Site-urile specializate în indiscreţii despre Vip-uri, o mină de aur

0

Numărul site-urilor specializate în indiscreţii despre Vip-uri a crescut. Este o piaţă care valorează în prezent trei miliarde de dolari, relevă un studiu realizat de New York Times şi preluat de ziarul La Repubblica în ediţia de luni (23 mai 2011).

Dacă astăzi industria bârfelor din SUA a ajuns să factureze peste trei miliarde de dolari pe an, în fond este în întregime vina vechiului partid comunist. Trebuie amintit aici cazul lui Howard Rushmore, criticul comunist care a fost exclus din partid în 1939 pentru că a scris că romanul „Pe aripile vântului” este o capodoperă.

New York Times nu aminteşte „sacrificiul” acestuia în mega-ancheta privind bârfa prin care ziarul foarte serios a deschis duminică ediţia în mod surprinzător: retrogradând revoltele din lumea arabă şi masacrul din Siria. Şi totuşi, dacă nu ar fi existat Rushmore astăzi nu s-ar fi putut vorbi despre David Perel, editorul ”Radar Online”, site-ul de bârfe lansat, alături de rivalul TMZ, în războiul pentru ultimul scandal, valorând sute de mii de dolari.

„Radar Online” este emanaţia web-ului National Enquirer, săptămânalul de bârfe care, atunci când a denunţat infidelitatea matrimonială a pretendentului la Casa Albă John Edwards, anul trecut, a fost aproape nici mai mult nici mai puţin de prestigiosul Pulitzer. Enquirer este moştenitorul al acelui ” Confidential” fondat de Rushmore, care în anii ’50 a dezvăluit scandaluri de la Hollywood.

O jumătate de secol mai târziu, scena s-a schimbat, dar nu şi delictul. Cine îi informează pe bârfitori? Cine a dezvăluit pentru Radar numele mamei fiului secret al lui Arnold Schwarzenegger? Cum a ajuns pe TMZ fotografia Rihannei bătută de Chris Brown? Cu o jumătate de secol în urmă seducătoarea contesă Francesca De Scaffa – iubita blondă de origine italiană a lui Orson Welles şi a şahului Iranului – era cea care mărturisea că se putea culca cu oricine doar pentru a oferi ştiri pentru „Confidential”. Dar încă de pe atunci circulau bani – în special mâna FBI a foarte puternicului Edgar Hoover – Rushmore fiind informatorul acestuia.

În afara cazurilor de senzaţie precum Paris Hilton (care îi sună pe paparazzi pentru a fi surprinsă) sau Lindsay Lohan („gestionată” de tatăl sau care vinde exclusivitatea celor mai buni ofertanţi) astăzi cei de nesuspectat sfârşesc printre suspecţii obisnuiţi. Huping Zhou de la centrul medical al Universităţii din California este acuzat că a avut acces de 300 de ori la dosarele foarte secrete ale pacienţilor Vip internaţi. Un angajat a fost suspendat din poliţia din Los Angeles pentru fotografia Rihannei.

Anchetele sunt încă deschise şi a-i pune sub acuzaţie este dificil, aceasta şi pentru că banii circulă în numerar şi la negru. „Ar trebui să înceapă să lucreze cu CIA”, a glumit judecătorul Keith Schwar, referindu-se la reporteri şi la informatorii lor, asupra cărora investighează fără speranţă Superiour Court din Los Angeles.

Cazurile celor care se deconspiră, precum Dawn Holland, sunt rare. Angajata de la Betty Ford Center, celebra clinică de dezintoxicare, a mărturisit că a fost plătită cu 10.000 de dolari de TMZ pentru a povesti despre momentul în care Lindsay Lohan a refuzat să se supună unui test, aruncând cu telefonul în personal. Dar mărturisirea angajatei nu a fost făcută poliţiei, ci site-ului rival al lui TMZ. După cât se pare, Radar Online a plătit-o cu dărnicie.

Desigur, a plăti pentru o ştire este o ruşine pe care orice reporter de oriunde din lume nu o va recunoaşte. Perel de la Radar Online nu este o excepţie: „Folosim numai vechile tehnici ale jurnalismului de calitate”. Dar lăsând la o parte circuitul de bani negri există şi cei care folosesc această portiţă la lumina zilei. Chiar şi canalul de televiziune ABC permite plata nu a unor interviuri ci pentru „material audio şi video” realizat de protagonişti. Astfel, filmele lui Casey Anthony – acuzat de o crimă care a făcut senzaţie – au fost obţinute prin plata către familie a sumei de 200.000 dolari.

Adevărul este că proliferarea de site-uri şi ziare, precum şi înmulţirea divelor şi mai puţin divelor – datorită reality show-urilor – dezlănţuie adevărate licitaţii. „Pentru o fotografie a lui Michael Jackson în această clădire au venit să ne ofere chiar 2 milioane de dolari”, a declarat Ed Winter, adjunctul medicului legist din Los Angeles.

De altfel, mijloacele nu lipsesc. În spatele bătăiosului şi foarte scandalosului TMZ se află Time Warner, gigantul care, de la revista Time la CNN trecând prin Warner Bros gestionează imperiul mass-media din SUA. De la înălţimea acestuia poate acum să privească cu dispreţ la nesfârşitele dar profitabilele mlaştini ale bârfei.

Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.