CNS Meridian: Gara de Nord, în pericol de executare silită

0
Gara de Nord este în pericol de executare silită din cauza datoriilor către furnizorii de energie electrică acumulate, în ultimii şase ani, de CFR SA, informează Confederaţia Sindicală Naţională Meridian.

Conform unui comunicat al CNS Meridian, activitatea CFR riscă să fie blocată de neplata unei datorii de peste 2,040 miliarde lei, acumulată în perioada decembrie 2005 – iulie 2011. Compania de căi ferate are de plătit această sumă furnizorilor privaţi de energie electrică Enel, Eo.N şi CEZ (peste 803 milioane lei) şi companiei de stat Electrica (peste 1,236 miliarde lei). Circa 41% din totalul datoriei CFR o reprezintă penalităţile de întârziere la plată.

Situaţia companiei este critică, întrucât nu are bani pentru a-şi achita debitele, motiv pentru care furnizorii au poprit conturile sucursalelor de căi ferate regionale, au început licitaţiile pentru vânzarea bunurilor în care CFR îşi desfăşoară activitatea, au deconectat de la reţea sucursale regionale, staţii de călători şi staţii de tren din punctele de trecere a frontierei.

‘E o situaţie fără precedent. Există riscul ca funcţionarea companiei să fie grav perturbată sau chiar blocată. Sucursala CF Bucureşti are sechestrate spaţii din clădirea Gării de Nord. În Braşov sunt clădiri în care activează Oficiul de Informatică.

Transferul echipamentelor IT din spaţiile susceptibile să fie vândute de creditori ar fragmenta sau chiar întrerupe funcţionarea Oficiului. Între bunurile ce pot fi valorificate de creditori se află utilaje grele de cale ferată şi staţii modernizate cu fonduri externe rambursabile, garantate de statul român.

Înstrăinarea acestora ar duce la suspendarea împrumuturilor şi invalidarea internaţională a garanţiei statului’, explică Ion Popescu, preşedintele CSN Meridian, din care face parte Federaţia Naţională Feroviară Mişcare Comercial.

Valoarea bunurilor CFR, puse sub sechestru la sfârşitul lunii august, ajunge la peste 207 milioane lei. La avalanşa de procese pentru neplata datoriilor se adaugă şi numeroase sentinţe definitive de executare silită, încă nepuse în aplicare. Furnizorii de stat deţin dosare de executare silită, asupra activelor CFR, estimate la 75% din valoarea stabilită de un evaluator independent. La aceasta se adaugă TVA,
cheltuielile de evaluare, cele de judecată şi comisioanele de executare.

Datoriile s-au acumulat din cauza faptului că energia electrică a fost achiziţionată de la furnizori la preţuri şi de trei ori mai mari, Compania Naţionala de Căi Ferate CFR SA nefiind consumator eligibil şi neputând achiziţiona energie electrică de pe piaţa liberă, devenind astfel consumator captiv.

‘CSN Meridian consideră că situaţia actuală pune în pericol însăşi existenţa sistemului de transport feroviar din România. Milioane de cetăţeni depind de acest mijloc de transport puţin poluant, care este trenul. Falimentul căilor ferate ar duce şi la pierderea specialiştilor din acest domeniu.

Din vara anului 2009 şi până în prezent au fost disponibilizaţi peste 18.000 de angajaţi. Lucrătorii de la CFR sunt o avuţie naţională pentru că se formează ca specialişti într-o perioadă lungă de timp, într-un domeniu sensibil şi strategic, cum este infrastructura feroviară. Angajaţii CFR n-au nicio vină că, ani la rând, compania a acumulat datorii fără ca nimeni să sesizeze.

Cei care au condus compania şi au permis, intenţionat sau nu, majorarea acestor debite, ar trebui să dea socoteală cu averile lor’, mai spune Ion Popescu.

loading...
Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.