CNA: „Pentru prima dată se observă o scădere a numărului de greşeli la principalele posturi de ştiri”

Rezultatele monitorizării din luna mai 2011 confirmă tendinţa de scădere a numărului de greşeli din audiovizual în ansamblu, a afirmat marţi preşedintele CNA, Răsvan Popescu, într-o conferinţă de presă dedicată prezentării unui raport de monitorizare efectuată de Institutul de Lingvistică al Academiei Române „Iorgu Iordan – Al. Rosetti”, în perioada 1 – 31 mai.

„Veştile sunt mai bune. Există un progres în ansamblu”, a spus Popescu, precizând că, potrivit monitorizării, „cu excepţia OTV, care a scăzut totuşi de la 90 la 70 de greşeli în comparaţie cu luna martie, la celelalte posturi este pentru prima dată când s-au identificat sub 50 de greşeli pe linie”.

Preşedintele Consiliului Naţional al Audiovizualului a mai remarcat că „tot pentru prima dată se observă o scădere a numărului de greşeli la principalele posturi de ştiri – Antena 3 de la 58 la 25 şi la Realitatea TV de la 37 la 28”, dar a crescut numărul de greşeli la Kanal D de la 32 la 44 şi la Prima TV de la 24 la 40.

„Revin şi de data aceasta greşelile cronice”, a mai spus Răsvan Popescu, precizând că este vorba de „un set de erori” pe care continuă să le facă ziarişti de la toate posturile şi care ar putea fi îndreptate după o simplă lectură a monitorizărilor CNA.

În opinia preşedintelui CNA, persistenţa numărului de greşeli la anumite televiziuni este cauzată de „mai puţina preocupare faţă de calitatea jurnaliştilor angajaţi” a conducerii unor posturi, ca şi de „slaba folosire a limbii române, incoerenţa în gândire şi de nestăpânirea subiectului abordat” de reporterul de teren.

Rodica Zafiu, cercetător la Institutul de Lingvistică al Academiei, coordonator al proiectului, a confirmat că „într-adevăr semnele sunt bune”.

„A fost o surpriză plăcută pentru noi să nu mai avem ‘ora doişpe’, semne nu la fel de bune venind din zona folosirii greşite a lui «care»”, a exemplificat ea.

Zafiu a remarcat „o accentuare adesea greşită a unor termeni culturali”, făcută din necunoaştere sau din grabă, dar şi prezenţa colocvialismelor exagerate, gen „lu Monica, lu soră-sa”, care persistă ca şi în rapoartele anterioare.

Directorul Institutul de Lingvistică al Academiei Române „Iorgu Iordan – Al. Rosetti”, acad. Marius Sala, vicepreşedinte al Academiei, care a salutat la rândul său „realul progres” înregistrat de monitorizare, a anunţat că raportul a avut un vădit efect şi asupra lingviştilor care şi-au diversificat preocupările asupra greşelilor lexicale, un volum pe această temă şi altul dedicat erorilor gramaticale urmând să apară, din toamnă, la Editura Humanitas.

„Dacă vom continua aceste acţiuni, vom putea face ceva util pentru limba română”, a încheiat acad. Sala.

Potrivit preşedintelui CNA, următoarea monitorizare va fi prezentată în luna octombrie.

La cererea CNA, în luna mai au fost monitorizate 12 posturi de televiziune (TVR 1, Antena 1, Pro TV, Realitatea TV, Prima TV, TVR 2, TVR Cultural, Kanal D, Antena 3, B1 TV, OTV şi 10 TV) şi două posturi de radio (Radio România Actualităţi şi Europa FM), alese în funcţie de: audienţă, acoperire naţională, pondere a emisiunilor informative şi de dezbatere, asumarea unui rol cultural şi educativ.

S-au efectuat 300 de ore de monitorizare, urmărindu-se în primul rând transmisiunile de la orele de vârf, în special emisiunile de ştiri şi dezbateri. Au fost monitorizate sub aspect lingvistic doar intervenţiile verbale şi mesajele scrise (titrări, crawluri) pentru care îşi asumă responsabilitatea redactorii şi colaboratorii posturilor respective, nu şi secvenţele verbale aparţinându-le invitaţilor în studio.

Raportul a fost întocmit de Institutul de Lingvistică al Academiei Române „Iorgu Iordan – Al. Rosetti” ca urmare a contractului de consultanţă încheiat cu CNA în ceea ce priveşte protejarea culturii şi a limbii române.

Loading...

Citește și
loading...

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.