Zece lucruri pe care le spun doar managerii proşti

0

Cu toţii ştim genul de încurajări pe care le folosesc managerii buni: „Bravo”, „Foarte bine”, „Spune-mi dacă dai peste ceva impedimente şi te voi ajuta să treci peste ele” şi „Te-ai solicitat prea mult săptămâna aceasta, ce ar fi dacă ai pleca mai repede vineri?”. Din păcate, numeroşi manageri se arată extrem de „zgârciţi” când vine vorba de fraze şi cuvinte bazate pe încredere, încurajare şi ajutor

Sefii mai puţin plăcuţi spun lucruri complet diferite. Şi pentru că orice conştientizare începe cu detectarea punctelor slabe, Liz Ryan prezintă în cadrul businessweek.com zece dintre „perlele” cu care o dau în bară de obicei managerii neinsipraţi.

1. Dacă nu vrei acest loc de muncă, voi găsi pe cineva care şi-l doreşte

Faptul că un angajator te plăteşte pentru munca ta realizată cu sudoarea minţii este cea mai puţin importantă parte din relaţia profesională angajator-angajat.

Managerii buni realizează că pentru a obţine şi a păstra oameni buni, trebuie să  treacă dincolo de tranzacţia banilor şi trebuie să permită angajaţilor să fie stăpâni pe locurile lor de muncă, respectându-le libertatea de opinie şi de acţiune. Un lider bun îi va face să înţeleagă că munca lor are valoare în cadrul companiei.

Managerii neinspiraţi, pe de altă parte, au o plăcere în a le aminti angaţilor că este vorba doar despre tranzacţie. Nu uită niciodată să le amintească membrilor echipei că există altcineva care ar dori locul lor de muncă dacă se plictisesc sau dacă nu îl mulţumesc pe şef.

2. Nu te plătesc să gândeşti

Această frază o putem auzi la un prost manager, atunci când un angajat îi prezintă o idee care nu îi place. Poate ideea pare ameninţătoare pentru poziţia lui, sau poate e nevoie ca managerul să-şi folosească mai mulţi neuroni sau să cheltuie ceva capital în cadrul organizaţiei.
Indiferent cum ar fi, „Nu te plătesc să gândeşti” este sloganul persoanelor care nu au legătură cu managementul unei afaceri. Acestea ţipă: „să faci ceea ce îţi spun eu şi nimic mai mult!”. Viaţa este prea scurtă că să pierzi încă un minut lucrând pentru cineva care spune astfel de cuvinte.

3. Nu te plătesc să stai pe eBay, ESPN, Facebook în timpul orelor de serviciu

Managerii decenţi şi-au dat seama că nu există un anumit orar de muncă, cel puţin nu pentru cei care trăiesc, dorm şi mănâncă la locurile de muncă. Căsuţa lor de email se umple la fel de repede ca la orice persoană obişnuită, iar după terminarea orelor de serviciu s-ar putea să nu aibă timpul necesar să şi-o golească.

Angajaţii au nevoie de o pauză mentală, şi de aceea e normal să îşi viziteze paginile de Internet preferate fără să le fie teamă de represalii manageriale. Dacă o persoană priveşte atent tavanul şi visează cu ochii deschişi, s-ar putea să se trezească subit cu următoarea idee de milioane de dolari.

4. O să iau în considerare ce ai spus

Există anumite cuvinte pe care nu le folosim în viaţa reală, ci doar la locul de muncă sau în afaceri. „O să iau în considerare ce ai spus” sau „O să ţin cont de ce ai spus” poate însemna pentru cel care recepţionează o variantă diplomatică a răspunsului „Dispari şi nu mai deschide gura decât dacă te rog eu” sau „Nu am de gând să fac vreodată ce ai sugerat. Părerea ta valorează mult prea puţin”.

