Premierul bulgar a întreprins remanieri în Guvern

0

Remanierile în Guvernul bulgar se află în centrul atenţiei presei sofiote de joi, care scriu că ziua de miercuri s-a dovedit fatală pentru 12 înalţi funcţionari care au fost demişi prin decizia primului ministru.

Printre cei demişi se află ministrul transporturilor, Alexandăr Ţvetkov, ministrul-adjunct al economiei şi energiei, Marii Kosev, întreaga conducere a poliţiei rutiere din Sofia şi doi şefi de agenţii de stat. Lor li se alătură şi şefa Institutului naţional de asigurări, Hristina Mitreva, care a demisionat marţi, dar demisia ei a fost adoptată de parlament în dimineaţa zilei de miercuri.(18 mai 2011)

Cotidianul Dnevnik scrie că premierul Borisov, care de obicei nu este deloc zgârcit la vorbe, de această dată a refuzat să ofere multe detalii despre motivele sale remanierii sale. El a spus doar că are nevoie de oameni pragmatici, şi nu de filozofi. Demisiile nu par să aibă vreo legătură între ele, comentează Dnevnik.
Ziarele Trud şi 24 Ceasa susţin că în spatele demiterilor din guvern stă viceprim-ministrul Simeon Diankov. Potrivit publicaţiilor, Diankov care este şi ministru al finanţelor, este cel care nu a fost mulţumit de activitatea funcţionarilor demişi.

Jurnalul Sega comentează că remanierile au legătură cu alegerile prezidenţiale şi locale care vor avea loc la toamnă fiind o încercare de refacere a imaginii partidului GERB.

Eşecul programului operaţional Transport este principalul motiv pentru demiterea ministrului transporturilor, comentează Sega. Postul eliberat de Alexandăr Ţvetkov va fi ocupat joi de Ivailo Moskovski, care până acum a fost ministru-adjunct al transporturilor, responsabil pentru gestionarea fondurilor europene.

Eşecul programului se dovedeşte prin cifre: din cele 3,9 miliarde de euro destinate Bulgariei sunt deja contractate 2,9 miliarde, dar sunt plătite abia 298 milioane de euro. Ca să nu fie nevoită să dea bani înapoi, Bulgaria a deviat fonduri destinate modernizării sectorului feroviar şi îmbunătăţirii navigaţiei pe Dunăre spre proiectul de extindere a metroului din Sofia.

La sfârşitul anului 2010, ministrul fondurilor europene, Tomislav Doncev, a indicat că construirea metroului sofiot va fi finanţat cu 250 milioane de euro destinate iniţial sectorului feroviar. Ziarul precizează că acest lucru s-a impus deoarece fiecare ţară are termen între doi şi trei ani pentru a cheltui fondurile contractate în cadrul programelor operaţionale şi, dacă nu reuşeşte s-o facă la timp, pierd banii. Proiectele de modernizare a reţelei feroviare au întârziat şi din această cauză banii au fost salvaţi prin investirea în metrou.

În această lună, acelaşi lucru s-a întâmplat şi cu o parte din fondurile care trebuiau folosite pentru îmbunătăţirea navigaţiei pe Dunăre.

Autorităţile bulgare au anunţat că ţara nu va reuşi să absoarbă însă întreaga sumă de 138 milioane de euro prin care trebuia îmbunătăţită navigaţia între insulele Batin şi Belene din sectorul româno-bulgar al fluviului şi că va folosi o parte din bani pentru prelungirea reţelei metroului din Sofia, care până la sfârşitul anului 2012 ar trebui să lege aeroportul internaţional al oraşului de centrul lui, mai scrie Sega.

Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.