Companiile feroviare private au înregistrat profituri în 2010, companiile de stat au raportat pierderi importante

CFR Marfă şi CFR Călători au înregistrat pierderi importante în 2010, nereuşind să concureze cu societăţile private de transport feroviar de marfă sau călători care au înregistrat profituri, potrivit datelor publicate de Ministerul Finanţelor.

CFR SA, administratorul liniilor, are de încasat creanţe de peste trei miliarde de lei şi a raportat pierderi de 1,29 miliarde lei în 2010, asta şi pentru că CFR Călători şi CFR Marfă nu plătesc la timp taxa de utilizare a infrastructurii.

Pierderile se acumulează la facturile pentru energie mai ales că societăţile nu îşi pot achiziţiona energie de pe piaţa liberă.

Pe de altă parte, companiile private beneficiază atât de o organizare mult mai bună, cât şi de subvenţii acordate anual de către stat, mai ales că acestea sunt acordate pe tren şi nu pe călător, astfel încât nu contează neapărat numărul de călători transportaţi.

Potrivit Ministerului de Finanţe, CFR Marfă, operatorul naţional de transport feroviar de marfă, a înregistrat în 2010 pierderi nete de 535,26 milioane de lei, mai mari decât în 2009, atunci când pierderile erau de 341,98 milioane lei, asta deşi compania a intrat într-un program de restructurare a cheltuielilor şi personalului, în cadrul acordului cu Fondul Monetar Internaţional.

CFR Marfă a terminat anul trecut cu 11.588 angajaţi, comparativ cu 17.089 angajaţi în 2009, însă nu a reuşit să limiteze pierderile.

Nici CFR Călători nu s-a descurcat prea bine în 2010, compania raportând pierderi nete de 86,49 milioane de lei, mai mici decât în 2009, când societatea a avut o pierdere netă de 210,37 milioane de lei. Şi în acest caz numărul de angajaţi a scăzut considerabil, la 15.179 persoane, faţă de 16.589 de salariaţi în 2009.

Pe de altă parte, Grup Feroviar Român, unul din marii jucători de pe piaţa privată de transport feroviar de marfă, a înregistrat un profit net de 4,59 milioane lei în 2010, iar profitul brut a fost de peste 11 milioane de lei.

Regiotrans, companie care realizează transport de călători pe calea ferată, a înregistrat în 2010 un profit net de 4,32 milioane de lei şi unul brut de 5,17 milioane de lei, la 761 de angajaţi. În 2009 prifitul companiei s-a cifrat la 1,1 milioane de lei.

Transferoviar Grup, care transportă mărfuri pe calea ferată, a înregistrat în 2010 un profit net de 9,58 milioane de lei, cu 206 angajaţi.

Există, însă, şi companii private cu probleme. Servtrans Invest, care realizează transporturi de marfă şi călători pe calea ferată, companie deţinută de omul de afaceri Cristian Burci, a înregistrat în 2010 pierderi nete de 36,24 milioane de lei, la 967 salariaţi.

Loading...

Citește și
loading...

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.