Astronomii au descoperit un nou tip de planetă, compusă din apă

0 6
Astronomii au confirmat marţi (21 februarie 2012) descoperirea unui nou tip de planetă, situată în afara sistemului nostru solar, compusă în principal din apă şi înconjurată de o atmosferă densă şi umedă, relatează AFP.

Astrofizicienii şi-au bazat concluziile pe examinarea datelor de la exoplaneta GJ1214b, descoperită în 2009 de telescopul Hubble al NASA.

Sistemul solar numără trei tipuri de planete: planetele telurice sau stâncoase, asemănătoare cu Terra (Mercur, Venus, Marte), giganţii gazoşi (Jupiter şi Saturn) şi giganţii glaciari (Uranus şi Neptun).

Analizând GJ1214b, astronomul Zachory Berta, de la centrul de astrofizică Harvard-Smithsonian (CFA), a demonstrat că este vorba de o lume acvatică învelită într-o atmosferă densă şi fierbinte.

„GJ1214b nu seamănă cu nicio planetă pe care o cunoaştem”, a declarat el într-un comunicat publicat de CFA. „O importantă parte din masa sa este compusă din apă”, a adăugat astronomul.

Diametrul acestei „super-Terra”, situată la doar 40 de ani lumină de Terra în direcţia constelaţiei Oficus, este de 2,7 ori mai mare decât cel Pământului, iar planeta cântăreşte de şapte ori mai mult decât Terra.

Ea orbitează în jurul stelei sale roşii pitic la 2 milioane de km, iar temperatura sa ar fi de 232 de grade Celsius, conform cercetătorilor.

Densitatea este cu jumătate mai puţin importantă decât cea a Terrei, ceea ce sugerează că are mai multă apă decât Terra şi o cantitate la jumătate de rocă.

„Temperaturile şi presiunile înalte ar putea forma materii exotice precum „gheaţa fierbinte” sau „apa superfluidă”, substanţe care sunt complet străine experienţei noastre cotidiene”, a declarat Berta.

În 2010, expertul de la CFA Jean Bean şi colegi de-ai săi au publicat o analiză conform căreia atmosfera GJ1214b era compusă probabil din apă. Însă observaţiile lor ar fi putut fi influenţate de prezenţa unei ceţe dense în atmosfera planetei.

Echipa lui Berta a continuat cercetările folosind o cameră specială a telescopului Hubble pentru a studia GJ1214b în timpul trecerii prin faţa stelei sale. În acest timp, lumina stelei a fost filtrată de lumina planetei, oferind astfel indicii despre amestecul de gaze prezente.

Potrivit lui Berta, aceste măsurători „au înclinat balanţe în favoarea unei atmosfere umede”.