Lipsa vitaminei D poate încuraja dezvoltarea cancerului

0

– Nivelurile scăzute de vitamina D , cum mai este denumită şi „vitamina soarelui”, au fost legate de răceli repetate, boli de inimă, diabet, scleroză multiplă şi chiar de cancer. Vitamina D nu numai că ajută organismul să absoarbă calciu (vital pentru sănătatea oaselor), ci şi joacă un rol important în sistemul imunitar, ajutând la reducerea infecţiilor din organism. Vitamina D reglează, de asemenea, modificările celulelor, ceea ce ar putea explica o legătură cu un posibil cancer.

Potrivit unui raport întocmit de British Medical Jounal(BMJ) şi pulbicat pe site-ul Dailymail, nivelurile scăzute de nutrienţi sunt în strânsă legătură cu decalcifierea oaselor atât la adulţi, cât şi copii.

Sunt însă şi studii care demonstrează apariţia unor probleme majore de sănătate la copii aflaţi în creştere. Un exemplu în acest sens fiind diabetul zaharat – un studiu de anul trecut a constatat că la copii obezi cu un nivel scăzut de vitamina D au fost mai multe şanse de a dezvolta diabet de tip 2, ca adulţi.  La adulţii găsiţi cu un nivel scăzut de vitamina D a fost identificat un risc crescut, de 57 la sută, de a dezvolta boala.

Prezenţa vitaminei în organism este legată şi de cancer, se arată în studiul  BMJ. Persoanele cu cele mai ridicate niveluri de vitamină în sânge au avut un risc de 40 la sută mai mic de cancer intestinal, comparativ cu persoanele cu cele mai mici niveluri de vitamină.

Cercetatorii au sugerat, de asemenea, o legătură între deficitul vitaminei D şi scleroză multiplă. Nivelurile scăzute chiar au fost legate de poliartrită reumatoidă.

Soarele oferă 90 la sută din necesarul nostru  de vitamina D. Pentru a obţine cantitatea suficientă de vitamina D, este nevoie o  expunere regulată la soare, pe timpul verii – cam 10-15 minute pe zi, fără cremă de protecţie solară între orele 11 şi 15. Cantitatea de vitamina D pe care o produce depinde de cât de mult pielea este expusă la soare.

În ceea ce priveşte principalele alimente naturale, bogate în vitamina D, acestea sunt ficatul şi peştele gras.

 

Cine are cel mai mare deficit?

Persoanele mai în vârstă, deoarece capacitatea de a produce vitamina D este redusă. Persoanele cu vârste peste 65 de ani sunt sfătuite să ia un 10 mcg supliment pe zi.

Persoanele cu pielea mai închisă nu produc vitamina la fel de uşor. Femeile care alăptează şi femeile gravide ar trebui să ia un 10 mcg supliment (pentru sanatatea oaselor dar şi pentru a preveni osteoporoza).

Persoanele obeze ar trebui să ia, de asemenea, un supliment, intrucat vitamina D este stocată în grăsime şi nu poate fi utilizată de organism.

Conform recomandărilor specialiştilor, copiii cu vârste între şase luni şi cinci de ani ar trebui să ia 7 mcg supliment pe zi, pentru o mai bună creştere .

 

Cum ne dăm seama de lipsa vitaminei  D?

Durerile osoase, musculare pot fi un semn al lipsei vitaminei D la adulţi şi copii.

În ceea ce priveşte nivelul vitaminei  D în organism, acesta nu este încă bine definit,  se precizează în raportul British Medical Jounal(BMJ).  Unii cercetătorii cred că 75 nanomoli de vitamina D pe litru de sânge ar fi cantitatea suficientă pentru organism, alţii consideră că 200 nanomoli pe litru ar fi necesar pentru a îmbunătăţi sistemul imunitar.

În altă ordine de idei, nivelurile scăzute de vitamina D nu conduc neapărat la probleme de sănătate pentru toată lumea – multe persoane au un nivel scăzut de vitamina D şi nu au probleme musculare sau osoase.  Experţii au abordări diferite în privinţa suplimentelor. În opinia unora, persoanele care nu au expunere zilnică la soare sau care nu manancă ficat şi peşte să consume un supliment cu vitamina D. Alţii, dimpotrivă, sunt împotriva supliementelor şi încureajeauză o alimentaţie sănătoasă.

loading...
Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.