Preţurile la cereale şi la achiziţii sunt cele mai mari provocări ale fermierilor români

0 7
Cele mai mari provocări ale fermierilor români sunt legate de preţurile la cereale şi de preţurile la achiziţii/input-uri, ambele având impact direct asupra profitabilităţii fermei, relevă studiul de piaţă „Nevoi şi atitudini ale fermierilor”, realizat de compania de cercetare de piaţă MRI Research & Consulting, în cadrul proiectului AgroManager, finanţat din fonduri europene.

Potrivit lui Dan Zloteanu, specialist al firmei de cercetare de piaţă, la capitolul provocări şi sarcini pentru fermieri pe primele două locuri se află evoluţia preţurilor la cereale (menţionată de 53,4% dintre respondenţi) şi evoluţia/negocierea preţurilor la achiziţii (menţionat de 44,4% dintre participanţii la studiu).

Alte provocări cu care se confruntă fermierii români sunt legate de alegerea tehnologiei aplicate (38,3%), asigurarea fluxurilor financiare/urmărirea plăţilor şi a încasărilor (36,1%), verificarea/sănătatea culturilor (25,6%), gestionarea operaţională a activităţii agricole (24,8%), extinderea suprafeţelor lucrate, respectiv identificarea de noi terenuri agricole (17,3%), birocraţia (6%) şi altele (7,6%).

În ceea ce priveşte planificarea activităţilor în ferme, cercetarea a arătat că 85% dintre fermierii români au un sistem de planificare a plăţilor. Potrivit studiului, planificarea încă are loc în majoritatea cazurilor pe hârtie, deşi în mare parte fermele intervievate deţin şi calculatoare.

Astfel, planificarea plăţilor este făcută pe hârtie de 58% din respondenţi, iar în ceea ce priveşte planificarea culturilor înfiinţate, hârtia este suportul folosit în 83% din cazuri. Doar 3% dintre fermierii intervievaţi folosesc un soft special conceput pentru planificarea culturilor. În cazul plăţilor, 22% dintre fermieri le planifică apelând la un soft de contabilitate, iar 18% folosesc Excel.

Criteriile de decizie în alegerea culturilor spre care se îndreaptă majoritatea absolută a respondenţilor (96%) sunt cele tehnice, precum rotaţia culturilor, nevoile de irigare etc.), aproape jumătate dintre aceştia ţinând cont şi de criteriile economice cum ar fi preţul de vânzare şi/sau costul de înfiinţare.

Un alt fapt indicat de studiu este acela că, în prezent, doar 11% din respondenţi beneficiază de servicii de asistenţă din partea unui specialist, în 8% din cazuri fiind vorba despre un consultant extern independent. Cel mai des, serviciile sunt prestate prin vizită la fermă (82%), dar şi la telefon (65%).

Potrivit cercetării, majoritatea respondenţilor doresc asistenţă din partea unui specialist extern – 77% au menţionat că ar avea nevoie de consultanţă. Domeniile în care ar dori să fie consiliaţi sunt în principal cel al tehnologiilor agricole – în special fermele mici (sub 500 de hectare), asistenţa economico-fianciară – în special fermele medii (între 500 şi 999 de hectare) şi accesarea fondurilor şi subvenţiilor, dar şi investiţiile – în special fermele mari.

Familia, securitatea şi sănătatea sunt cele mai importante valori pentru fermieri, educaţia copiilor ocupând locul patru în clasamentul valorilor şi atitudinilor generale ale fermierilor. Lipsa de timp liber, menţionată de majoritatea fermierilor, confirmă nevoia de asistenţă/consiliere în abilităţi de management, leadership şi time-management, pe care proiectul AgroManager îşi propune să le asigure participanţilor din cadrul proiectului, prin cursuri şi programe de consultanţă.

Canalele de informare la care apelează fermierii sunt, potrivit studiului, radioul – 54% (în special radio România Actualităţi şi Antena Satelor), internetul – 50,4% (prognoza meteo fiind pe primul loc, iar locul doi este ocupat de verificarea preţurilor şi a burselor pentru a vedea evoluţia preţurilor, urmate de verificarea mail-urilor, citirea newsletter-urilor, a site-urilor de specialitate), emisiunile tv, ziarele locale şi naţionale, apoi revistele de specialitate.

Studiul de piaţă „Nevoi şi atitudini ale fermierilor – AgroManager 2011” a început în februarie 2011 şi va fi finalizat pe 30 iulie 2012. Valoarea proiectului se ridică la 1,7 milioane de euro, din care 5% reprezintă cofinanţare din partea firmei AgroAdvice – beneficiarul proiectului, iar restul provine din Fondul Social European, prin Programul Operaţional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007 – 2013, Axa prioritară 3 „Creşterea adaptabilităţii lucrătorilor şi a întreprinderilor”, Domeniul major de intervenţie 3.1 „Promovarea culturii antreprenoriale”.

Studiul a fost realizat pe baza unor interviuri calitative şi cantitative, pe un eşantion format din 151 de respondenţi, din care 133 de ferme vegetale şi 18 ferme zootehnice, acoperind partea de sud şi sud-vest a ţării.
Cercetarea a urmărit două obiective majore.

Primul dintre acestea a fost cel de a afla care sunt nevoile de consiliere şi suport ale fermierilor, prin identificarea domeniilor de activitate în care aceştia ar avea nevoie de consiliere şi prin evaluarea serviciilor de consultanţă de care beneficiază în prezent. Totodată, studiul şi-a propus să obţină detalii despre atitudinile şi preferinţele fermierilor români, urmărind trei direcţii: înţelegerea modului de organizare şi planificare a principalelor activităţi agricole, identificarea principalelor sarcini şi provocări cu care se confruntă fermierii în activităţile zilnice şi înţelegerea atitudinilor şi a valorilor generale ale acestora.

„Acest studiu reprezintă pentru proiectul AgroManager una din principalele surse de informaţii care pot indica nevoil e de consultanţă, asistenţă sau ajutor comunicate de fermieri.

Rezultatele acestui studiu oferă proiectului o indicaţie statistică, extinsă, care completează în mod profesionist discuţiile individuale ce au loc între consultant şi fermier. Este necesar ca în mod sistematic şi continuu să se colecteze aceste nevoi, pentru ca furnizorul de servicii de consultanţă să poată dezvolta materiale şi instrumente ajutătoare pentru fermieri.

Scopul acestora este să le susţină cât mai bine activitatea, în sensul creşterii continue a performanţei fermei în condiţiile curente de piaţă (curs valutar, evoluţia pieţelor de mărfuri, altele), pedoclimatice (evoluţia structurii agrochimice a solului, evoluţia vremii – umiditate, temperatură) sau situaţii economice locale ori internaţionale (factori economici, politici, sociali)”, a arătat Gabriel Ionescu, coordonator consultanţă, AgroManager.

AgroAdvice, iniţiatorul proiectului AgroManager, este prima companie privată specializată în servicii de consultanţă agricolă tehnică din România. Obiectivul acesteia constă în optimizarea producţiei agricole şi a activităţilor din ferme, ţinând cont de condiţiile de piaţă şi de specificul fiecăreia.

Serviciile oferite de AgroAdvice sunt orientate spre a conduce la creşterea profitabilităţii fermelor, producţii de calitate, cu un management eficient al costurilor, pornind de la aplicarea tehnologiilor moderne, planificarea activităţilor în ferme şi îmbunătăţirea tuturor proceselor care determină succesul în agribusiness.

loading...
Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata