Scumpirea carburanţilor în lanţ: „Să îmi spună cineva că nu e înţelegere în piaţă!”

0

La doar o zi după ce OMV Petrom, cel mai mare jucător de pe piaţa românească, a scumpit motorina cu 12 bani/litru, iar benzina cu 6 bani/litru, ceilalţi doi mari actori – Rompetrol şi Lukoil- au majorat preţurile la motorină cu până la 12 bani, iar la benzină cu 5, respectiv 6 bani/litru.

Marţi, OMV Petrom a majorat preţurile, iar reprezentanţii companiei ne-au declarat că scumpirea a fost cauzată de mai mulţi factori, cel mai important fiind cotaţia produselor finite pe pieţele internaţionale. Ieri, însă, Mariana Gheorghe, directorul general al OMV Petrom, a venit cu o cu totul altă explicaţie, şi anume cererea de carburant diesel a crescut iar preţurile sunt o reflectare a cererii şi ofertei. În România producem mai puţin decât este cererea. Acesta este şi trendul internaţional (creşterea preţului motorinei peste creşterea preţului benzinei – n.r.)”.

De aici şi până la scumpiri similare la ceilalţi producători/distribuitori de pe piaţa din România nu a fost decât un pas. Lukoil a aplicat exact aceeaşi scumpire ca şi OMV Petrom la toate sortimentele, adică 6 bani la benzine şi 12 bani la motorine. Astfel, un litru de Euroluk 95 costă 5,51 lei, iar sortimentul Ecto 98, 6,01 lei,  relatează Capital.ro.

Ion Tache, presedintele Asociatiei Benzinarilor Particulari, patronat ce reuneste 270 de statii independente, a lansat un nou atac la adresa marilor jucatori din piata carburantilor. “Au vazut ca a scazut consumul si au crescut rapid pretul, ca sa isi securizeze profitul„, a declarat Tache.

“Dimineata, Petrom a anuntat scumpirea carburantilor, iar apoi instantaneu a venit si scumpirea de la Rompetrol. Sa imi spuna cineva ca nu e intelegere in piata”, a mai spus presedintele ABP, pentru DailyBusiness.ro.

Acesta nu crede sub nicio forma in justificarile marilor jucatori pentru noile scumpiri anuntate luni. “Invariabil, de ani de zile, invoca cresterea cotatiilor la nivel international. Numai ca am verificat si acestea au scazut in ultimele zile. Si atunci? Ce pazeste Consiliul Concuretei?” – se intreaba Tache.

Punctul pe „i” îl pune şi Cătălin Alistari, in editorialul său din Capital.ro:

„Cum spuneam, companiile petroliere au învăţat marketing, o lecţie banală. Niciodată nu scumpesc dintr-o dată produsele. M-am uitat pe o evoluţie a preţului benzinei la una din companiile mari de la noi. Niciodată nu a scumpit cu mai mult de câţiva bani. De fapt, o medie a unei scumpiri e pe undeva pe la 2-3 bani, adică atât de puţin că nu merită nici măcar un comunicat de presă amărât.

Numai că sunt, de la începutul anului, zeci de scumpiri. Ce-i drept, au fost şi două trei ieftiniri, tot la nivelul banilor. Trăgând linie, de la începutul acestui an şi până ieri, preţul benzinei la compania respectivă a crescut de la 5,03 lei/litru la 5,50 lei/litru. Asta înseamnă o creştere reală de 10% în nici un an.

Cum ar fi putut justifica scumpirea, în condiţiile în care petrolul are în acest moment aproape exact aceeaşi cotaţie ca la începutul anului, euro e pe acolo iar statul n-a umblat la accize? N-ar fi putut fără scandal şi fară mizerie pe brand, dar nici nu au nevoie. Scumpind săptămânal, cu câte un bănuţ doi, benzinarii nu sunt nevoiţi să dea vreo explicaţie pentru că publicul nu bagă în seamă o diferenţă de 50 de bani la un plin”.

loading...
Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.