Islamul avansează spre periferia Parisului

0

Periferia urbană a Parisului se islamizează, în detrimentul islamiştilor radicali, dar şi al statului francez.

Noii musulmani francezi instalaţi la marginea capitalei se refugiază în religie şi în practicile lor culturale tradiţionale, îndepărtându-se atât de islamul revoluţionar cât şi de principiile republicane învăţate la şcoala de stat.

Acestea sunt principalele concluzii ale unui studiu realizat de numeroşi specialişti, în frunte cu Gilles Kepel, pentru Institutul Montaigne, un think-thank liberal, notează miercuri (05 octombrie 2011) ziarul ABC.

Kepel a publicat în 1985 un studiu de referinţă, „Les Banlieus de ľIslam”, scriind bilanţul final a cinci ani de studiu ale periferiei pariziene, ajungând la concluzii de tipul: „Credinţa religioasă este mai structurată decât credinţa republicană la periferia urbană a Parisului”, remarcă el.

Această realitate se traduce într-un mod foarte grafic: „S-au intensificat practicile religioase. S-a generalizat practica ramadanului. Mulţi copii nu frecventează cantinele şcolare, pentru că nu oferă mâncare halal.

Compasiunea musulmană este din nou la modă şi este considerată o „compensaţie” împotriva sentimentului de injustiţie şi indignare socială. Statul a construit multe infrastructuri, dar lipseşte esenţialul.

Integrarea republicană a încetat să mai funcţioneze. Cum să creăm în Republică, statul republican, când aproape întreaga familie este în şomaj şi nu respectă integrarea socială şi culturală…?” , notează Kepel.

În Franţa există între 5 şi 6 milioane de musulmani. Dar majoritatea trăiesc la periferia marilor oraşe, Paris, Lyon, Marsilia, Bourgogne, între multe altele. Studiul realizat pentru Institutul Montaigne nu insistă în detaliile în cifre ale acestei realităţi sociale.

Preferă să analizeze dimensiunea sa culturală şi religioasă: islamizarea unei zone urbane în particular, anume periferia Parisului, unde valorile islamului au luat locul valorilor Republicii.

Potrivit lui Kepel, directorul studiului, acest proces are aspecte pozitive şi negative. Factorul pozitiv este islamizarea culturală, parţială, a periferiei pariziene şi poate chiar lupta împotriva drogurilor. Imamii moderaţi au contribuit în mod decisiv, în opinia lor, la lupta împotriva traficului de droguri grele, în ultimii 20 de ani.

O combatere cu caracter cultural: traficul de droguri dure a fost eficient combătut din raţiuni culturale de fond. Aspectul negativ al procesului este însă înlocuirea valorilor republicane cu valorile islamice, în viaţa de zi, de o parte semnificativă a periferiei pariziene.

Potrivit lui Kepel şi echipei sale un aspect net pozitiv, dar imprevizibil, al islamizării periferiei pariziene este dialogul cu revoltele şi revoluţiile arabe… „Partea esenţială a muncii noastre – spune Kepel – s-a realizat înainte de izbucnirea revoltelor arabe.

Dar există un dialog foarte viu între tineri în cadrul mondializării. Este imposibil să facem predicţii, dar cu titlu personal, mă declar optimist. În aceste cartiere există un potenţial pozitiv ridicat. Integrarea lor va fi marea provocare a viitorului preşedinte al Republicii”, conchide el.

loading...
Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.