Bechtel finalizează doar două secţiuni din Autostrada Transilvania

0
Bechtel va finaliza doar două din secţiunile Autostrăzii Transilvania, Suplacu de Barcău – Borş, pe o lungime de 60,2 km şi tronsonul Câmpia Turzii – Cluj Vest, lung de 52,5 km, după ce 302 kilometri au fost excluşi din contractul de execuţie, în urma unei înţelegeri cu Ministerul Transporturilor, potrivit unui comunicat al Bechtel.

„În concordanţă cu acordul actual, compania Bechtel va finaliza lucrările pe care le-am început în două secţiuni ale autostrăzii, iar secţiunea rămasă de 302 kilometri va fi exclusă din obiectul contractului fără niciun cost imputat Guvernului României.

Acordul actualizat permite Ministerului Transporturilor să caute surse alternative de finanţare în vederea respectării cerinţelor de finanţare pentru restul proiectului, în timp ce Bechtel se va concentra pe livrarea şi finalizarea celor două secţiuni pe care le-am început”, se arată în comunicatul companiei americane.

Compania constructoare susţine că este regretabil faptul ca Bechtel şi diferiţi oficiali români au continuat să fie obiectul unei critici publice eronate şi injuste în legătură cu acest contract. „Bechtel şi-a desfăşurat în permanenţă activitatea în conformitate cu cele mai riguroase standarde etice.

Orice sugestii care ar indica o situaţie contrară sunt nefondate în totalitate şi subminează interesele profesionale ale tuturor celor care lucrează la îmbunătăţirea infrastructurii din România prin Autostrada Transilvania. Suntem pe deplin angajaţi în a întreprinde toate acţiunile necesare care ne permit reînceperea lucrărilor şi finalizarea acestor două secţiuni ale autostrăzii”, susţin reprezentanţii companiei americane.

Guvernul a aprobat pe 28 septembrie al doilea acord de modificare a contractului de construire a autostrăzii Braşov-Cluj-Borş.”Comparativ cu preţurile practicate anterior, economia care se realizează la bugetul de stat este de şase miliarde de euro.

Dacă am fi continuat să lucrăm la preţurile din contractul iniţial, costul total al autostrăzii ar fi fost de 10 miliarde de euro. O altă clauză extrem de importantă care a fost modificată este aceea de imposibilitate a statului român, în cazul rezilierii contractului, de a licita unul dintre tronsoanele de pe traseul autostrăzii pe o perioadă de doi ani. Această clauză a fost eliminată”, preciza la acea dată ministrul Transporturilor, Anca Boagiu.

Referindu-se la eliminarea clauzei menţionate, ministrul Transporturilor a arătat că documentaţia pentru tronsonul Nădăşel – Gilău este gata şi vor urma lansarea licitaţiei, execuţia acestui tronson şi conectarea cu un alt tronson deja construit.

Boagiu a mai anunţat că a fost obţinut un preţ de 6,9 milioane de euro pe kilometru, care se încadrează în standardele de cost. Următorii paşi sunt finalizarea tronsoanelor începute deja de compania Bechtel – tronsonul Suplacu de Barcău – Borş, de 60,2 km şi tronsonul Câmpia Turzii – Cluj Vest, de 52,5 km.

Ministrul Transporturilor a spus că vor fi plătiţi Bechtel 115 milioane euro, după ce pretenţiile (claim-uri) ridicate de companie au fost reduse cu 265 milioane de euro, de la 380 milioane de euro. Aceste sume vor fi plătite în trei tranşe, din care prima până la finalul anului.

Alte clauze modificate se referă la reducerea contractului cu cele şase secţiuni care nu au fost începute, cu o economie de 1,5 miliarde euro, schimbarea termenelor de plată de la 25 de zile pentru orice factură la 65 de zile, eliminarea clauzelor de indexare şi costuri indirecte (compania primea un milion de euro lunar chiar dacă nu lucra).

De asemenea, au fost introduse unele clauze în favoarea statului român pentru lucrările care au rămas de executat, care vizează efectuarea lucrărilor la timp şi perceperea unor penalităţi. Perioada de garanţie a fost majorată de la 24 luni la 30 de luni.

Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.