Antena 3, amendată pentru nerespectarea legislaţiei audiovizualului privind informarea corectă

0
Membrii Consiliului Naţional al Audiovizualului (CNA) au decis, în şedinţa de joi, amendarea postului Antena 3, cu 10.000 de lei, pentru nerespectarea legislaţiei audiovizualului privind informarea corectă în emisiunea „Ştirea zilei” din 6 octombrie.

CNA a stabilit că postul a încălcat prevederi conform cărora, în virtutea dreptului fundamental al publicului la informare, furnizorii de servicii media audiovizuale trebuie să respecte mai multe principii, printre care şi următorul – informarea cu privire la un fapt sau eveniment trebuie să fie corectă, verificată şi prezentată în mod imparţial şi cu bună-credinţă.

„A fost o eroare, pur şi simplu”, a declarat Mirela Bomboe, reprezentant al Antena 3.

Anterior, purtătorul de cuvânt al Administraţiei Prezidenţiale, Valeriu Turcan şi respectiv purtătorul de cuvânt al Ministerului Afacerilor Externe (MAE), Doris Theodora Mircea, au făcut la CNA sesizări privind emisiunea „Ştirea zilei” din 6 octombrie.

„Administraţia Prezidenţială consideră că postul de televiziune Antena 3 a încălcat principiile unei informări corecte prin difuzarea unui clip trucat în cadrul emisiunii ‘Ştirea Zilei’ de joi, 6 octombrie a.c., ora 20.00, prin care se aduce o gravă ofensă însemnelor naţionale. Clipul prezentat în emisiune reprezintă un trucaj al unei înregistrări din ediţia 2009 a emisiunii ‘Britain’s Got Talent’, difuzată în Marea Britanic, la postul ITV”, se arată în sesizarea purtătorului de cuvânt al Administraţiei Prezidenţiale.

Potrivit acesteia, înregistrarea iniţială din emisiunea ‘Britain’s Got Talent’ poate fi văzută pe internet.

„Aici se poate vedea că melodia folosită pe fundal în cadrul show-ului televizat nu este însă imnul României. Cu toate acestea, pretinzând că este un material video autentic, Antena 3 a difuzat către opinia publică un trucaj, care foloseşte imnul naţional într-un mod ofensator pentru cetăţenii români”, relevă sursa citată.

Conform articolului 20 din Legea nr. 75/1994 privind arborarea drapelului României, intonarea imnului naţional şi folosirea sigiliilor cu stema României de către autorităţile şi instituţiile publice, „cetăţenii sunt datori să manifeste respect faţă de drapelul şi imnul naţional al României şi să nu comită niciun act prin care s-ar aduce ofensă acestora”, se mai arată în reclamaţie.

În altă ordine de idei, în sesizarea de la MAE se afirmă că, pe 6 octombrie, în emisiunea „Ştirea Zilei”, difuzată de postul Antena 3, moderatoarea Gabriela Vrânceanu-Firea şi invitaţii săi „au dezinformat opinia publică, prezentând un material video trucat, ca fiind unul real şi emiţând false acuzaţii la adresa instituţiilor statului român. Materialul prezentat şi dezbătut de Antena 3 se referea la modul în care unul dintre concurenţii prezenţi la o emisiune de divertisment din SUA ar fi interpretat în mod defăimător imnul naţional al României”.

Potrivit sesizării, Antena 3 a prezentat în acest sens filmuleţul disponibil pe Youtube; în realitate, melodia utilizată de protagonistul filmuleţului în cadrul emisiunii „Britain’s Got Talent” are ca fundal muzical „Dunărea albastră” a compozitorului Johann Strauss şi nu imnul naţional al României, aşa cum a fost insinuat în cadrul emisiunii.

Aceeaşi reclamaţie spune că realizatorii emisiunii „Sinteza Zilei” au utilizat „un material trucat”, care a contribuit în mod evident „la dezinformarea opiniei publice”.

„Moderatorul şi invitaţii săi au dezbătut îndelung pe marginea acestui material video trucat, prezentându-l publicului ca fiind unul real şi acuzând Preşedinţia şi Ministerul Afacerilor Externe de lipsă de reacţie în mod nejustificat şi fără o minimă verificare în prealabil a autenticităţii informaţiei promovate. Totodată, în emisiune a fost creat un subiect artificial, în condiţiile în care invitaţii au propus demersuri concrete pe lângă autorităţile SUA (sesizare a Congresului american şi convocarea ambasadorului american la MAE) cu toate că, în realitate, emisiunea originală a avut loc în Regatul Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord şi nu în SUA, în urmă cu doi ani”, mai relevă sursa citată.

loading...
Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.