De ce ne îngrăşăm iarna, deşi mâncăm mai puţin?

0

– Pantalonii scurţii şi costumele de baie au fost puse deoparte, pulovere sunt acum pe rafturi şi toate gândurile noastre legate de dietă sunt uitate până în ianuarie. Suntem cu toţii pregătiţi să adunăm câteva kilograme în plus. Ne îngrăşăm în medie cu 1-2 kilograme în această perioadă a anului, dar creşterea în greutate este inevitabilă? Aici, experţii dezvăluie adevărurile şi miturile ce stau în spatele îngrăşării din perioada iernii, scrie Daily Mail.

 

Nu trebuie să mâncăm mai mult pentru a ne fi mai cald?

Aceasta este o părere des întâlnită, deşi este total greşită, spune Ahmed Ahmed, consultant gastrointestinal şi chirurg la spitalul Bupa Cromwell, adăugând că, din contră, celor care au un exces de greutate „le este mai frig”.

Atunci când ne îngrăşăm de la caloriile în exces ne „îmbogăţim” cu ţesut adipos alb, iar singura grăsime care ţine de cald este ţesutul adipos maro, pe care îl au bebeluşii (şi care se datorează programării genetice). În timp ce grăsimea albă se depozitează, grăsimea maro arde caloriile pentru a produce căldură.

Aşadar, de ce vrem să mâncăm mai mult atunci când se răceşte vremea?

Încă din vremea strămoşilor noştri, lunile de iarnă erau asociate cu foametea. O teorie este aceea că suntem programaţi genetic să mărim depozitele de grăsime toamna pentru a ne ajuta să supravieţuim, cunoscută şi sub numele de „ipoteza genei gospodar”. „Ipotetic vorbind, genele noastre pot favoriza stocarea de grăsime, dar putem controla ceea ce se întâmplă cu organismul nostru dacă luăm deciziile corecte în privinţa mâncării”, arată Ahmed.

 

Dar mi-e foame tot timpul…

Dacă ne îmbrăcăm bine atunci când ieşim afară şi ne menţinem locuinţele bine încălzite, este puţin probabil ca temperaturile de iarnă să contribuie la o schimbare semnificativă a apetitului. Doctor Jeremy Tomlinson, un endocrinolog de la Universitatea din Birmingham spune: „Corpul nostru îşi menţine temperatura de bază extrem de strictă, chiar şi pe timpul iernii”.

Aşadar foamea este doar în mintea noastră? Poate nu. Melatonina, hormonul declanşat de întuneric care ne produce somn, poate de asemenea avea şi un rol în ceea ce priveşte apetitul.

Primăvara şi vara, nivelul melatoninei scade, dar toamna şi iarna aceste niveluri cresc, a adăugat Dr. Perry Barrett de la Universitatea Aberdeen, a cărui cercetare se specializează în luarea în greutatea sezonieră la mamifere, spunând că „acest hormon acţionează asupra apetitului”.

La majoritatea mamiferelor, această creştere în melatonină reduce foamea, fiind o strategie pentru a putea face faţă la diminuarea resurselor de mâncare. Însă la anumite specii, acelaşi factor produce efecte opuse, aşa că este posibil ca acest hormon să aibă legătură cu foamea şi creşterea în greutate a oamenilor. Oricum, este o scuză bună.

 

Aşadar de ce poftesc la budincă?

Ceea ce ar putea să vă surprindă este că majoritatea dintre noi mâncăm mai mult primăvara şi vara: toamna se schimbă doar tipul de mâncare pe care o vrem. „Primăvara şi vara consumăm mai mulţi carbohidraţi, dar în timpul toameni   dezvoltăm o tendinţă pentru mâncăruri mai grase”.

Iar aceasta se poate datora doar simplei dorinţe de a ne înveseli.

Profesorul Craig Jackson de la Universitatea Birmingham City, spune: „Iarna avem tendinţa să dezvoltăm un nivel mai scăzut de fericire, numit ennui. Este practic o umbră de nemulţumire de care avem parte când este frig, umed şi întuneric”.

Acesta adaugă că studii arată că atunci când suferim de ennui, folosim alimente de confort pe cât de mult posibil: mâncăruri bogate în calorii care sunt fie dulci sau grase.

Problema este că aceste gustări bogate în zahărvor conduce într-un mod inevitabil la o scădere bruscă a nivelului de zahăr din sânge, ceea ce vă va lăsa cu o „foame” şi mai mare de energie. Astfel intraţi într-un trenuleţ al minimelor şi maximelor, şi depozitaţi surplusul de calorii ca şi grăsimi.

 

Nu mănânc mult, dar totuşi mă îngraş

Cercetările sugerează că nivelul scăzut de vitamina D, vitamina soarelui poate afecta greutatea noastră în timpul iernii.

„Corpul nostru are nevoie de lumina Soarelui pentru a sintetiza vitamina D, dar zilele de iarnă sunt mai scurte, oamenii ies afară mai rar şi atunci când o fac se îmbracă din cap până în picioare, aşadar pielea lor este expusă foarte puţin la Soare”, explică doctorul Stephanie Dillon, lector în nutriţie.

Studii preliminare sugerează că oamenii cu niveluri scăzute de vitamina D stochează mai multă grăsime, deşi mecanismul prin care se produce acest fenomen încă nu a fost pe deplin înţeles de oamenii de ştiinţă.

Ridicaţi nivelul vitaminei D prin consumul de peşte şi încercaţi să va expuneţi la lumina Soarelui în fiecare zi câte 20 de minute, de preferinţă cu antebraţele descoperite.

 

Nu e vina mea – e vina televizorului

Ai pe jumătate dreptate. În timpul lunilor de vară ne plimbăm prin parcuri şi pe plaje şi ne bucurăm de plimbări lungi în lumina razelor soarelui, dar imediat ce vine octombrie canapeaua îşi recapătă farmecul.

Profesorul Jackson spune: „Dacă nu ieşim şi ne formăm obiceiul de a sta acasă în cea mai mare parte a timpului nostru liber, asta ne îndeamnă să facem activităţi pe care le asociem cu mâncatul, cum ar fi statul în faţa televizorului”. La rândul său, doctorul Ahmed subliniază importanţa menţinerii unui regim de exerciţii fizice pe parcursul iernii.

Acesta recomandă să menţinem un jurnal al mâncării şi să ne gândim atent la orice mâncăm. „Întrebaţi-vă dacă aveţi neapărat nevoie de acel aliment, şi dacă o să aveţi ocazia să ardeţi caloriile”, adaugă acesta.

Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.