Adevărata poveste a doamnei Schindler

0

Steven Spielberg nu a fost „inventatoruľ filmului „Lista lui Schindler”. Oskar Schindler a încercat personal ca Fritz Lang să regizeze povestea lui şi a trimis chiar un scenariu celor de la Metro-Goldwyn-Mayer pentru un film cu Romy Schneider şi Richard Burton ca protagonişti.

Este ceea ce a povestit scriitoarea Erika Rosenberg, executor testamentar al familei Schindler, la o întâlnire cu elevii Colegiului German din Las Palmas /Gran Canaria/ precizând că producătorii americani nu i-au plătit drepturile, iar din cauza „machismului” hollywoodian, au omis-o pe Emilie Schindler, care a participat alături de soţul ei la salvarea a 1.200 de evrei de la execuţiile naziste, notează vineri (21 octombrie 2011) ziarul ABC.

Conform mărturisirilor făcute doamnei Rosenberg de Branko Lustig, producătorul filmului „Lista lui Schindler”, figura lui Emilie Schindler, care şi-a ajutat soţul să salveze în 1945 120 de persoane ce călătoreau într-un transport pentru a fi executate, „nu era rentabilă” pentru Hollywood, care a avut întotdeauna nevoie de „bărbaţi pentru marele ecran”. În opinia lui, soţia industriaşului german nu era „interesantă” pentru obiectivele producţiei americane deoarece „era prea catolică, decentă şi bună”.

Totuşi contractul, semnat în 1963 cu MGM, prevedea ca soţii să primească cinci la sută din drepturile filmului ce trebuia să se numească „Până în ultima oră” şi care îi oferea un rol important lui Emilie.

Destul de important pentru ca MGM să o aleagă pentru rolul lui Emile, pe „diva” Romy Schneider, iar pe Richard Burton pentru Oskar Schindler. Deşi proiectul era destul de avansat, în 1967 s-a renunţat la film, din motive pe care Rosenberg le ignoră şi fără că cei doi soţi să vadă vreun ban.

În încercarea de a recupera scenariul pe care îl scrisese, Oskar Schindler le-a scris de repetate ori celor de la MGM, pentru a trata diferite aspecte legate de proiectul eşuat.

Oskar Schindler a murit în 1974, iar scenariul şi drepturile contractului s-au vândat prin spatele doameni Emilie Schindler, moştenitoarea sa directă şi a ajuns în mâinile lui Pfefferberg, persoana care intermedia între Schindler şi casa de filme MGM.

Rosenberg a povestit că Pfefferberg, care trăia pe atunci la Los Ángeles, unde avea o mică afacere de pielărie, a primit vizita lui Thomas Keneally, autorul filmului „Lista lui Schindler”, care i-a propus să scrie o carte cu datele pe care le avea. Scriitorul australian a manipulat însă datele, dând de înţeles că Emilie Schindler a murit.

Emilie a fost invitată în 1993 de Steven Spielberg, să asiste la filmarea ultimei scene din „Schindler List”, dar în calitate de supravieţuitoare salvată de Oskar Schindler.

Deşi indignată de această invitaţie, Emilie a participat la Ierusalim însoţită de Erika Rosenberg la o gală de prezentare a filmului, unde a fost recunoscută de unu evreu din sală, ca „soţia lui Schindler care i-a salvat mama de la o moarte sigură în 1945”. Spielberg s-a apropiat atunci de masa ei, i-a zâmbit şi a plecat mai departe.

Aflând de succesul filmului şi confruntată cu probleme financiare, Emilie a decis să-şi reclame drepturile lui Spielberg şi casei de producţie Universal. Ajutată de o firmă de avocaţi din SUA, ea a început procesul în 1999 aducând probe împotriva celor care o acuzau că nu poate beneficia de drepturi, pentru că divorţase de Oskar, ceea ce nu era adevărat.

Până la urmă a renunţat la procesul care ar fi costat-o 100.000 de dolari, iar la 5 octombrie 2001 a murit. Ultima ei dorinţă a fost să fie îngropată în Germania.

Erika Rosenberg a povestit ca la întâlnirea cu producătorul Branko Lustig, acesta i-a mărturisit că „scena salvării celor 120 de persoane a fost tăiată la montaj pentru că nu era rentabilă”.

loading...
Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.