Control lax al lobbyiştilor la Bruxelles

0

„Alianţa pentru transparenţa lobby-ului” (Alter-EU) estimează cheltuielile pentru această activitate în Uniunea Europeană la 750 milioane de euro, iar numărul lobby-iştilor la 15.000. Alter-EU laudă noul registru comun de lobby al Comisiei Europene şi Parlamentului European ca pe un pas important, însă cere ca înscrierea să devină obligatorie.

Comisia a refuzat până acum acest lucru, scrie cotidianul austriac Die Presse, în ediţia de miercuri.

Registrul de lobby al Comisiei Europene se aseamănă cu o grădină de legume: camere şi concerne stau listate alături organizaţii neguvernamentale, Conferinţa pentru combaterea sărăciei lângă Uniunea concernelor energetice, Bursa din Viena alături de Forumul ecosocial.

Doar din Austria s-au înregistrat 85 de instituţii. Toate au declarat că se ocupă cu reprezentarea intereselor în UE, sau, cu un cuvânt mai puţin iubit, cu lobby. Toate s-au angajat, de bună-voie, la un cod de conduită, şi, prin aceasta, la transparenţă şi onestitate în activităţile lor.

Dacă ONG-urile şi think-tank-urile trebuie, pe lângă cheltuielile de lobby, să indice şi bugetul total, companiile economice nu au această obligaţie. Asociaţia pentru protecţia animalelor Vier Pfoten a alocat în 2008 între 300.000 şi 350.000 pentru lobby în UE, la un buget total de 27 milioane de euro. În schimb, compania feroviară austriacă OBB îşi estimează cheltuielile de lobby „la mai puţin de 50.000”.

Concernul OMV a investit în 2009 în lobby la nivelul UE între 250.000 şi 300.000 de euro, pentru o angajată şi un birou. Însă nu toate marile firme austriece se găsesc în registru. Căutând, de pildă, Voestalpine, aflăm că marele concern siderurgic nu se ocupă cu lobby şi nici nu este reprezentat de lobby-işti externi, potrivit unui purtător de cuvânt. La rândul său, Strabag comunică: „Nu plătim pe nimeni pentru lobby la nivel politic”.

Telekom Austria are, ce-i drept, o reprezentanţă la Bruxelles, dar nu s-a înscris în registrul Comisiei Europene. Reprezentanta sa este înscrisă în registrul Parlamentul European, spune Telekom; în cel al Comisiei nu, pentru că prevederile se modifică în fiecare an. De aceea, se aşteaptă registrul unificat.

Nu doar înscrierea în registru este benevolă; nici prevederile privind cifrele pe care întreprinderile trebuie să le indice nu sunt unitare. Informaţiile false nu atrag nicio consecinţă juridică.

Aceasta nu se va schimba nici prin decizia aşteptată miercuri în Parlamentul European, prin care, după ani de negocieri, registrele Comisiei şi Parlamentului vor fi unificate. Ea va întări însă stimulentele pentru înscrierea în registrul de lobby. Decizia de înregistrare rămâne, e adevărat, mai departe benevolă. Însă cine nu se înregistrează, va avea în viitor accesul interzis în Parlament.

Organizaţii precum „Alianţa pentru transparenţa lobby-ului” critică faptul că, din registru, este dificil de înţeles dacă cifrele indicate se potrivesc. Concernul petrolier British Petrol a raportat cheltuieli de lobby în SUA de 7,4 milioane de dolari în 2009, însă în UE de numai 400.000-450.000 de euro, a declarat Erik Wesselius de la Alter-EU pentru „Die Presse”.

loading...
Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.