5. Cine ţi-a dat permisiunea să faci asta?

Un exemplu pentru această frază ar fi acela în care o echipă care lucrează la o companie şi trebuie să plece într-o delegaţie în alt oraş şi organizează o întâlnire ad-hoc înainte de a pleca la aeroport, pentru a stabili ultimele detalii. Deodată managerul intră pe uşă în sala de conferinţe şi începe să ţipe: „Cine a convocat această întâlnire? Doar un manager poate organiza o şedinţă”. Este comic, însă persoanele care sunt obsedate de ierarhie şi control  pot avea astfel de reacţii, şi de aceea ar fi mai bine să fie evitate, în special în relaţii care le oferă putere asupra vieţii şi carierei cuiva.

6. Încheie totul şi fă acest lucru acum!

Orice manager poate avea o urgenţă care dă la o parte orice altă prioritate. Însă managerii buni fac rar această mişcare rar şi doar în situaţii reale de criză. Managerii prost organizaţi fac acest lucru în fiecare zi, şi nu îşi amintesc niciodată de mulţimea de priorităţi critice la care au zis să renunţe angajatul.
Un răspuns bun la această frază din partea şefului este „Desigur. Dar asta înseamnă că proiectul de ieri, pe care trebuia s[-l termini, va fi gata joia viitoare, este bine aşa?”.

7. Nu îmi spune probleme. Spune-mi soluţii

Mulţi dintre manageri au reinterpretat această fraza ca însemnând „Nu te mai plânge. Taci din gură şi ocupă-te de problemă”. Realitatea este că, procesul de afaceri şi organizaţiile de afaceri sunt complicate în ziua de azi, şi adesea anagajatul care observă o problemă nu are destule informaţii pentru a o rezolva. În acest moment un manager poate ajuta, dacă angajatul e orientat în direcţia care trebuie.

8. Pare a fi o problemă personală

Atunci când apar probleme între angajaţi, neînţelegeri ce pot afecta imaginea companiei, iar managerul încearcă să evite conflictul pe motiv că sunt probleme personale ale celor implicaţi, este clar că există un punct slab în zona comunicării.

9. Am un feedback pentru tine… şi toată lumea are aceeaşi părere

Managerii buni oferă anagajaţilor un feedback atunci când este justificat şi încearcă să sublinieze şi să susţină lucrurile bune. Managerii mai puţin iscusiţi nu oferă aprecieri, în schimb sunt generoşi la critici, şi uneori chiar adaugă şi un plus de răutate spunând că „toţi cei de aici au aceeaşi părere”. Un angajat care aude aşa ceva simte că nu poate avea încredere în nimeni şi că toată lumea îl urăşte, până când o colegă i-ar dezvălui că acelaşi lucru i l-a spus şi ei. Acest tip de manageri simt nevoia să adune şi alte păreri negative,  doar pentru a-şi ţine angajaţii cu garda jos şi pentru a-i lua prin surprindere.

Un lider adevărat vorbeşte despre conflicte sau despre probleme care afectează performanţele organizaţiei periodic, în şedinţe cu angajaţii, abordând rezolvarea lor într-un mod constructiv.

10. În vremurile acestea, eşti norocos că ai un loc de muncă

Cel mai amuzant lucru la un manager care ar deschide gura şi ar spune „Eşti norocos că ai un loc de muncă” este acela că nu se gândeşte la faptul că şi el este în aceeaşi oală a „norocoşilor care au un loc de muncă în vremurile acestea”.
„Eşti norocos că ai un loc de muncă” în această perioadă, în care rata şomajului a atins cote alarmante, poate fi echivalent cu „Nu pot să cred că reuşeşti să faci parte din cei 80% din populaţie care au servici”. Este o palmă a neîncrederii, dar şi mai rău, este o declaraţie din partea managerului a eşecului personal.

Persoanele care trăiesc cu teamă, nu au tendinţa de a vedea potenţialul din ei sau din alţii. Încercaţi să evitaţi managerii care au preponderent o atitudine critică sau descurajantă.

loading...
Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.