3 minute de antrenament pe săptămână sunt suficiente pentru o condiţie fizică bună?

0

– Conform unor cercetări recente, anunţă BBC News, sesiunile scurte de exerciţiu intens, realizate de câteva ori pe săptămână, pot aduce beneficii mai mari pentru tonusul şi sănătatea corpului decât exerciţiile convenţionale.

Totuşi, cât câştigă fiecare din acest program, afirmă Dr. Michael Mosley, depinde în mare măsură de câteva gene pe care le putem avea sau nu în corp.

Jamie Timmons, de la Universitatea din Birmingham, susţine că, făcând 3 minute de program intens (HIT – Hight Intensity Training)  în fiecare săptămână, oricine poate acţiona asupra unor indici de sănătate. Cele patru săptămâni de HIT înseamnă, în total, 12 minute de exerciţiu intens şi 36 de minute de pedalat lejer.

În primul rând, prin exerciţiile intense se poate modifica sensibilitatea la insulină. Insulina recuperează zahărul din sânge şi controlează grăsimile. Orice dezechilibru la acest nivel are drept consecinţă apariţia diabetului. Profesorul Timmons afirmă că subiecţii care au pariticipat la programul HIT şi-au îmbunătăţit sensibilitatea la insulină cu 24%.

Apoi, exerciţiile intense pot creşte rezistenţa corporală şi îmbunătăţi funcţionalitatea inimii şi a plămânilor. Măsura în care aceste organe fac să circule oxigenul prin corp este un indiciu semnificativ pentru pentru viitoarea stare de sănătate a unei persoane.

Totuşi, studiul a evidenţiat că oamenii răspund diferit la efort fizic, în funcţie de genele din corp. Un studiu internaţional realizat asupra a 1000 de subiecţi care s-au antrenat 4 ore pe săptmână, timp de 20 de săptămâni, a arătat că 15% dintre participanţi s-au încadrat în categoria persoanelor „hiper-receptive”.

Deşi s-au antrenat în acelaşi ritm, 20% nu au avut rezultate aproape deloc, responsabile fiind câteva gene pe care aceştia nu le aveau în organism.

HIT are o schemă simplă: după o încălzire de 2 minute pe bicicletă şi o pauză de 10 secunde, antrenamentul propriu-zis constă în trei sesiuni de exerciţiu intens de câte 20 de secunde fiecare, cu 2 minute de pauză între sesiuni.

În acest fel, corpul solicită nu numai muşchii piciorelor, ci şi partea superioară, braţele şi umerii, astfel că 80% din corp este activă, în comparaţie cu 20-40% în exerciţiile moderate, ciclism sau jogging.

Exerciţiul intens ajută organismul să atace stocurile de glucoză depozitate în muşchi sub formă de glicogen, pentru a face loc unor rezerve noi, obţinute din extragerea glucozei din sânge.

Deşi scurt, programul HIT poate avea beneficii imense, dar cercetătorii îi sfătuiesc pe cei interesaţi să îşi facă testul care să verifice prezenţa genelor sensibile la tipul acesta de exerciţiu, pentru a avea cele mai bune rezultate.

Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.