Care este adevărul despre Kate şi rochia ei „cusută cu trudă”?

0

David Reiss, creatorul rochiei ”Shola” purtată de ducesa de Cambridge, la Londra, la întâlnirea cu Michelle Obama, a încercat să se justifice în faţa acuzaţiei că foloseşte o aşa-numită fabrică de tip ”sweatshop” (în care angajaţii lucrează ore întregi pentru salarii mici, în condiţii precare, n.red) din România, arătând cu degetul şi la alte branduri faimoase, precum Burberry, Jaeger şi MaxMara, ce îşi realizează confecţiile tot în România.

El a invocat apropierea de casă în alegerea fabricii româneşti, şi nu a uneia din Bangladesh, informează luni (30 mai 2011) ziarul britanic Daily Mail.

”Pe parcursul a 40 de ani în industria modei, nu am mai fost niciodată acuzat de faptul că conduc o ‘sweatshop’. Sincer, sunt şocat”, a declarat David Reiss pentru ziarul menţionat.

Daily Mail l-a acuzat într-un articol de sâmbătă că brand-ul de modă Reiss plăteşte salarii mici (168 de lire pe lună, ceea ce reprezintă peste salariul minim), într-o fabrică românească, unde femeile lucrează în condiţii precare, de căldură excesivă, în spatele unor ferestre cu gratii şi a unui zid gros.

Kate a cumpărat rochia lui Reiss pe King’s Road, pentru suma de 175 de lire streline. Confecţionarea ei costă însă numai 15 lire.

”Haideţi să vă spun costul real al rochiei lui Kate. Cumpărăm cea mai bună mătase şi cele mai bune garnituri, al căror cost a crescut vertiginos cu 25-30% în ultimele câteva luni, un cost pe care nu l-am transferat clienţilor noştri. Avem o echipă de design ce include 18 membri. Avem un atelier la Londra, unde ne croim toate modelele proprii. Am echipe de oameni a căror sarcină este de a se deplasa în întreaga lume venind cu idei, materiale şi forme noi. Am pe cineva a cărui sarcină este de a găsi modele vintage, care ne inspiră. Totodată, suma de 45 de milioane de lire, care reprezintă 45% din cifra de afaceri anuală merge pe salarii – avem 1.200 de angajaţi în Marea Britanie -, pe chirii şi rate pentru cele 100 de magazine din lume”, a explicat Reiss.

Creatorul britanic, a cărui companie a fost înfiinţată în 1971 şi care este în întregime proprietate britanică, a menţionat şi alte branduri care folosesc aceeaşi fabrică din România – Burberry, Jaeger şi Max Mara. „Ei folosesc aceeaşi calitate de material ca la rochia lui Kate şi aceeaşi calitate a garniturilor. Aceeaşi femeie menţionată în articolul publicat sâmbătă confecţionează şi hainele lor. Diferenţa este că o rochie la Burberry costă 1.000 de lire iar o rochie de mătase la Jaeger 800 de lire”.

”Kate ne-a ales pentru că nu facem declaraţii de presă despre cine poartă una dintre rochiile noastre pe covorul roşu”, a adăugat creatorul britanic.

„Ea îşi face cumpărăturile la noi de ani de zile şi niciodată nu am lăsat pe cineva să afle acest lucru. Am fost întotdeauna foarte nepretenţioşi. Lucrez doar cu o fabrică unde cunosc oamenii. Avem personal de producţie care se duce la aşa-numita „sweatshop” în România, la fiecare şase săptămâni. Am efectuat o inspecţie guvernamentală săptămâna trecută, când personalul a fost intervievat în absenţa conducerii, iar noi nu am constatat deficienţe”, mai spune el.

Dar de ce Reiss, împreună cu alte branduri precum Jaeger şi Marks & Spencer, nu mai confecţionează în Marea Britanie?, l-a întrebat Daily Mail.

„Deoarece ‘luxul accesibiľ, care este ceea ce încercăm să oferim clienţilor noştri, ar deveni complet inaccesibil. Am încetat să fabricăm în Marea Britanie în urmă cu zece ani. Aici nu mai există competenţe. Şi cred că este de datoria noastră să oferim locuri de muncă în ţări mai puţin dezvoltate. Nu suntem un brand lacom”, a explicat Reiss.

„Atunci când Kate a fost văzută purtând rochia Shola la întâlnirea cu Michelle Obama, am fost atât de mândru de ceea ce am făcut, de a fi parte a istoriei şi de a nu fi cedat cu ani în urmă unei multinaţionale mari. Eu locuiesc tot timpul în Marea Britanie, aici îmi plătesc toate impozitele. Nu locuiesc la Monaco, nu există „schelete” financiare în dulapul meu”, a precizat el.

Iniţial, doar 1.000 de rochii Shola au fost confecţionate. După ce Kate s-a întâlnit cu Michelle, purtând această rochie, fiecare magazin a vândut modelul în câteva de ore iar website-ul companiei a fost asaltat de cerinţa de a obţine unul.

Creatorul nu a fost tentat de încasări. „Aş fi putut decide o nouă comandă pentru această rochie, de 6.000, 7.000 de bucăţi, dar nu m-am gândit să fac acest lucru. O clientă Reiss nu vrea să fie văzută purtând o rochie pe care o au toate. Am comandat doar încă 600”, a spus Reiss.

Reiss a mai spus că este bucuros să continue să lucreze cu fabrica din România, pe care a ales-o şi pentru că este aproape de casă, şi prin urmare accesibilă. „Nu confecţionez în Bangladesh,” a dat asigurări creatorul pentru Daily Mail.

Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.