Aplicarea de etichete privind originea produselor, în atenţia UE

O propunere ce ar determina companiile să aplice eticheta „Made in” pe bunuri în valoare de miliarde de euro vândute în Uniunea Europeană a scindat baza sudică, producătoare, a blocului european, de cea nordică, în special, a marilor companii multinaţionale care vând produse importate, potrivit ediţiei de luni (6 iunie 2011) a publicaţiei Wall Street Journal.

Experţi în domeniul comerţului afirmă că popularitatea acestei idei în UE – ce a fost aprobată de Parlamentul European şi Comisia Europeană – reflectă preocupările legate de situaţia economică şi pierderea de locuri de muncă din cauza competiţiei străine.

Este ciudat faptul că UE, care are norme clare, nu are deja o etichetă care să indice ţara de origine.

Etichete similare sunt valabile în întreaga lume, inclusiv în Japonia şi China, ca o modalitate de a-i ajuta pe producătorii interni să concureze cu cei străini. SUA au din 1930 etichete ce indică originea produselor.

Aproximativ un sfert dintre consumatori fac alegeri în funcţie de locul în care a fost fabricat un produs, potrivit unor sondaje UE.

Propusă de Peter Mandelson în 2005, pe vremea când era comisar european pentru comerţ, şi reactualizată de membri italieni ai Parlamentului European, propunerea ar autoriza aplicarea de etichete pe 11 categorii de produse, între care pantofi, textile şi mobilier.

Planul UE va fi supus unui vot la nivelul guvernelor din statele membre ale UE în câteva săptămâni şi aprobarea sa de o majoritate a acestora ar conduce la introducerea unui perioade de testare de cinci ani.

Ţări din afara UE, chiar cele care au legi similare, se opun acestei idei. „Nu vedem de ce este necesară” această măsură, a afirmat un fost oficial din Ministerul Comerţului din SUA. Un oficial al misiunii chineze la UE a afirmat că legea ar putea afecta comerţul dintre China şi blocul comunitar european.

Propunerea vizează mai mult ţări cu costuri mici, ca Turcia, Tunisia şi Asia. UE are deja una dintre cele mai împovărătoare norme de etichetare a produselor, ce includ specificări privind numărul de calorii şi nume de companii. Marile companii care vând produse din toată lumea nu doresc îngreunarea acestor norme.

Membrii UE nu mai au etichete privind originea produselor din 1981, când un judecător a decis abrogarea unor astfel de legi, apreciind că încalcă prevederile UE privind o piaţă unică şi deschisă.

Loading...
Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.