R.Mihăileanu: „La Source des Femmes”, o poveste despre inimi aride şi găsirea căii spre izvor

0

Radu Mihăileanu a plasat acţiunea noului său film, „La Source des Femmes”, în Munţii Atlas din Maroc. Comedia dramatică ce va rula în competiţia Festivalului Internaţional de Film de la Cannes, va aduce probabil o mică rază de soare la un festival încărcat de teme întunecate, comentează cotidianul american The New York Times în ediţia de luni, care i-a luat un interviu regizorului de origine română.

„Am avut întotdeauna pasiunea pentru călătorie şi fiecare film pe care l-am făcut a fost o şansă de a descoperi o altă limbă şi cultură” a declarat Mihăileanu, 53 de ani, un român evreu, care locuieşte la Paris. „Filmarea acestei poveşti, de aproape, era o modalitate de a ajunge în interiorul unei întregi lumi”.

„La Source des Femmes” este povestea unor femei tinere şi bătrâne, care aduc apă de departe de satul lor de munte arid, în timp ce bărbaţii lor stau şi contemplă lumea. Frustrată din această cauză, o tânără mireasă, rol interpretat de actriţa francezo-algeriană Leila Bekhti, duce muncă de lămurire în anturajul ei şi le îndeamnă pe celelalte femei la grevă: fără sex până când bărbaţii lor nu merg la muncă.

Mihăileanu a remarcat că lansarea filmului său coincide cu protestele masive din „primăvara arabă”. „Revoluţia nu înseamnă doar o mişcare politică în stradă, ci şi cum stau lucrurile acasă – şi cum trebuie zguduite tradiţiile şi atitudinile. Pentru a avea egalitate socială reală, democraţia trebuie realizată în propria casă. Acolo este locul unde începe şi de aceea mi-a făcut plăcere să realizez filmul – faptul că am pătruns într-o altă lume”, a mărturisit el.

Această „Lysistrata” modernă prezintă femei puternice, frumoase, care cântă, dansează şi suferă. Ele sunt pedepsite pentru îndrăzneala lor: Leila, mireasa care ar putea fi sterilă, riscă să devină o proscrisă şi să fie înlocuită; o altă femeie este bătută de soţul ei în văzul întregii familii, fiind pedepsită pentru nesupunerea ei.
Regizorul a spus că a scris rolul Leilei pentru Bekhti, eroina lui. În prezentarea rolului, el a declarat: „I-am spus „Eşti o Ioana D”Arc contemporană; declanşezi o mişcare revoluţionară despre dragoste şi locul femeii în lume”.

Pelicula este şi un film coral cu voci de femei, turnat într-un cătun mic, cu o cameră portabilă. „Toate personajele mele sunt importante”, a subliniat Mihăileanu. „Când scriu, scriu despre toate. Apoi trebuie să scurtez şi să mă focalizez”.

Hafsia Herzi, o actriţă franceză, joaca rolul tinerei Esmeralda, o romantică ce suferă de pe urma grevei. Actriţa palestiniană Hiam Abbass joacă rolul soacrei lui Leila, o femeie aspră care îşi poartă propriile cicatrice în secret. „Este o actriţă magnifică”, a spus Mihăileanu. „Am lăsat-o să-şi aleagă singură rolul şi a vrut să interpreteze un personaj neatractiv, pentru a face ceva diferiť”.

Mihăileanu a mărturisit că a simţit un mare sentiment de libertate regizând filmul, chiar dacă a fost turnat în dialectul marocan darija, pe care nu îl stăpâneşte. „Imi place sunetul melodios al lui şi se întâmplă atât de multe prin muzică şi dans. Am făcut filmul „Vas, vis et deviens” cu personaje care vorbesc în amharică şi ebraică, iar în „Concertul” muzicienii vorbesc rusa”, a mai spus regizorul de origine română.

„De când am fugit din România lui Ceauşescu, a fost plăcerea mea să fac doar ceea ce doresc. Şi această poveste este importantă pentru mine. Este despre ariditate, inimi aride şi găsirea căii spre izvor”, a explicat Mihăileanu.

Mihăileanu, care şi-a început activitatea la teatrul evreiesc din Bucureşti, a plecat din România la vârsta de 22 de ani, în Israel, pentru câteva săptămâni. Familia l-a sprijinit: Tatăl său era jurnalist, mama editor. „Tatăl meu era îndrăgostit de literatura franceză. Mama mea a publicat cărţi pentru copii şi ne-a transmis iubirea pentru poveşti şi legende. Toţi prietenii lor erau poeţi şi pictori, mari vorbăreţi şi mari călători. Chiar dacă nu puteau călători””, a amintit regizorul.

S-a mutat la Paris în 1980, unde a absolvit L”Institut des hautes études cinématographiques /IDHEC/ şi a lucrat mai întâi la filmul lui Volker Schlöndorff „Un amour de Swann”, iar apoi ca asistent al regizorului Marco Ferreri, în anii 1980.

„”Ferreri a spus-o primul: „Le futur est femme”. Femeia este viitorul bărbatului. A făcut un film cu acest titlu şi m-am gândit la el când am început „La Source des Femmes”, a spus Mihăileanu.

Înainte de turnarea acestui film, Mihăileanu s-a mutat într-un cătun mic în afara oraşului Marrakech şi a început să intervieveze femei. „Am avut nevoie de trei luni pentru a mă pregăti, din iulie până în septembrie 2009, şi trei luni pentru a filma. Satul a obţinut canalizare numai cu patru ani în urmă”. În timpul interviurilor „am întâlnit unele dintre aceste personaje şi le-am introdus în scenariu”, a spus el. „Sunt frumoase, simt că trebuie să spun: ascultaţi-le pe aceste femei, uitaţi-vă la frumuseţea lor. Sunt luminoase”.

Circa o duzină de săteni care au participat la film va veni la Cannes pentru a participa la prezentare la Palais des Festivals, sâmbătă. „Ei sunt starurile. Ne-au primit atât de frumos. Nu au plecat niciodată din satul lor. Va fi o seară magnifică”, a mai spus Mihăileanu.

loading...
Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.