A fost inventat USB-ul care „citeşte” ADN-ul uman. „Fiecare medic va umbla cu asemenea gadgeturi în buzunar”, spun cercetătorii

– Deşi arată ca un USB comun, gadgetul care poate decodifica secvenţele AND-ului cu structură simplă (cum au viruşii şi bacteriile) la câteva secunde după introducerea lui în laptop, poate avea efecte cu bătaie lungă în medicină şi cercetare genetică. Dispozitivul, numit MinION, ar putea fi util şi în identificarea AND-ului din celule extrase la biopsie pentru identificarea cancerului, sau pentru a determina identitatea genetică a fragmentelor de os în săpăturile arheologice, anunţă BBC.

Oxford Nanopore se preocupă acum de realizarea unui dispozitiv mai complex, GridION pentru utilizare în laborator.

Această nouă tehnologie are două avantaje-cheie faţă de alte tehnici de decodificare: mai întâi că ADN-ul nu trebuie să fie amplificat, procedeu care consumă mult timp pentru o măsurătoare relevantă.

Al doilea avantaj este acela că spiralele de AND pot fi decodificate fără a fi fragmentate. Odată citite, informaţiile segmentate trebuiau reasamblate cu migală de un software, ca nişte piese de puzzle. „Acum putem citi întreaga secvenţă dintr-o dată”, afirmă Clive Brown, de la Oxford Nanopore.

Cu toate acestea, Oxford Nanopore va fi nevoit să se confrunte cu o concurenţă acerbă. Jonathan Rothberg, om de ştiinţă şi antreprenor, fondator al firmei rivale 454 Life Sciences, a anunţat, la rândul său, că firma start-up pe care a creat-o, „Ion Torrent”, va lansa un dispozitiv similar de decodificare, de tip desktop. Denumit „Ion Proton”, acesta foloseşte tranzistori care identifică ionii de hidrogen în procesul de polimerizare a ADN-ului.

Noul dispozitiv va fi capabil să „citească” genomul uman în 2 ore pentru o sumă de 1000 dolari, susţine Rothberg. Nanopore are o tehnologie „elegantă”, dar Ion Torrent are deja un avantaj: „după cum am văzut vara trecută, în cazul răspândirii E. coli în Germania, oamenii îl folosesc deja”, spune omul de ştiinţă.

Prin contrast, MinION ar avea nevoie de aproximativ 6 ore pentru a citi genomul uman, susţine Brown. Compania intenţionează totuşi să comercializeze dispozitivul pentru activităţi de decodificare secvenţială mai puţin complexe, cum ar fi screeningul pentru mutaţiile genetice ce pot creşte riscul apariţiei unor boli. Fiecare unitate va costa aproximativ 900 de dolari şi va fi pusă în vânzare în a doua jumătate a acestui an.

”În cazul în care costurile, calitatea şi uşurinţa de utilizare vor fi adaptate şi la alte instrumente medicale, aceasta va deveni o tehnologie de importanţă majoră în domeniu.”

În ceea ce priveşte aplicabilitatea clinică, David Rask de la Institutul de Studiere a Genomului  de la Universitatea Maryland din Baltimore susţine că MinION ar avea „implicaţii serioase pentru sănătatea publică şi ar putea schimba cu adevărat modul în care facem medicină”.

„Deja văd fiecare medic umblând prin spital cu asemenea gadgeturi în buzunar. Noua tehnologie va creşte probabil şi numărul de oameni de ştiinţă care vor contribui la generarea de date secvenţiale, ceea ce va produce ieftinirea şi accesibilizarea noilor tehnologii din domeniu”, a declarat acesta pentru BBC.