Şeful DAE ia în calcul modificarea ariei de aplicare a taxei auto şi a algoritmului acesteia

1 6

Grupul interministerial de lucru privind taxa auto are în vedere posibilitatea modificării ariei de aplicare a taxei, precum şi a algoritmului de calcul al acesteia, în urma unei decizii a Curţii de Justiţie a Uniunii Europene (CEJ), a declarat, joi, şeful Departamentului pentru Afaceri Europene (DAE) al Guvernului, Bogdan Mănoiu.

Ministrul a subliniat, însă, că hotărârea curţii de la Luxemburg nu are incidenţă directă asupra legislaţiei româneşti, în această fază.

„Pentru a gestiona pe viitor alte eventuale procese sau, mai important decât atât, pentru a evita declanşarea unor precese în viitor şi Ministerul Mediului şi noi şi ceilalţi participanţi la grupul de lucru am considerat ca posibilă soluţie modificarea legislaţiei. Incidenţă directă a hotărârii de la Luxemburg asupra legislaţiei nu există, dar hotărârea în sine este obligatorie pentru instanţa naţională, care trebuie să ţină seama de ea”, a spus Mănoiu.

Întrebat dacă eventualele modificări se vor referi la principiile de aplicare a taxei auto sau la cuantumul acesteia, el a răspuns: „Cred că putem avea în vedere ambele dimensiuni.

Principiul pe care Curtea de la Luxemburg l-a pus în vedere se referă la regimul fiscalităţii. Având în vedere natura integrată a pieţei unice, a pieţei comunitare, principalul argument al CEJ a fost să nu se introducă elemente de discriminare de natură fiscală”.

„Se poate avea în vedere atât dimensiunea ariei celor cărora li se aplică o astfel de taxă, cât şi procedura propriu-zisă de calcul, algoritmul, ce ponderi sau ce elemente intră în definirea taxei”, a completat ministrul.

De asemenea, Bogdan Mănoiu a explicat că hotărârea Curţii de Justiţie a UE reprezintă o interpretare preliminară a legislaţiei, însă instanţele naţionale ar putea adresa din nou o întrebare către instanţa din Luxemburg privitor la taxa auto.

„Ceea ce s-a întâmplat la Luxemburg este o hotărâre preliminară, este o interpretare. Putem vorbi despre perspectiva modificării legislaţiei naţionale, însă ca atare această cerinţă nu decurge în mod expres din hotărârea Curţii de Justiţie.

Putem avea în vedere o eventuală perspectivă ca pe fondul problemei să se declanşeze o nouă acţiune. Nu anticipez nimic în sensul acesta, nu ştiu dacă aşa se va întâmpla, dare există posibilitatea aceasta”, a afirmat Mănoiu.

În acest caz ipotetic, un nou eventual proces pe fond ar putea să ia în discuţie modul de calcul şi oportunitatea taxei auto.

„Să presupunem că ar putea fi un nou proces pe rolul unei instanţe naţionale. Dacă instanţa naţională consideră că hotărârea preliminară a CEJ nu este suficient de precisă, adresează o nouă întrebare.

Este posibil ca la această nouă interpretare să se meargă pe fond, să se ia în discuţie modul în care se calculează taxa de primă înmatriculare, oportunitatea ei şi, cu atât mai mult o nouă hotărâre preliminară, având acest caracter de precizie, şi chiar să aibă efect direct asupra autorităţii naţionale, în sensul antrenării unei modificări a legislaţiei. Evident, toate acestea sunt consideraţii pe lângă hotărârea preliminară. Ce se va întâmpla efectiv? Cred că se va ajunge la modificare de legislaţie”, a conchis şeful DAE.

În urmă cu o lună, Curtea de Justiţie a Uniunii Europene a decis că taxa pe poluare instituită prin reglementarea română şi care se aplică vehiculelor la prima înmatriculare contravine dreptului comunitar.

Hotărârea CEJ a fost dată în cauza C-402/09 Tatu/Statul român prin Ministerul Finanţelor şi Economiei şi alţii, cauza referindu-se la o situaţie din anul 2008.

Curtea apreciază că dreptul Uniunii Europene se opune ca un stat membru să instituie o taxă pe poluare aplicată autovehiculelor cu ocazia primei lor înmatriculări în acest stat membru, dacă regimul acestei măsuri fiscale este astfel stabilit încât descurajează punerea în circulaţie, în statul membru menţionat, a unor vehicule de ocazie cumpărate în alte state membre, fără însă a descuraja cumpărarea unor vehicule de ocazie având aceeaşi vechime şi aceeaşi uzură de pe piaţa naţională.

Ministerul Mediului a susţinut însă că hotărârea instanţei europene nu se pronunţă asupra legalităţii întregului act normativ, ci dă numai o interpretare a unor prevederi.
‘Hotărârea Curţii Europene de Justiţie din 7 aprilie 2011 care se referă la cauza Tatu are ca obiect prevederile OUG 50 din 2008, în forma sa iniţială.

Prin această Hotărâre, Curtea Europeană de Justiţie nu se pronunţă asupra legalităţii actului normativ, ci dă o interpretare prevederilor referitoare la art. 110 din Tratatul de Funcţionare al Uniunii Europene, în sensul că un stat membru nu trebuie să instituie o taxa pe poluare aplicată autovehiculelor cu ocazia primei lor înmatriculari dacă acea taxă descurajează punerea în circulaţie în statul membru respectiv a unor autovehicule de ocazie cumpărate în alte state membre’, se notează în punctul de vedere al MMP.

Potrivit ministerului de resort, forma actuală a ordonanţei de urgenţă din decembrie 2010, privind taxa auto, a fost finalizată cu sprijinul şi în urma unor consultări permanente cu experţii Comisiei Europene, iar acordul asupra actualului conţinut rezultă şi din prevederile art. 31 al hotărârii CEJ.

„În prezent, aceasta taxă se percepe pentru toate autovehiculele, la prima înmatriculare în România, indiferent de provenienţa lor şi de cetăţenia şi naţionalitatea proprietarilor. În acelaşi timp, conform art 51 al Hotărârii Curţii Europene de Justiţie, după intrarea în vigoare a modificărilor OUG 50 din 2008, acestea nu pot fi aplicate retroactiv şi astfel nu pot avea efect discriminatoriu între situaţiile constituite anterior şi cele care sunt posterioare intrării în vigoare a acestui act normativ”, precizează sursa citată.

loading...
Citește și
1 Comentariu
  1. adrian spune

    domnule,e strigator la cer ce se intampla in tara asta.am ajuns iar,dupa 200 de ani,sa ne conduca tot nenorocitii astia de unguri.boul asta de boc nu vede ca 5 la suta conduce 95 la suta.dar de cand un nenorocit de la mediu,pune tot felul de conditii privind taxa auto?e taxa lui ma-sa,sau tara lui ma-sa?nu le convine aici,valea in ungaria,ca astia sunt niste nenorociti.

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata