MECTS: Programa pentru clasa pregătitoare urmăreşte apropierea copiilor de lumea cărţilor

0
Programa şcolară la limba română pentru clasa pregătitoare supusă dezbaterii publice de MECTS prevede receptarea de mesaje orale în contexte de comunicare variate, exprimarea de mesaje orale în diverse situaţii de comunicare, receptarea unei varietăţi de mesaje scrise, redactarea de mesaje diverse, într-o varietate de situaţii de comunicare.

„Actuala programă intenţionează să aşeze în centrul preocupărilor cadrului didactic (şi ale părinţilor) dezvoltarea capacităţii copilului de a-şi comunica propriile idei, opinii, gânduri şi sentimente, într-un mod accesibil. Se urmăreşte apropierea copiilor de lumea cărţilor, de mijloacele de informare şi nu în ultimul rând de ceilalţi copii”, precizează MECTS.

Se vor urmări actul de vorbire (a saluta, a se prezenta cuiva şi a prezenta pe cineva, a identifica un obiect, o persoană, a cere şi a da informaţii, a formula o idee, a formula o solicitare), elemente de construcţia comunicării (literele mari de tipar, literele Q, X, W, litere mici de tipar), sunete specifice limbii materne, simboluri uzuale din universul apropiat (metrou, intrare, ieşire, spital, trecere de pietoni etc.), simboluri neconvenţionale folosite în exprimarea scrisă, selectarea unei imagini dintr-un set, pentru a indica despre ce este vorba în mesajul audiat, realizarea unui desen pentru a indica despre ce este vorba în mesajul audiat, selectarea unui cuvânt dintr-un set de cuvinte/expresii spuse, pentru a indica despre ce este vorba în mesaj.

Programa supusă dezbaterii publice va urmări oferirea de răspunsuri scurte la întrebarea „Despre ce este vorba (în acest fragment de poveste)?”, oferirea de replici afirmative/negative la enunţuri scurte care testează înţelegerea globală, recunoaşterea unor enunţuri care nu se potrivesc ca sens cu un mesaj audiat anterior, dar şi participarea la jocuri de grup, ca urmare a înţelegerii regulilor jocului (respectarea regulilor jocului „Şotron”).

Programa îşi propune să înceapă structurarea comunicării orale şi scrise, limitându-se pentru clasa pregătitoare la contextele uzuale, adică acelea în care se găseşte cel mai frecvent copilul de aceasta vârstă. Programa se centrează pe dezvoltarea competenţelor de comunicare şi sugerează o diversitate de activităţi prin care acestea se pot dezvolta.

Competenţele de comunicare vizate se referă la ascultarea de mesaje, exprimarea de mesaje orale, receptarea de mesaje scrise (lectura) şi redactarea de text simplu. În construcţia comunicării sunt avute în vedere, într-o manieră integrată sau corelată, limbajul verbal şi limbajul nonverbal, vizual, corporal etc.

Vor fi ocolite noţiunile de gramatică tradiţională având în vedere că în mod firesc se învaţă mai întâi comunicarea şi se va avea în vedere numirea personajului/personajelor dintr-un fragment de poveste audiat, oferirea de răspunsuri la cererea elementară de informaţii – Cine? Ce? Unde? Cum? – oferirea de replici afirmative/negative la enunţuri scurte care vizează diverse informaţii din text (numele greşit al personajului, locul corect în care se petrece acţiunea), indicarea prin semne (ridicarea unui deget/ a creionului etc.) pentru a selecta detaliul corect dintr-un set de enunţuri/ cuvinte, îndeplinirea unei instrucţiuni simple (Mergi la tablă/ Deschide cartea/ Zâmbeşte colegului!), numărarea cuvintelor dintr-un enunţ, stabilirea poziţiei sau succesiunii cuvintelor din enunţuri orale, punerea în corespondenţă a unui cuvânt rostit cu imaginea potrivită, rostirea cuvintelor pe silabe, în jocuri, cântece sau numărători ritmate.

Copiii din clasa pregătitoare vor construi rime pornind de la cuvinte date şi vor participa la jocuri de rol de tipul vorbitor – ascultător, folosind păpuşi pe deget, pe mână, marionete, măşti etc., vor participa la activităţi de tipul „ştirile zilei”, în care copiii ascultă întâmplări/evenimente povestite de copii sau adulţi şi vor viziona scurte secvenţe din emisiuni pentru copii şi vor rezolva unele probleme la jocurile pe computer, în care instrucţiunile sunt oferite verbal.

De asemenea, în programă sunt prevăzute jocuri de dicţie, frământări de limbă, cântece, numărători ritmate, recitarea de poezii scurte, reproducerea de ghicitori şi enunţuri scurte, jocuri de cuvinte (de tip Fazan, în care criteriul poate fi nu numai ultima silabă şi ultimul sunet), repovestirea unor fragmente din poveşti audiate, cu reproducerea intonaţiei interpreţilor (cadrul didactic, actori etc.), citirea globală a numelui scris cu litere de tipar pe dulăpior, la cuier, la colţul de prezentare al clasei, la responsabilităţi etc., utilizarea jocurilor Loto cu diferite subiecte, Domino, Bingo, ce au cuvinte scrise sub imagine, punerea în corespondenţă a unor cuvinte formate din una-două silabe cu imagini potrivite, identificarea semnificaţiei unor simboluri întâlnite în situaţii cotidiene: M – Metrou, H – Spital, I – Informaţii, intrare, ieşire, farmacie, trecere de pietoni, semafor etc.

Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.