Cum SE FURĂ sute de milioane de EURO în Portul Constanţa. Povestea celor 47 de milioane de tone de marfă

0 5

– Prin portul Constanţa au trecut în 2010 peste 47 de milioane de tone de marfă, acesta fiind cel mai important centru de comerţ al României. Aproape un sfert din total, respectiv 12 milioane de tone, e comerţul cu cereale, urmat de cel cu petrol brut, cu aproape 10% din total.

În ciuda inspecţiilor aproape lunare efectuate de organele abilitate, cel mai mare centru de comerţ al României este, după cum susţin reprezentanţii mediului de afaceri, cel mai mare focar de evaziune din ţară.

Peste jumătate din cantitatea totală de cereale care trece prin România, fie că este vorba despre importuri sau exporturi, ajunge în portul Constanţa iar evaziunea pe piaţa cerealelor este de 60%, după cum susţin reprezentanţii industriei de profil.

„Problema evaziunii este foarte mare. Atât de mare încât singura soluţie pare a fi taxarea inversă, respectiv facturarea iniţială fără TVA, astfel încât să nu mai fie ce fura. Când vine sezonul recoltării îşi fac firme, cumpără producţia şi o vând altei firme fără să plătească TVA. Prima firmă dispare, a doua vinde marfa la a treia sau a patra sau dă marfa direct în piaţă”, a declarat pentru Gândul Aurel Popescu, preşedintele Rompan.

Principala metodă de evaziune, mai ales la produsele accizabile, cum ar fi combustibilii sau ţigările, este subaprecierea valorii mărfii. În cazul altor produse, cum ar fi cele alimentare, se întâmplă acelaşi lucru. După cum reiese din datele oficiale, un kilogram de cartofi are un cost estimat la 70 de bani la intrarea în ţară, deşi la raft se vinde cu 3-3,5 lei.

„Vine marfa subevaluată în port, firma plăteşte TVA şi accize, dacă e cazul, la marfa subevaluată iar apoi vinde marfa angrosiştilor şi îşi pierde apoi urma”, a explicat pentru Gândul Gabriel Biriş, expert fiscal în cadrul casei de avocatură Biriş Goran.

loading...
Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata