Elevii din România ar putea avea din toamnă o nouă materie la şcoală

1
Viitorii angajaţi, tinerii absolvenţi, îşi vor cunoaşte mai bine drepturile atunci când vor semna primul lor contract de muncă, acesta fiind unul dintre efectele protocoalelor de colaborare semnate de Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă (ANOFM) cu Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului (MECTS) şi cu Inspecţia Muncii (IM), a declarat, miercuri (22 februarie 2012), la o conferinţă de presă, secretarul de stat în Ministerul Muncii Nicolae Ivăşchescu.
„Scopul urmărit este ca tinerii să-şi cunoască mai bine drepturile la momentul primei lor angajări, să ştie ce înseamnă un contract de muncă şi care sunt avantajele acestuiaca să meargă chiar de la început pe un contract de muncă şi nu pe alte forme. Mulţi absolvenţi intră cu stângul pe piaţa muncii: fie fără un contract de muncă fie au semnat un asemenea document fără a avea cunoştinţă de prevederile acestuia”, a afirmat secretarul de stat Nicolae Ivăşchescu.

Acesta a subliniat că „tinerii vor mai pregătiţi pentru a se proteja de eventualele abuzuri ale unor angajatori, pentru că vor fi mai bine informaţi”.

După cum a precizat Oana Badea, secretar de stat în MECTS, va fi introdusă în curriculum pentru învăţământul liceal – la decizia şcolii – un modul sau o disciplină opţională care să informeze elevii cu privire la Codul muncii, contractul de muncă, principalele măsuri active în vederea ocupării unui loc de muncă, întocmirea dosarului pentru şomaj şi modul de funcţionare al instituţiilor care se ocupă cu informarea, consilierea, medierea muncii, formarea profesională.

Cursurile vor fi susţinute de formatori calificaţi din zona Educaţiei, iar conţinutul „va avea rigoarea specifică Institutului de Ştiinţe ale Educaţiei care are în responsabilitatea sa zona de curriculum”. Totodată, pentru informare şi campanie, reţeaua de care dispune sistemul de învăţământ va fi un alt aport al MECTS.

„Zona în care intrăm este, în principal şi la început, cea a liceului, acolo vorbim despre învăţământ profesional şi tehnic, dar asta nu înseamnă că elemente care ţin de o construcţie întreagă nu pot să intervină chiar de la prima treaptă de şcolaritate. Elemente de tip ludic intuitiv pot să fie inclusiv în învăţământul primar. Construcţia aşezată ca disciplină este însă în zona liceului”, a mai spus oficialul MECTS, precizând că resurse pentru un asemenea tip de educaţie există şi la orele de dirigenţie pentru clasele V – VIII.

Referindu-se la cel de-al doilea protocol încheiat de ANOFM, respectiv cel cu Inspecţia Muncii, inspectorul general de stat Dantes Nicolae Bratu a menţionat că „tinerii devin principalele victime ale accidentelor de muncă şi ale muncii la negru pentru că nu-şi cunosc drepturile”.

În opinia sa, informaţiile de sănătate şi securitatea în muncă ar trebui să fie cuprinse într-o disciplină cu caracter obligatoriu şi nu opţional.

Potrivit datelor Inspecţiei Muncii, 64,5% dintre victimele accidentelor de muncă sunt tineri aflaţi în primii cinci ani de activitate, iar 20% sunt în primul lor an de muncă.

Alte obiective ale parteneriatelor interinstituţionale au fost evidenţiate de către preşedintele ANOFM, Elvira Rodica Andronescu. În primul rând, facilitarea accesului şomerilor înregistraţi în evidenţele agenţiilor judeţene pentru ocuparea forţei de muncă la programul „A doua şansă” – în vederea finalizării învăţământului primar şi a celui secundar inferior, iar în al doilea rând – sprijinirea angajatorilor şi persoanelor care au încheiat contracte de ucenicie la locul de muncă pentru a avea acces la „o pregătire teoretică la nivelul standardelor ocupaţionale şi de pregătire profesională”.

Miercuri, preşedintele ANOFM Elvira Rodica Andronescu, secretarul de stat în MECTS Oana Badea şi, din partea Inspecţiei Muncii, inspectorul general de stat Dantes Nicolae Bratu, au semnat două protocoale de colaborare care „vor conduce la eficientizarea conlucrării între instituţii”.

loading...
Citește și
1 Comentariu
  1. Romanian Citizen spune

    Codul Muncii si Codul fiscal?
    Draga esti cam demodat.
    O umplutura pentru scoli ca si ora de religie adica un fiasco total.
    Care institutii de fapt ele nu colaboreaza. Ce stiu ele de eficienta si somaj.Sa povestesti de aceste lucruri sfinte in primul rand trebuie sa ai locuri de munca pe masura pregatirii tale.
    MECTS pluteste inafara conditiilor de piata in Romania habar nare de faptul ca sunt programe analitice depasite sau clonate ca sa se afle in treaba adica sa aiba norma sigurata nu conteaza ce se preda la scoala sau la universitate, materii pe care economia nu le cere.

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.