Vânzarea voturilor la alegeri, un fenomen răspândit printre romii din Bulgaria

0

Nu mai este nici un secret că cele mai mari partide politice din Bulgaria cumpără voturile locuitorilor din cartierele de romi, scrie luni (03 octombrie 2011) cotidianul Dnevnik.

Potrivit diferitelor date statistice, numărul alegătorilor de origine romă în această ţară variază între 325.000 şi 700.000. Cele şase partide rome primesc la alegeri în jur de 90.000 de voturi în total, ceea ce înseamnă că între 200.000 şi 500.000 de voturi rămân „de vânzare”, notează ziarul.

Într-o ţară cu 7,3 de locuitori şi o prezenţă la urne în jur de 50 la sută, ponderea acestor voturi de vânzare devine foarte importantă. De aceea şi în ajunul fiecărui scrutin romii devin obiect al unei atenţii speciale din partea politicienilor, mai ales în localităţile cu o populaţie de etnie romă compactă.

Partidele mari preferă să cumpere voturile romilor decât să negocieze cu liderii acestei comunităţi. Politicienii bulgari cred că este mai ieftin să cumpere voturile ţiganilor decât să-şi asume un angajament durabil pentru includerea unor reprezentanţi romi în administraţia publică după câştigarea alegerilor, scrie Dnevnik, citându-i pe Ţvetelin Kâncev şi Ilia Iliev, liderii celor două importante partide rome din ţară, Euroroma şi DROM.

De obicei, vânzarea voturilor se face prin intermediul unor negustori de voturi – persoane cu influenţa în cartierele de romi care negociază cu partidele. În ultimul timp, din ce în ce mai populară devine practica conform căreia alegătorii să nu primească bani pentru a vota cu un anumit candidat sau partid, ci să fie scutiţi de datorii.

Schema este una simplă: adeseori magazinele alimentare din zonele locuite de romi permit clienţilor să ia produse alimentare şi să le plătească când primesc salariul sau ajutoarele sociale. În acest fel, multe familii au acumulat datorii importante către patronul magazinului.

Traficanţii de voturi se duc la patron, îi cer lista cu datele de contact ale persoanelor îndatorate, după care le sună pe fiecare în parte oferindu-le să le plătească jumătate din datoriile pe care le au înaine de alegeri, iar cealaltă parte după, în cazul în care candidatul sau partidul respectiv ar obţine un rezultat bun la scrutin. În urma cu câteva zile, poliţiştii au reţinut şapte persoane acuzate că cumpărau voturile localnicilor din câteva sate din centrul ţării.

Ziarul Dnevnik mai scrie că, de obicei, marea majoritate dintre sufragiile exprimate în secţiile de votare aflate în orice cartier de romi sunt pentru un singur partid.

Statistica arată că, în majoritatea cazurilor, romii votează cu partidul aflat la putere, indiferent care ar fi acest partid. De obicei, formaţiunea la putere, indiferent dacă este vorba de nivel local sau central, este cea mai activă în negocierea voturilor romilor, suţin surse anonime citate de ziar.

De altfel, o parte dintre voturile romilor se duc la acest partid şi fără plată. Aceasta este felul baronilor locali de a mulţumi puterii că nu au avut probleme cu justiţia în ultimii patru ani, de aceea şi liderii romi fac totul posibil ca o parte din voturi să se ducă la partidul aflat la putere, afirmă sursele citate.

Presa bulgară comentează totodată că tensiunile interetnice care au cuprins Bulgaria în ultimele 10 zile sunt legate de alegerile prezidenţiale şi locale programate pentru data de 23 octombrie.

Incidentul din satul Katuniţa, regiunea Plovdiv, în care un tănăr bulgar a murit, strivit de un microbuz plin de romi, a fost provocat de persoane care se întorceau de la o vizită la baronul local Kiril Raşkov, care s-a autoproclamat regele romilor bulgari. Raşkov a recunoscut într-un interviu televizat că indivizii din microbuz au venit la el ca să-l întrebe „ce să facă la alegeri”.

Pe de altă parte, incidentul a fost folosit de partidele naţionaliste, precum Ataka şi VMRO, care au profitat de ocazia pentru a câştiga mai multe voturi printr-o retorică antiromă şi populistă.

loading...
Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.