Nivelul tarifelor RCA şi creşterea volumului de daune provoacă îngrijorări in industrie

0
Preţurile poliţelor RCA, creşterea ponderii despăgubirilor acordate pentru vătămări corporale în total daune plătite de asigurătorii auto şi calitatea serviciilor oferite clienţilor de produse de asigurare reprezintă principalele surse de îngrijorare pentru brokeri şi asigurători.

Potrivit unei analize a Uniunii Naţionale a Societăţilor de Intermediere şi Consultanţă în Asigurări din România (UNSICAR), piaţa asigurărilor din România se află încă sub presiunea unor posibile şocuri externe care, odată propagate, vor avea influenţe nefavorabile directe asupra afacerilor asigurătorilor şi intermediarilor în asigurări.

Brokerii din asigurări, împreună cu societăţile de asigurări partenere, s-au reunit la sfârşitul săptămânii trecute, la Eforie Nord, pentru a discuta despre modul în care industria de asigurări locală a reuşit să facă faţă provocărilor multiple induse de criza economică şi despre soluţiile ce ar putea fi aplicate, astfel încât să se diminueze efectul unor posibilele presiuni viitoare la care ar putea fi supus business-ul din piaţa de asigurări.

Astfel, potrivit reprezentanţilor brokerilor de asigurări, prima minimă la asigurările RCA – segment care deţine peste 37% din volumul total de subscrieri pe asigurări generale – ar trebui să ajungă la un nivel de 160-180 de euro.

Calculele arată că doar prima tehnică minimă, care arată frecvenţa şi dauna medie la RCA, ar trebui să se situeze la 128 de euro, în condiţiile în care se estimează o frecvenţă a daunelor de 8% şi o daună medie de 1.600 de euro (*prima tehnică = frecvenţa daunelor X dauna medie = 0,08 X 1.600 euro = 128 euro).

Dacă la prima tehnică se adaugă şi cheltuielile companiilor de asigurare, atunci nivelul minim al poliţei ar trebui să ajungă la 160-180 de euro. Concluzia brokerilor din asigurări a fost că toţi asigurătorii care vând în prezent sub acest nivel înregistrează pierderi pe segmentul RCA.

Un alt motiv de îngrijorare este legat de serviciile oferite clienţilor în cazul poliţelor RCA. Brokerii consideră că în alegerea unei poliţe RCA, calitatea serviciilor oferite de asigurători a devenit un factor mai important decât preţul. O posibilă soluţie pentru creşterea calită?ii serviciilor legate de daunele aferente poliţelor RCA ar fi instrumentarea acestora de societăţi independente, au spus brokerii. De altfel, acest lucru a fost posibil până în anul 2010, când o normă a Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor (CSA) a interzis externalizarea serviciilor de constatare şi lichidare a daunelor în cazul RCA.

Asigurătorii şi brokerii au convenit iniţierea unei acţiuni comune pe lângă CSA pentru reintroducerea posibilităţii companiilor care emit poliţe RCA de a externaliza serviciile de instrumentare a daunelor.

Despăgubirile acordate pentru vătămări corporale reprezintă o altă problemă importantă a pieţei de RCA. Reprezentanţii asigurătorilor, prezenţi la întâlnirea organizată de UNSICAR, au arătat că ponderea despăgubirilor acordate pentru vătămări corporale în total daune plătite tinde să ajungă spre 50% în cazul unor companii, iar acest lucru ar trebui să conducă la creşterea tarifelor RCA.

Cu atât mai mult cu cât limitele de răspunere pe poliţa RCA vor creşte, în 2012, la 1 milion de euro pentru pagube materiale şi la 5 milioane euro pentru vătămări corporale şi decese, inclusiv pentru prejudicii fără caracter patrimonial. În acelaşi timp, reprezentanţii companiilor de asigurare au arătat că acţionarii, care au finanţat până acum pierderile de pe segmentul RCA, „pun presiuni mari pentru obţinerea profitului”.

