IDEI de AFACERI. Cum reuşeşte Symmetrica să deschidă câte o fabrică de pavele pe an?

0 22

– În nişa constructorilor şi producătorilor de materialelor de construcţii, asistăm la o perioadă de efervescenţă, din moment ce statul desfăşoară licitaţii pentru execuţia de noi lucrări în infrastructură. „Văd semne de revenire şi acest lucru este încurajator pentru că avem nevoie de investiţii în reabilitarea şi construcţia de drumuri”, spune directorul executiv al companiei Symmetrica, Sebastian Bobu, într-un interviu acordat Financiarul.ro

 

– Cum a evoluat piaţa de pavaje din România în primul trimestru al anului 2011, faţă de aceeaşi perioadă din 2010?

– Primele semne arată că anul 2011 va fi un an al investiţiilor în infrastructură, fapt care îmi dă încrederea că piaţa totală a pavajelor din România va înregistra o creştere a volumului. Rezultatele Symmetrica, estimate pe primul trimestru, ne arată o creştere de 22% comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut.

Este o perioadă în care statul desfăşoară licitaţii pentru execuţia de noi lucrări în infrastructură. Iar când spun stat mă refer în special la administraţiile locale, care contractează lucrări de reparaţie a drumurilor, bazându-se în special pe propriile bugete – bani acumulaţi din încasările locale.

Din păcate, în foarte puţine cazuri întâlnite în această primăvară, a fost vorba de licitaţii pe lucrări de reabilitare finanţate din fonduri europene. În judeţele Modovei, avem contractate lucrări pentru astfel de proiecte, cu bani externi, doar în Botoşani şi Piatra Neamţ.

Nu trece o zi în care să nu văd străzi găurite, trotuare sparte, maşini parcate alandala, din cauza lipsei locurilor de parcare… Şi nu trece o zi în care să nu mă gândesc că România ar putea să utilizeze zilnic 15 milioane de euro din fondurile europene puse la dispoziţia ei – ceea ce ar duce la o rată de absorbţie „satisfăcătoare”, după cum spun oficialii europeni. Şi cu toate aceasta, rămânem blocaţi în această stare de neputinţă, de parcă cineva ne-ar fi legat de mâini şi de picioare. Deocamdată ni se potriveşte destul de bine eticheta pe care ne-au pus-o germanii spunând că „România este o ţară impermeabilă la banii Europei”. Însă cred că va veni şi momentul trezirii.

 

– Care sunt factorii cei mai importanţi care vor susţine vânzările de pavaje în acest an?

– Cred ca forţa principală care susţine vânzările de pavaje şi nu numai – căci vorbim de toate prefabricatele din beton vibropresat, inclusiv borduri, bolţari, plăci pentru şanţuri etc. – vine dintr-o necesitate stringentă de îmbunătăţire a infrastructurii în România. Un trotuar sau o stradă plină de găuri şi denivelări schimonoseşte faţa unui oraş, apare ca o amprentă a lipsei de civilizaţie şi este dovada unui management public defectuos. De asemenea, amenajarea parcărilor, reabilitarea drumurilor naţionale, construcţia şoselelor de centură – toate sunt investiţii pe care nu le poţi amâna la nesfârşit, pentru că asta ar însemna să-ţi furi singur căciula de pe cap şi să rămâi o ţară înapoiată.

Totodată, în 2011, putem vorbi de avantajul unei pieţe mai bine educate, astfel încât opţiunile clienţilor se îndreaptă spre produse aflate la un nivel calitativ mai înalt. Spre deosebire de asfaltul turnat, pavelele vibropresate prezintă avantajul unui material ecologic, dens şi omogen, care este foarte rezistent în timp şi nu este expus pericolului crăpăturilor de la îngheţ-dezgheţ. La acestea, se adaugă avantajul estetic, proprietăţile antiderapante şi nu în ultimul rând flexibilitatea, pentru că e o soluţie care permite desfacerea, recuperarea şi refacerea pavajului în cazul intervenţiilor subterane.

– Câte proiecte de lucrări de infrastructură aveţi în lucru la acest moment şi unde sunt localizate? Care sunt principalele categorii de clienţi (instituţii publice – clienţi privaţi)?

