20 de ani de capitalism: Vinurile din R.Moldova rivalizează cu cele franceze

Întreprinzătorul Victor Bostan are în prezent misiunea de a aşeza Republica Moldova pe hartă ca producătoare de vinuri.

Brandurile de vin produse la via Purcari de către ”Vinăria Bostavan”, în care fondul ”Horizon Capital” a făcut recent o investiţie de 15 milioane dolari, rivalizează cu vinurile franceze şi sunt „chiar mai bune decât cele italiene” în ceea ce priveşte calitatea, spune Bostan, căruia ziarul rus de limbă engleză, The Moscow Times, i-a consacrat un amplu articol în ediţia de miercuri (11 ianuarie 2012).

Bostan speră ca în numai cinci ani R.Moldova, renumită în fosta URSS pentru vinurile sale, să fie recunoscută pe plan mondial ca producător pe picior de egalitate cu cei doi grei din domeniul vinificaţiei, Franţa şi Italia. Problema este însă că vinurile moldoveneşti nu sunt încă cunoscute în afara fostei URSS.

”Pentru aceasta e nevoie de timp şi bani pentru a le promova în întreaga lume”, a declarat Bostan pentru The Moscow Times.

Ion Luca, preşedintele Asociaţiei Micilor Producători de Vinuri din R.Moldova, a declarat că Bostan este omul potrivit pentru acest job. El l-a numit pe Bostan unul dintre cei mai buni vinificatori din ţară şi a declarat că grupul său este „unul dintre principalii jucători de pe piaţa R.Moldova”. „Cu unele dintre vinurile sale poate crea o imagine bună pentru vinurile moldoveneşti în Occident”, a afirmat Luca.

Deşi ”Bostavan” va investi o parte din fondurile oferite de ”Horizon Capital” pentru a achiziţiona un pachet majoritar pentru ameliorarea tehnologiei de producţie şi plantarea de noi vii, cea mai mare parte din cele 15 milioane de dolari va merge spre iniţierea de vânzări pe pieţe noi şi promovarea brandului, spune Bostan.

În următorii trei ani, el vrea ca ”Bostavan” ”să devină compania numărul unu in Europa de Est” pentru vinuri şi să crească volumul total al vânzărilor la 50 de
milioane de euro (65 milioane dolari), a precizat. În 2010, „Bostavan” a avut o cifră de afaceri de 22 de milioane de euro şi a făcut circa 5 milioane de euro profit, a adăugat el.

R.Moldova are 151.000 de hectare de struguri de vin – aproximativ 5% din suprafaţa totală a ţării – iar exporturile se cifrează la aproximativ 200 milioane dolari, potrivit Organizaţiei pentru Alimente şi Agricultură a ONU /OAA/.

Ţara exportă 95% din producţia sa de alcool – 78% în Belarus, Rusia şi Ucraina. Regiunile sale viticole sunt situate la aproximativ aceeaşi latitudine ca regiunile franceze Bordeaux şi Burgundia.

Bostan a intrat pentru prima dată în afaceri în 1992, la un an după ce căderea URSS a făcut posibil antreprenoriatul în R.Moldova. „Vinăria Bostavan”, pe care a înfiinţat-o în afara Chişinăului, în 2002, a ajuns să controleze circa 50% din piaţa internă de vin a R.Moldova şi aproximativ 20% din piaţa sa la export. Grupul are aproximativ 1.000 de angajaţi la viile sale, care acoperă 800 de hectare, precum şi 50 de angajaţi la sediul din Chişinău.

„Horizon Capital”, un manager de fonduri de capital privat focalizat pe Belarus, Ucraina şi ţări vecine, a cumpărat 61% din grupul de companii în 2010, oferind capital suplimentar pentru planurile sale de dezvoltare.

Bostan deţine încă 35% din acţiuni şi este preşedintele grupului. În acel moment, fondul a menţionat potenţialul de creştere excelent al „Bostavan”, numindu-l „cel mai bun grup vinicol din Republica Moldova”.

„Suntem foarte impresionaţi de spiritul antreprenorial al fondatorului dedicat, care nu numai că a fost capabil să construiască patru fabrici de vin extrem de eficiente, dar a condus, de asemenea, afaceri de succes pe pieţe provocatoare”, a declarat partenerul ”Horizon Capital”, Irina Starodubova, într-un comunicat.

Cel care l-a inspirat pe viitorul întreprinzător în a opta pentru vinificaţie a fost bunicul său, care deţinea o vie mare lângă oraşul natal al lui Bostan, Hânceşti. Bostan are o diplomă în tehnologia vinificaţiei la Institutul Politehnic din Chişinău, obţinută în 1982, şi a lucrat ca tehnician la o fabrică de vin din Hânceşti timp de 10 ani.

Din 1992 până în 1998, şi-a urmărit propriile proiecte antreprenoriale, demarând iar apoi vânzând companiile de vin „Basa Vin” şi „Larga-Vin”. În 1999, a renovat o fabrică în regiunea Krasnodar din Rusia şi a demarat o întreprindere de vinificaţie numită „Kuban Vino”, pe care a vândut-o în 2002. A deschis „Bostavan” în acelaşi an, iar în 2003 a început să producă emblematicele vinuri de Purcari.

Gestionarea unei mici afaceri în 1990 a fost în unele privinţe mai uşoară decât acum, spune Bostan. „Atunci, toată lumea învăţa cum să facă afaceri, iar greşelile nu erau atât de înfricoşătoare”, a explicat el.

Acum, când „Bostavan” se focalizează pe confirmarea proprie în întreaga lume, miza este mult mai mare. În prezent, principalele pieţe externe ale companiei sunt Polonia, România, Republica Cehă şi Slovacia, care deţin împreună 35% din vânzările sale, dar vinde vinuri şi în Germania, Olanda, Belgia, Austria, China, Coreea de Sud şi SUA.

„Competitorii internaţionali sunt foarte puternici şi din acest motiv e nevoie de multă muncă şi competenţă”, spune Bostan.

Cu prilejul unor competiţii internaţionale precum „The International Wine and Spirit Competition” de la Londra şi „ProWein” de la Düsseldorf, vinurile produse de „Bostavan” au atras clienţi noi din străinătate şi au ameliorat reputaţia industriei vinicole moldoveneşti în ansamblu, a afirmat Luca.

În 2006, o altă provocare a apărut odată cu embargoul rus impus vinurilor georgiene şi moldoveneşti din raţiuni de „siguranţă alimentară”, pe larg percepute ca motivate politic. Interdicţia a fost o lovitură considerabilă pentru „Bostavan” şi alţi producători de vin din R.Moldova, care se bazau pe Rusia ca piaţă principală la export.

Grupul lui Bostan a suferit o scădere bruscă a vânzărilor şi a fost nevoit să-şi închidă filiala de la Moscova şi să distrugă aproximativ 3,5 milioane de sticle de vin, a spus el.

Interdicţia a fost ridicată pentru 40 de producători din R.Moldova, în 2007 şi alţi 13, în 2010, dar exporturile de vin din ţară nu au ajuns la nivelurile anterioare: în prezent „Bostavan” vinde aproximativ 2,5 milioane de sticle anual în Rusia, în scădere de la 15 milioane înainte de embargo.

În prima jumătate a lui 2011, totalul exporturilor de vin moldoveneşti în Rusia a scăzut cu mai mult de jumătate în comparaţie cu prima jumătate a lui 2010, de la 34,66 milioane de dolari la 16,76 milioane de dolari, a relatat RBC Daily în octombrie 2011.

Cu toate acestea, Bostan a afirmat că, odată cu promovarea activă, compania producătoare de vin ar putea atinge din nou volumele de vânzări din Rusia de dinainte de embargo, în termen de trei ani.

În august, „Bostavan” a inceput să vândă brandul său cel mai popular, Purcari, în Rusia, prin intermediul distribuitorului rus „Legenda Kryma”, şi produce, de asemenea, marca „Ciornâi Doktor” special pentru piaţa rusă.

Când a fost întrebat, Bostan a lăsat să se înţeleagă că s-a confruntat cu corupţia în calitate de proprietar de mică afacere în Rusia şi R.Moldova, dar a refuzat să dea detalii.

Reţeta de succes a lui Bostan rămâne simplă în faţa unor astfel de provocări. „Aşa cum a spus Lenin, ‘învăţaţi, învăţaţi, învăţaţi’. Aş spune ‘munciţi, munciţi şi munciţi ceva mai mulť şi succesul va veni. Trebuie să munceşti mult, să fii serios şi desigur să fii profesionist”, este de părere Bostan.

Loading...
loading...
Citește și
Loading...
loading...

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.