Preşedintele UNSICAR, Bogdan Andriescu, consideră că problemele de pe segmentul asigurării obligatorii de răspundere civilă auto conduc la afectarea noţiunii de asigurare şi, de aceea, se impune identificarea unor soluţii care să îmbunătăţească managementul daunelor.

„Deprecierea cursului de schimb şi presiunile asupra inflaţiei reprezintă alşţi factori ce ar trebui să influenţeze nivelul tarifelor RCA, pentru că fluctuaţiile acestora se reflectă în mod direct în costul daunelor. Anul trecut, de exemplu, dacă luăm în calcul doar majorarea TVA şi tot ar fi trebuit să vedem o creştere a preţurilor practicate la acest tip de asigurare”, a arătat Bogdan Andriescu.

Reprezentanţii companiilor de asigurare spun însă că anul 2011 a marcat tendinţa de echilibrare a portofoliului auto, care deţine încă supremaţia în piaţa locală de asigurări, cu alte linii de produse, cum ar fi asigurarea de bunuri şi proprietăţi.

Brokerii consideră însă că evoluţia spectaculoasă înregistrată pe segmentul property a fost susţinută de introducerea obligativităţiii pentru asigurarea locuinţei. Din perspectiva asigurătorilor, saltul calitativ al portofoliului de asigurări facultative se va produce după ce se va atinge o un grad de cuprindere în asigurarea obligatorie a locuinţei de 50-60%.

Brokerii sunt de părere că, în prezent, atât prima medie cât şi calitatea serviciilor pe segmentul facultativ al asigurărilor pentru locuinţe s-au înscris pe o tendinţă de scădere.

În ceea ce priveşte dezvoltarea pieţei de brokeraj, şi a celei de asigurări în ansamblul său, intermediarii consideră că asigurările private de sănătate vor juca un rol important, aşa cum s-a întâmplat şi în cazul lansării pensiilor private facultative şi a poliţelor obligatorii pentru locuinţe.

Brokerii au arătat însă că piaţa de asigurări trebuie să continue şi să dezvolte demersurile de educare şi informare a populaţiei şi este nevoie de acţiuni concertate – UNSICAR, asigurători şi CSA – şi constante în acest sens. Cu atât mai mult cu cât obiectivele esenţiale ale industriei sunt, în continuare, stabilitatea şi consolidarea încrederii consumatorilor de produse de asigurări.

„Criza financiară a arătat că nevoia de protecţie este resimţită în mod acut la nivelul consumatorilor care au cel mai redus acces la asistenţa financiară profesională, iar această problemă reprezintă o sursă semnificativă de îngrijorare pentru tot mai multe ţări.

Problema consultanţei profesionale, în cazul achiziţiei de produse financiare, s-a transformat astăzi, la nivel global, într-o problemă care reclamă o rezolvare urgentă. UNSICAR consideră că asociaţiile profesionale din piaţa de asigurări, împreună cu CSA, trebuie să intensifice eforturile de a furniza consumatorilor de produse de asigurări informaţii relevante şi de calitate despre mecanismele de funcţionare ale produselor şi ale industriei în general”, a arătat Bogdan Andriescu.

„În ceea ce priveşte RCA, aş fi mai degrabă pesimist. Dar, am remarcat, cel puţin în luna septembrie, o stopare a scăderilor de preţ pe acest segment de piaţă. Ar trebui însă ca, în paralel cu preţurile pe care le vedem la vânzare, să ne uităm la serviciile oferite clienţilor de către asigurători”, a spus Victor Sraer, managing partner Otto Broker.

Potrivit participanţilor, toţi asigurătorii care vând poliţe RCA sub 160 – 180 de euro sunt în pierdere.

„Frecvenţa daunei şi dauna medie arată foarte clar că prima tehnică minimă la RCA ar trebui să se situeze la 128 de euro. La acest nivel vorbim despre o primă neîncărcată de alte costuri. În mod normal, tariful minim la RCA ar trebui să fie undeva la 160-180 de euro. Cred că toţi asigurătorii care vând sub acest nivel sunt în pierdere”, a precizat Ion Moise, managing director e-Claims Management.

Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.