– Avem deschise şantiere în peste 20 locaţii aflate în principal în zona Moldovei. Suntem implicaţi însă şi în lucrări în Capitală, Constanţa, Bistriţa, Braşov.

În ceea ce priveşte principalele categorii de clienţi, estimez că volumul de produse care ajunge în mod direct sau indirect către clienţii publici reprezintă aproximativ 80% din producţia noastră. Cealaltă parte a produselor se îndreaptă către clienţii privaţi, lucrări rezidenţiale şi societăţi comerciale.
Avem deja contractate lucrări şi contracte ce ne permit o bună distribuţie a produselor către parteneri sau şantierele proprii. Urmează ca în perioada următoare să fie contractate noi lucrări ce vor permite obţinerea unor rezultate financiare crescute comparativ cu anul trecut.

 

– Cum arată rezultatele financiare ale companiei, obţinute în ultimii doi ani?

– Conform rezultatelor raportate în exerciţiul financiar aferent anului 2010, Symmetrica a înregistrat o cifră de afaceri de aprox. 29 milioane lei, în creştere cu 10% peste nivelul anului 2009, când a obţinut o cifră de afaceri de 26,3 milioane lei.

În ultimii trei ani, vânzările totale ale companiei Symmetrica au înregistrat o creştere semnificativă, atingând în 2010 un nivel de peste două ori mai mare faţă de anul 2007, în timp ce numărul de angajaţi a crescut, în acelaşi interval de timp, cu 50%.

În pofida dificultăţilor apărute pe piaţa materialelor de construcţii şi amenajări, 2010 a fost cel mai expansiv an al companiei Symmetrica, din moment ce am derulat două proiecte mari de investiţii în construirea de noi fabrici, reuşind astfel să ne extindem capacitatea de producţie în două zone geografice importante – Iaşi şi Bucureşti.

 

– Cum au evoluat preţurile de vânzare ale pavelelor, în medie, comparativ cu 2010?

– Fiind la începutul anului se menţin deocamdată preţurile produselor la nivelul anului 2010 ţinând cont că unele contracte sunt semnate anul trecut. Dacă tarifele la combustibili, energie electrică şi ciment vor avea o creştere semnificativă, cu siguranţă vom fi nevoiţi să ridicăm proporţional preţul produselor.

– Cum vor evolua în acest an afacerile companiei faţă de 2010? În ce mod vă veţi poziţiona pe piaţă, în raport cu firmele concurente?

– Ne bazăm pe o creştere semnificativă a cifrei de afaceri pe anul curent mai ales că vom funcţiona cu o nouă capacitate de producţie, cea de la Bolintin Vale (lângă Bucureşti), aflată în stadiu final de execuţie. Desigur putem ţine cont şi de creşterea numărului de proiecte de infrastructură ce se preconizează a fi puse în execuţie în acest an.

În plus am modernizat şi optimizat liniile de fabricaţie ale fabricii din Vereşti, Suceava, lucru ce va duce la o creştere a producţiei de 20% comparativ cu anul 2010. Per total ţintim o creştere cu 40% a cifrei de afaceri. Suntem hotărîţi să devenim cel mai important şi accesibil producător de pavele şi borduri din România.

În acelaşi timp, credem că există loc pentru orice producător serios mic sau mare care nu face rabat la calitate şi asta deoarece în România este nevoie de investiţii în reabilitarea şi construcţia de drumuri.

 

– Ce ne puteţi spune despre proiectele de investiţii de viitor? Aveţi de gând să păstraţi ritmul ultimilor ani, acela de a deschide câte o fabrică de pavele pe an?

– Ne dorim acest lucru, dar totul depinde de evoluţia acestui domeniu în anii următori. Dacă piaţa o va cere, cu siguranţă vom continua extinderea în toate zonele ţării.

La acest moment, Symmetrica are în funcţiune două fabrici, una în apropiere de Suceava, în localitatea Vereşti, şi una în apropiere de Iaşi, în Podu Iloaiei. Cea de-a treia unitate de producţie, situată lângă Bucureşti, în localitatea Bolintin Vale, se află în fază finală de execuţie.

Odată cu finalizarea acesteia din urmă, Symmetrica îşi măreşte capacitatea de producţie cu 3.000 mp de produs pe zi, în funcţie de tipul prefabricatului, ajungând astfel la o capacitate totală de 8.000 mp de produs pe zi.


loading...
Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata