turcescu, Ioan T. Morar, Mihai Tatulici, Emil Hurezeanu, Doru Bușcu, Dragoș Nedelcu, Sorin Freciu, toți din grupul Realitatea-Cațavencu; Livia Dilă – B1Tv, Floriana Jucan – Qmagazine, Vlad Macovei – Evenimentul zilei, Rareș Bogdan – Ziua de Cluj, Adrian Bucur – Prima TV, Marian Voicu – TVR, Roxana Voloșeniuc – Elle) au făcut în luna august o călătorie în Noua Zeelandă, plătită de Roșia Montană Gold Corporation (RMGC), firma care vrea să înceapă exploatarea. Excursia a costat câte 10.000 de euro pentru fiecare invitat. Contactat de jurnalişti, Robert Turcescu a susținut că e în concediu, iar alții au spus că vizita e una de documentare și nu îi obligă să scrie favorabil despre proiect. Deplasarea într-o excursie de lux a unui editor, pe cheltuiala unei companii care poate fi subiect de documentare jurnalistică, poate avea un efect direct de auto-cenzură asupra jurnaliștilor aflați în subordinea respectivului editor.

Nu e prima excursie de acest gen. „În perioada 2004-2010, politicieni locali și ziariști din aproape toate trusturile de media au participat la deplasări în Finlanda, Noua Zeelanda și Spania, la mine care folosesc tehnologii similare cu cea pe care RMGC intenționează să o folosească la Roșia Montană”, a scris HotNews.ro, citând o firmă care prestează servicii de comunicare pentru RMGC.

Majoritatea televiziunilor și ziarelor naționale difuzează publicitate de la RMGC. Cotidianul a lansat cifra de 12 milioane de euro plătiți presei în ultimii trei ani, în special către televiziuni. O excepție e ziarul Adevărul, care a refuzat în 2010 publicitatea motivând: „Roșia Montana este un proiect controversat, cu care nu vrem să ne asociem. Este un proiect pe care eu îl cred profund imoral”, a spus Peter Imre, directorul general al Adevărul Holding.

Pe 3 martie, o parte din redacția revistei Academia Cațavencu și-a dat demisia, invocând presiuni editoriale, inclusiv în subiectele legate de Roșia Montană. „Vreau să plec într-un loc unde să pot scrie despre Roşia Montană”, a declarat Mircea Toma, unul dintre fondatorii (și „dezertorii”) Academiei Cațavencu (Mircea Toma este şi președintele ActiveWatch).

Pe 6 iulie, jurnalistul freelancer Tiberiu Lovin a găsit în Săptămâna Financiară un text publicitar pentru RMGC, prezentat ca articol jurnalistic.

Pe 28 ianuarie 2011, Platforma pentru București a semnalat că articole din România Liberă și Capital, care dăunau intereselor RMGC, au dispărut de pe site-urile lor la scurt timp după publicare. 40 de ONG-uri au acuzat publicațiile de cenzură. România Liberă a răspuns acuzațiilor astfel: „deciziile editorilor au vizat strict imperativele clarității și conciziei, fără ca ele să afecteze în vreun fel informația esențială din articol, dar și nevoia ca într-o dezbatere atât de controversată precum este cea din jurul proiectului «Roșia Montană» să fie prezentate atât punctele de vedere exprimate de contestatari, cât și cele ale susţinătorilor acestuia”.

O căutare după „Roșia Montană” pe site-ul României Libere afișează, însă, o suită de articole scrise parcă de firma de PR a RMGC, cum ar fi „Roşia Montană, alături de rugby-ul românesc”, „Constructorii susţin Proiectul Roşia Montană” sau „Roşia Montană Gold Corporation are un nou vicepreşedinte de resurse umane””.

Textul integral al Raportului FreeEx (în format .pdf) îl puteți citi aici

(Despre Roşia Montana – pag 19)

Una dintre concluziile raportului arată:

„Anul 2010 a demonstrat că banii pot cumpăra tăcerea sau partizanatul mass-media. În cazul Roșia Montană, presa a cedat la numeroase tehnici de presiune și cenzură”.

Citește și
8 Comentarii
  1. Andrei Iacob spune

    au venit, au vazut ca avem, au cumparat terenuri, de-acum tot ce trebuie sa faca e sa mituiasca politicieni si sa orbeasca presa.

  2. dragos spune

    In raportul ala, Rosia Montana e doar o parte minuscula.Din 60 de pagini numai intr-una se vorbeste despre subiectul asta. Insa avand in vedere ca se vinde subiectul, numai asta vede toata lumea. Si cica presa e obiectiva….

  3. cristi spune

    @ Andrei, nu cred ca lucrurile stau asa. E vorba pur si simplu de o companie care isi doreste sa investeasca intr-un proiect la noi in tara. Eu cred ca ar fi benefic, mai ales din perspectiva comunitatii locale.

  4. Robert spune

    FARA CIANURAREA MUNTILOR APUSENI, sa faca la ei acasa acest lucru

  5. vlad spune

    @Robert, prelucrarea aurului cu cianura este o metoda care se foloseste in toata lumea, inclusiv in SUA, Noua Zeelanda si Australia. Este cea mai potrivita metoda la momentul de fata pentru acest gen de exploatari.

  6. vivi spune

    daca in toata lumea se foloseste aceasta metoda la noi de ce nu s-ar putea folosi? e o metodă aprobată de toate tările eco, și aici vorbesc de țări care cu adevărat respectă normele, noi de ce să nu acceptăm un bine pentru noi?

  7. laura spune

    mie acest proiect mi pare foarte benefic, daca am investi cei 4 000 000 000 de euro pe care romania ii primeste in ceva profitabil ne-am alege pe voiitor cu o economie foarte dezvoltate si am putea valorifica prin costuri 0 acel aur

  8. mimi spune

    daca ne-am confrunta cu aceste probleme in libertatea presei am spune ca suntem cu adevart liberi, dar altele sunt bubele, ce ziceti de șpaga din politică – politică care conduce țara și ne reprezintă în europa și lume, politică care gândește sensul economiei and so on … astea sunt nimicuri

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.