Programul Erasmus împlineşte un sfert de secol în 2012

0 9

Programul Erasmus împlineşte în acest an 25 de ani de existenţă, de la crearea sa, în 1987, aproape trei milioane de studenţi beneficiind de o perioadă de studiu sau de stagiu în străinătate, informează luni un comunicat al Comisiei Europene (CE).

Sub deviza „Erasmus: de un sfert de secol, schimbă vieţi şi deschide noi orizonturi”, manifestările dedicate aniversării vor fi lansate de Androulla Vassiliou, comisar european pentru educaţie, cultură, multilingvism şi tineret. Mobilitatea în cadrul Erasmus reprezintă un element central al strategiei CE de combatere a şomajului în rândul tinerilor printr-o mai mare concentrare asupra dezvoltării competenţelor, un aspect care va fi discutat de şefii de state şi de guverne în cadrul Consiliului European informal, se menţionează în textul citat.

„Impactul Erasmus a fost enorm, nu numai pentru fiecare student în parte, ci şi pentru economia europeană în ansamblu. Prin sprijinul său pentru competenţe şi pentru un sistem de învăţământ superior modern, cu legături mai strânse între lumea academică şi angajatori, Erasmus ne ajută să combatem neconcordanţa de competenţe. De asemenea, programul le oferă tinerilor încrederea şi capacitatea de a lucra în alte ţări, unde s-ar putea găsi locurile de muncă potrivite pentru ei, în loc să fie prinşi în capcana unei neconformităţi geografice”, a declarat preşedintele CE, Jose Manuel Barroso.

Comisarul Vassiliou a adăugat că Erasmus este una dintre „marile poveşti de succes ale Uniunii Europene, este programul nostru cel mai cunoscut şi mai popular”.

„Schimburile Erasmus permit studenţilor să îşi îmbunătăţească cunoştinţele de limbi străine şi să dezvolte competenţe, precum capacitatea de adaptare, care le îmbunătăţesc perspectivele de ocupare a unui loc de muncă. De asemenea, programul oferă ocazia profesorilor şi altor categorii de personal de a vedea în ce fel funcţionează învăţământul superior în alte ţări şi de a se întoarce acasă cu cele mai bune idei. Cererea de locuri în cadrul programului depăşeşte cu mult resursele disponibile în multe ţări – unul din motivele pentru care intenţionăm să extindem posibilităţile de studiu şi formare în străinătate în noul nostru program pentru educaţie, formare şi tineret denumit „Erasmus pentru toţi””, a adăugat Androulla Vassiliou.

În anul universitar în curs peste 250.000 de studenţi vor beneficia de pe urma programului Erasmus. Cele mai populare destinaţii pentru studenţi sunt preconizate a fi Spania, Franţa, Marea Britanie, Germania şi Italia, în timp ce ţările care trimit cei mai mulţi studenţi în străinătate se estimează a fi Spania, Franţa, Germania, Italia şi Polonia. UE a alocat aproximativ 3 miliarde de euro pentru Erasmus în perioada 2007-2013.

„Erasmus pentru toţi” va regrupa toate programele UE şi internaţionale actuale din domeniul educaţiei, formării profesionale, tineretului şi sportului, înlocuind cele şapte programe existente cu unul singur. Acest lucru va spori eficienţa, va facilita solicitarea granturilor şi va reduce duplicarea şi fragmentarea, se precizează în comunicatul CE. În cadrul noului program, obiectivul este ca până la 5 milioane de oameni, aproape dublu faţă de prezent, să aibă şansa de a studia, de a se forma sau de a preda în străinătate. Propunerea CE este dezbătută în prezent de către statele membre şi Parlamentul European, care au putere de decizie asupra viitorului buget.

Manifestările cu ocazia celei de-a 25-a aniversări a programului Erasmus vor fi lansate la Bruxelles printr-o conferinţă care va evalua impactul programului şi va dezbate viitorul acestuia.

Danemarca, deţinătoarea preşedinţiei UE în prima jumătate a anului 2012, va organiza, împreună cu CE, şi o conferinţă de discutare pe mai departe a programului, la 9 mai, la Copenhaga. De asemenea, aniversarea va fi marcată şi în cadrul unor evenimente organizate în statele membre.

Ambasadori Erasmus din cele 33 de ţări care participă în program vor fi prezenţi la multe dintre aceste evenimente. Ambasadorii, un student şi un membru al personalului didactic, au fost aleşi să reprezinte fiecare ţară, pe baza impactului pe care Erasmus l-a avut asupra vieţii lor profesionale şi private.

Rolul lor este de a încuraja şi pe alţi studenţi şi membri ai personalului didactic să profite de oportunităţile pe care le oferă programul de a schimba vieţi şi a deschide noi orizonturi. În cadrul conferinţei din mai, de la Copenhaga, ei vor prezenta „Manifestul Erasmus”, care va expune viziunea lor cu privire la dezvoltarea viitoare a acestui program.

loading...
Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata