Guvernul va modifica reglementarea privind taxa auto în acord cu instanţa europeană

0

Guvernul va modifica legislaţia privind taxa auto în acord cu decizia Curţii de Justiţie a Uniunii Europene, a declarat, miercuri (18 mai)  purtătorul de cuvânt al Executivului, Ioana Muntean.

Cel mai probabil, modificările vor fi adoptate de Guvern în şedinţa de săptămâna viitoare.

Grupul interministerial de lucru privind taxa auto are în vedere posibilitatea modificării ariei de aplicare a taxei, precum şi a algoritmului de calcul al acesteia, în urma unei decizii a Curţii de Justiţie a Uniunii Europene, a declarat,  şeful Departamentului pentru Afaceri Europene (DAE) al Guvernului, Bogdan Mănoiu, în urmă cu două săptămâni.

Ministrul a subliniat, însă, că hotărârea curţii de la Luxemburg nu are incidenţă directă asupra legislaţiei româneşti, în această fază.

Întrebat dacă eventualele modificări se vor referi la principiile de aplicare a taxei auto sau la cuantumul acesteia, el a răspuns: „Cred că putem avea în vedere ambele dimensiuni. Principiul pe care Curtea de la Luxemburg l-a pus în vedere se referă la regimul fiscalităţii.

Având în vedere natura integrată a pieţei unice, a pieţei comunitare, principalul argument al CEJ a fost să nu se introducă elemente de discriminare de natură fiscală”.

De asemenea, Bogdan Mănoiu a explicat că hotărârea Curţii de Justiţie a UE reprezintă o interpretare preliminară a legislaţiei, însă instanţele naţionale ar putea adresa din nou o întrebare către instanţa din Luxemburg privitor la taxa auto.

În acest caz ipotetic, un nou eventual proces pe fond ar putea să ia în discuţie modul de calcul şi oportunitatea taxei auto.

În urmă cu o lună, Curtea de Justiţie a Uniunii Europene a decis că taxa pe poluare instituită prin reglementarea română şi care se aplică vehiculelor la prima înmatriculare contravine dreptului comunitar.

Ministerul Mediului a susţinut însă că hotărârea instanţei europene nu se pronunţă asupra legalităţii întregului act normativ, ci dă numai o interpretare a unor prevederi.

„Hotărârea Curţii Europene de Justiţie din 7 aprilie 2011 care se referă la cauza Tatu are ca obiect prevederile OUG 50 din 2008, în forma sa iniţială. Prin această Hotărâre, Curtea Europeană de Justiţie nu se pronunţă asupra legalităţii actului normativ, ci dă o interpretare prevederilor referitoare la art. 110 din Tratatul de Funcţionare al Uniunii Europene, în sensul că un stat membru nu trebuie să instituie o taxa pe poluare aplicată autovehiculelor cu ocazia primei lor înmatriculari dacă acea taxă descurajează punerea în circulaţie în statul membru respectiv a unor autovehicule de ocazie cumpărate în alte state membre”, se notează în punctul de vedere al MMP.

Potrivit ministerului de resort, forma actuală a ordonanţei de urgenţă din decembrie 2010, privind taxa auto, a fost finalizată cu sprijinul şi în urma unor consultări permanente cu experţii Comisiei Europene, iar acordul asupra actualului conţinut rezultă şi din prevederile art. 31 al hotărârii CEJ.

Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.