Încă o bancă sancţionată! Motivul: majorarea abuzivă a dobânzii la contractul de credit

1

– Un caz din activitatea Comisariatului Judetean pentru Protectia Consumatorilor Iasi, relatat de seful acestei institutii, arata in mod clar caracterul abuziv al clauzelor contractuale care stau la baza deciziilor de majorare a dobânzilor, aplicate de unele banci

Conform reclamatiei formulate, un consumator a incheiat un contract de credit cu o banca, in data de 17.06.2008, suma imprumutata fiind de 44.250 euro. Consumatorul solicita interventia CJPC Iasi in vederea verificarii respectarii drepturilor sale.

In urma verificarii reclamatiei, a rezultat ca la data incheierii contractului, dobinda curenta a creditului a fost stabilita la 4,50% pentru primele 3 luni contractuale; incepind cu a 4-a luna a devenit 7,15%, mentinuta pe perioada primului an contractual.

Incepind cu al doilea an contractual, conform prevederilor contractuale, nivelul dobinzii trebuia sa se actualizeze in functie de EURIBOR. Totodata, se preciza in contract faptul ca dupa primul an banca poate modifica nivelul ratei dobinzii in cazul in care evolutia pietei monetare/financiare va justifica o astfel de masura.

Conform punctului de vedere transmis de institutia bancara, rezulta ca dobinda creditului in discutie nu se calculeaza numai in functie de EURIBOR, ci aceasta este influentata si de alte elemente, precum: costul de finantare, care contine atit indicatori de referinta de natura EURIBOR, cit si elemente care ajusteaza acest indicator la structura specifica de finantare a bancii; costul riscului de tara (care se calculeaza ca diferenta intre randamentul la scadenta al euroobligatiunilor de stat romanesti si randamentul la scadenta aferent euroobligatiunilor de stat cu rating AAA, avind aceeasi scadenta si denominate in aceeasi moneda euro; costul riscului de credit (pierderea asteptata din materializarea riscului de credit; cheltuieli operationale si marja de profit).

Rezulta, de asemenea, ca dobinda de 7,15% din primul an contractual a fost mentinuta si ulterior, pina in prezent.

Analizind prevederile conventiei de credit incheiate intre cele doua parti, este evidenta prezenta a doua clauze contradictorii in ceea ce priveste modul de calcul al dobinzii.

Astfel, in contract se mentioneaza: „Incepind cu al doilea an contractual, nivelul dobinzii se actualizeaza in functie de indicatorii mentionati (EURIBOR)”.

Dar, totodata, se mentioneaza si ca, „incepind cu al doilea an, banca poate modifica nivelul ratei dobinzii conform celor stipulate la art. 4.3″ („incepind cu al doilea an contractual, banca poate modifica nivelul ratei dobinzii pentru credit in cazul in care evolutia pietei monetare/financiare va justifica o astfel de masura...”).

Este evident ca aceasta a doua prevedere creeaza posibilitatea bancii de a actiona in mod discretionar si netransparent in ceea ce priveste calculul dobinzii, evolutia acesteia depinzind exclusiv de vointa bancii.

De altfel, faptul ca banca a mentinut dobinda la nivelul 7,15% in conditiile in care indicele EURIBOR a scazut demonstreaza faptul ca aceasta a actionat cu rea-credinta, in defavoarea consumatorului.

Citeste continuarea…

loading...
Citește și
1 Comentariu
  1. lo spune

    Eu pe cine sa intreb cu privire la situatia in care ma aflu?? In prima instanta as dori sa ma informeze cineva fara sa apelez la Protectia Consumatorului.
    Am o rata la BRD de 3oo de lei pe luna si in urma cu 1 an am ramas restanta cu 100 de lei.De atunci am depus tot cu 10 de lei mai mult, IN PLUS, la rata si azi constat cu stupoare ca tot in urma sunt cu 210 lei desi de atunci mi-am platit toate ratele.
    Am intrebat-o pe o doamna de la birouri si mi-a zis ca e ceva comision de card (ceva card de cumparaturi pe care nu l-am folosit)) si ca rata defapt eu nu trebuie sa ma iau dupa grafice ci rata normala ar fi cu 10 lei mai mult. Multumesc !!

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.