Criza datoriilor începe să lovească economia reală: piaţa auto europeană se va contracta din nou în 2012

0
Mai mulţi constructori de automobile îşi reduc producţia sau orele suplimentare de muncă la fabricile lor din Europa, din cauza scăderii cererii de pe piaţă – încă un indiciu care arată că criza datoriilor începe să lovească economia reală, scrie Financial Times
PSA Peugeot Citroen, Renault, General Motors şi Ford Motor au programat oprirea liniilor de fabricaţie timp câteva zile la fabricile lor europene, în acest trimestru, în scopul de a ţine stocul strâns, pe fondul aşteptărilor că piaţa automobilelor de pe continent se va contracta din nou în 2012.

Datele privind vânzările de autoturisme europene, ce vor fi date publicităţii săptămâna aceasta, sunt susceptibile să arate că au fost proaste în septembrie. Firma de consultanţă JD Power estimează că piaţa vest-europeană a crescut cu 0,4% ritm anual în septembrie.

Analiştii nu estimează pentru acest an sau pentru 2012 scăderea cu două cifre văzută pe unele pieţe auto după colapsul Lehman Brothers în 2008, care a paralizat creditarea bancară şi a redus drastic încrederea consumatorilor.

Cu toate acestea, previzioniştii din industrie care au mizat pe o revenire a pieţei auto din Europa de Vest, anul viitor, acum spun că ea se va contracta.

„Problemele în economie în general au un impact asupra deciziilor potenţialilor cumpărători de maşini şi anume dacă să cumpere o maşină acum, sau să aştepte până când locul lor de muncă este ceva mai sigur iar economia se ameliorează”, a declarat analistul de la JD Power, Jonathon Poskitt.

Ford a programat mai multe zile de oprire a liniilor de fabricaţie în acest trimestru pentru fabrica sa din Genk, în Belgia. Producătorul auto american spune că, deşi cererea de maşini cum ar fi noul model Focus este puternică, „piaţa auto globală din Europa rămâne fluctuantă”.

PSA Peugeot Citroen şi Renault din Franţa au programat ambele oprirea liniilor de fabricaţie timp de câteva zile, în fabrici selectate în această lună.

General Motors a programat aproximativ 60 de zile nelucrătoare la uzina Opel-Vauxhall din Zaragoza, Spania, până la sfârşitul anului 2012 şi aproximativ 20 la Eisenach, în Germania, până la sfârşitul acestui an. GM spune că zilele reduse reflectă atât piaţa mai lentă cât şi nevoia de a acoperi un decalaj până la sfarşitul anului viitor, atunci când va începe să producă o nouă maşină mică la Eisenach.

În schimb, Toyota şi Honda din Japonia îşi întăresc încă producţia în Europa, în contextul în care recuperează terenul din cauza întreruperii aprovizionării în urma cutremurului din acest an. Cu toate acestea, Toyota spune că este „mai prudentă decât anterior”, din cauza condiţiilor pieţei şi astfel a anulat munca în week-end şi a redus orele suplimentare.

Constructorii de automobile premium, printre care Jaguar Land Rover şi Bentley din Marea Britanie, au informat că nu au planuri de reducere a producţiei, în contextul în care continuă să raporteze vânzări-record globale.

Cu toate acestea, IHS Automotive a avertizat săptămâna trecută că, din cauza datelor economice negative din zona euro şi SUA, creşterea susţinută înregistrată de constructorii de automobile premium „nu mai poate fi asigurată”.

Producătorii sunt încurajaţi într-o oarecare măsură de faptul că vânzările auto europene cunosc în prezent o rată scăzută, în special pe pieţele greu lovite cum ar fi Spania, încât nu pot cădea atât de abrupt cum s-a întâmplat în perioada 2008-2009, chiar dacă economia se contractă brusc.

Piaţa auto din Spania vinde aproximativ 800.000 de unităţi pe an – jumătate din cele 1,6 milioane înregistrate în 2007 – iar piaţa Italiei aproximativ 1,75 milioane, comparativ cu 2,3 milioane înainte de recesiune, potrivit JD Power.

Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.