EUR
4,84 RON
(-0.08%)
USD
4,11 RON
(-0.78%)
GBP
5,36 RON
(+0.2%)
CHF
4,49 RON
(-0.29%)
BGN
2,48 RON
(-0.66%)
BYN
1,68 RON
(-0.6%)
CAD
3,07 RON
(-0.06%)
RSD
0,04 RON
(-0.09%)
AUD
2,95 RON
(-0.26%)
JPY
0,04 RON
(-0.38%)
CZK
0,18 RON
(+0.38%)
INR
0,05 RON
(-0.5%)

Pasagerii avioanelor vor fi controlaţi cu scanere corporale, care emit radiaţii ionizante!

– În numele securătăţii aeriene, forul european legislativ începe să facă demersuri pentru ca ţările membre să se doteze cu noi tehnologii de control a pasagerilor, dintre care cea mai controversată este cea bazată pe scanarea corporală. Cel puţin două aspecte intrigă atunci când vine vorba despre această modalitate de control:  radiaţiile ionizante emise de scanerele corporale, care pun în pericol sănătatea umană, şi înregistrarea imaginii corporale a fiecărui om, care ar putea fi folosită şi în alte scopuri decât cele de securitate aeriană

În rezoluţia PE, adoptată miercuri, 6 iulie 2011, se arată că scanerele corporale ar trebui să fie permise în UE doar dacă protejează sănătatea, demnitatea şi viaţa privată a pasagerilor. Rezoluţia pare să arate o atentă grijă pentru cei care vor fi supuşi controlului în aeroporturi, însă, în fapt, îşi atinge scopul său real – acela de a înrădăcina ideea că noile măsuri ar fi strict necesare pentru creşterea securităţii aeriene şi că ţările membre vor începe demersurile pentru a implementa tehnologia.

La nivel declarativ, deputaţii solicită „statelor membre să implementeze o tehnologie cât mai puţin nocivă pentru sănătatea umană şi care să furnizeze soluţii acceptabile în ceea ce priveşte preocupările privind viaţa privată a pasagerilor”.  „Din cauza riscurilor de sănătate, orice formă de tehnologie care foloseşte radiaţii ionizante ar trebui să fie exclusă în mod explicit de la utilizarea în controlul de securitate”, se mai arată în rezoluţia adoptată.

 

Iată ce „avantaje minunate” le sunt oferite cetăţenilor europeni care vor dori să zboare cu avionul:

Potrivit deputaţilor, pasagerii trebuie să aibă dreptul de a refuza scanerele de securitate, iar în acest caz aceştia ar trebui să se supună metodelor alternative de control care garantează acelaşi nivel de eficacitate. „Un astfel de refuz nu ar trebui să dea naştere niciunei suspiciuni legate de pasager”, precizează deputaţii.

Pasagerii selectaţi pentru scanare trebuie să fie aleşi în mod aleatoriu şi orice formă de profilare pe criterii de sex, rasă, culoare, etnie, caracteristici genetice, limbă, religie, credinţe este inacceptabilă.

Statele membre ar trebui să suplimenteze punctele de control şi personalul de securitate pentru a asigura că pasagerii nu sunt afectaţi de instalarea scanerelor de securitate.

Fără imagini corporale şi date salvate

Deputaţii consideră că  ar trebui utilizate doar figuri schematice şi insistă asupra faptului că nu ar trebui să se realizeze imagini corporale. „Datele generate în decursul procesului de scanare nu trebuie utilizate pentru alte scopuri decât cel de a detecta obiectele interzise, ele pot fi utilizate doar pentru perioada de timp necesară pentru efectuarea controlului, trebuie distruse imediat după ce persoana a trecut prin controlul de securitate şi nu pot fi stocate”, se mai menţionează în rezoluţia PE.

Interdicţia lichidelor în aeroporturi ar trebui anulată în 2013

Fiind în favoarea anulării interdicţiei de a transporta substanţe lichide în 2013, deputaţii solicită statelor membre şi aeroporturile să ia toate măsurile necesare „pentru a asigura la timp disponibilitatea tehnologiei corespunzătoare, în aşa fel încât termenul prevăzut pentru încetarea interdicţiei de a transporta lichide să nu aibă efectul subminării securităţii”.

Controale mai stricte pentru transportul aerian de mărfuri

Rezoluţia solicită controale mai stricte a mărfurilor, mai ales  a acelora provenind din state non-UE şi care sunt transportate în avioane de pasageri. Având în vedere că „scanarea a 100% din mărfuri nu este posibilă în termeni practici”,  deputaţii solicită Comisiei să stabilească criterii pentru determinarea mărfurilor cu risc ridicat.

Finanţarea securităţii aeriene

Tarifele de securitate ar trebui să fie transparente, să fie utilizate numai pentru acoperirea costurilor de securitate, iar statele membre care decid să aplice măsuri mai drastice ar trebui să finanţeze costurile suplimentare rezultate. Costul măsurilor de securitate ar trebui să fie menţionat pe biletul fiecărui pasager, sugerează deputaţii.

Pledând pentru o abordare integrată a securităţii aeriene, aceştia recomandă un control unic de securitate, în aşa fel încât să nu fie necesar un nou control al pasagerilor, bagajelor şi mărfurilor care sosesc pe un aeroport din UE dintr-un alt aeroport din UE.

Votul Parlamentului are loc înaintea prezentării de către Comisia Europeană a deciziei privind utilizarea scanerelor în aeroporturi. Parlamentul poate respinge această decizie în primele trei luni. Anumite state membre au testat deja scanarea corporală (Marea Britanie, Olanda, Germania, Italia, Franţa şi Finlanda).

Şi pentru că românii sunt întotdeauna nişte „privilegiaţi„, aeroporturile „Henri Coandă” și „Aurel Vlaicu” (București-Băneasa) au primit în „dar” (ca donaţie) în primăvara acestui an scanere corporale de  la Ambasada Regatului țărilor de Jos,  în cadrul unui proiect comun. Oare de unde atâta grijă?

 

Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata