TOP 10 – Cei mai ciudaţi indicatori economici ai lumii

0

– Wall Street va ţine cu echipa gazdă la Super Bowl-ul de anul acesta, şi nu doar pentru că New York-ul e centrul pieţelor de capital ale Statelor Unite. Se numeşte Indicatorul Super Bowl şi potrivit acestuia, pieţele vor posta câştiguri în anul curent dacă o echipă din vechea National Football League (divizia NFC) va câştiga finala Super Bowl. Cel puţin aşa afirmă istoricii pieţei financiare.

Există mai mulţi indicatori financiari cu răsunet economic mai mare decât indicatorul Super Bowl. Mulţi îi folosesc pentru a-şi ghida viziunea asupra economiei. Şi, uneori, aceştia sunt mai de folos decât modelele economice complexe, care nu sunt întotdeauna foarte precise, relatează publicaţia Business Insider.

1. Ratele fatalităţii la mersul pe bicicletă

Concept: poate cel mai obscur indicator economic este indicatorul fatalităţii pe biciclete, care creşte în perioadele de criză.

Dovada: În Marea Britanie, Departamentul Transporturilor a anunţat că accidentele fatale au sporit cu 12 procente an de an, odată cu adoptarea măsurilor de austeritate, până în 2011. Accidentele mortale pe bicicletă au sporit cu 58% în timpul Marii Crize din anii 1929-1933.

 

2. Indicatorul coperţilor cu fete în costume de baie

Concept: naţionalitatea femeilor alese pentru fotoreportajul anual despre costume de baie, din revista Sports Illustrated, arată cum vor performa pieţele americane în anul respectiv. Dacă e aleasă o americancă, spune conceptul, S&P 500 va depăşi cotele de profit istorice.

Dovada: Rusoaica Irina Shayk a fost cea care a apărut pe copertă în 2011, iar pieţele au avut dificultăţi în a se menţine la un nivel decent încă din debutul anului.

 

3. Indicele Big Mac

Concept: Acest index compară ratele de schimb valutar în diferite ţări pe baza costului unui Big Mac. El foloseşte paritatea puterii de cumpărare (coeficientul PPP) pentru a explica dacă o valută este supra sau subapreciată la preţul curent.

Proba: publicaţia The Economist publică acest index anual şi arată o puternică corelare între preţul în dolari al unui Big Mac şi venitul intern brut pe cap de locuitor. The Economist afirmă că a compara doar costurile este nerelevant, pentru că preţurile cu forţa de muncă variază mult de la o ţară la alta.

 

4. Lăţimea cravatei

Concept: Sunt doi indicatori aici. Primul: oamenii cumpără cravate pentru a arăta ca muncesc mai mult în perioade de criză. Al doilea: cravata devine mai îngustă în recesiune şi mai notabilă atunci când economia începe să-şi revină.

Proba: în Marea Britanie, cu ştiri despre concedieri în 2007, vânzările de cravate au explodat, bărbaţii încercând să arate angajatorilor că au venit să muncească. Lăţimea s-a micşorat odată cu măsurile de austeritate.

 

5. Indicatorul Anul Dragonului

Concept: Dacă doriţi să investiţi, vă puteţi ghida după calendarul chinezesc, aşteptând dragonul norocos, care coincide cu profituri semnificative pe piaţa de capital.

Dovada: e adevărat! Veniturile obţinute pe piaţa de capital în anii dragonului sunt surclasate numai de anul iepurelui, cu 7,7%. Există şi un motiv: mulţi oameni cumpără case ori se căsătoresc  în anul dragonului, din superstiţie.

 

6. Indexul consumului de bere

Concept: în vreme de criză, oamenii beau acasă, din dorinţa de a economisi, ceea ce trimite pub-urile în recesiune.

Dovada: în Europa, 73% din job-urile legate de industria de bere sunt doar conexe cu fabricile de bere.

 

7. Indexul tivului

Concept: descoperit de economistul George Taylor în anii 1920, indexul prezice situaţia din piaţă pe baza lungimii fustelor şi rochiilor femeilor. Cu cât acestea sunt mai scurte, cu atât mai bine arată economia.

Dovada: e doar un mit, potrivit cumpărătorilor din retail. Dar uniui economişti arată spre lungimile apreciabile generate de criza din 2008. Alţii se tem că maxi-jupele din trendul acestei veri arată că ne aşteptă greutăţi suplimentare.

 

8. Consumul de aspirină şi thylenol

Concept: vânzările sporite de aspirină şi alte analgezice pentru dureri de cap indică vremuri tulburi, cu oameni stresaţi.

Proba: nu există date istorice, dar în 2008 vânzările de Advil au sporit cu 2% şi chiar au avut un vârf de 8% în trimestrul al patrulea, în momentul de maximum al incertitudinii economice.

 

9. Iritaţiile de sub scutecele bebeluşilor

Concept: din dorinţa de a economisi bani, părinţii de nou-născuţi şi sugari încearcă să taie din cheltuieli, schimbând mai rar pe parcursul zilei scutecele de unică folosinţă.

Proba: Potrivit datelor oferite de Symphony IRI, consumul de creme antiiritante a crescut cu 2,5% în timp ce vânzările de pamperşi sunt în scădere cu 9%.

 

10. Chiloţii bărbăteşti

Concept: bărbaţii vor evita să-şi cumpere chiloţi noi în vremuri de criză.

Dovada: e adevărat. Chiar şi Allan Greenspan e inclus în calcul. Firma de prospectare Mintel estimează că vânzările de chiloţi bărbăteşti au scăzut cu 2,3% în 2009, pentru prima dată din 2003.

Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.