Băncile doresc o nouă amânare a datei de afişare a drepturilor consumatorilor

0
Asociaţia Română a Băncilor (ARB) va solicita Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) o nouă amânare a datei de afişare la toate unităţile membrilor săi a drepturilor pe care le au consumatorii de servicii financiar-bancare, a declarat joi preşedintele ARB, Radu Graţian Gheţea, într-o conferinţă organizată de ANPC.‘Suntem într-o zi festivă (Ziua Mondială a Drepturilor Consumatorilor – n.r.) şi profit de ocazie ca să adresez ANPC, domnului preşedinte Cerbulescu, o rugăminte, o sugestie legată de Ordinul 164 al ANPC care prevede că, într-o perioadă relativ scurtă, începând cu 1 aprilie – în mediul urban şi cu 1 iulie – în mediul rural, în fiecare bancă, în fiecare sediu de bancă, să fim obligaţi să afişăm – cu nişte dimensiuni mai mari – o parte din drepturile consumatorilor.

Noi avem deschidere pentru acest lucru. Suntem în discuţii, în corespondenţă, cu ANPC pentru a stabili textele care vor fi puse pe plasmele respective. Avem promisiunea că vom primi în curând şi avizarea favorabilă a textelor, întocmite împreună cu ANPC’, a spus preşedintele ARB.

Acesta a solicitat ANPC ‘să analizeze posibilitatea de a amâna puţin punerea în aplicare (a Ordinului – nr), tocmai pentru ca (…) ritmicitatea cu care vor rula pe ecranele plasmelor sau televizoarelor aceste informaţii să fie cât mai uniformă şi toate băncile să le poată afişa de o manieră unitară’.

‘Am să trimit o scrisoare astăzi (15 martie – n.r.) cu rugămintea de a încerca o amânare a termenului. Ştiu că o să spuneţi că am mai avut o amânare, dar ar fi foarte bine să avem o abordare uniformă’, a adăugat Radu Graţian Gheţea.

Întrebat dacă Ordinul va fi anulat sau înlocuit, preşedintele ANPC, Constantin Cerbulescu, a vorbit despre o amânare a termenului de aplicare.

‘Noi le-am dat o primă păsuire pentru că am înţeles dificultăţile pe care le au băncile, dar vă asigur că, până la sfârşitul lunii iunie, cel târziu, Ordinul va fi aplicat, mai ales că şi comisarul european pentru Protecţia consumatorilor, John Dalli, a fost foarte interesat de această prevedere pe care noi am dat-o la nivelul României’, a subliniat secretarul de stat Constantin Cerbulescu.

Pe de altă parte, oficialul ARB a afirmat că, în relaţia cu consumatorii persoane fizice, ‘comunitatea bancară le respectă drepturile (…) fie că este vorba despre carduri, credite overdraft, credite de consum sau ipotecare’.

În septembrie 2011, ANPC a emis Ordinul 164 privind unele măsuri de informare a consumatorilor de către societăţile financiare bancare şi nebancare.

Potrivit documentului, prestatorii de servicii financiare sunt obligaţi să afişeze în interiorul unităţilor, la loc vizibil, pe un suport video – ecran TV – informaţii privind drepturile şi obligaţiile consumatorilor, precum şi explicarea terminologiei din domeniul financiar-bancar.

Ordinul 164/2011 al ANPC prevede, între altele, poziţia şi dimensiunea ecranului, dar şi faptul că ‘prezentarea informaţiilor se va face (…) la intervale de 45 de minute, cu durata de 15 minute’.

Joi, ANPC a organizat un eveniment prilejuit de Ziua Mondială a Drepturilor Consumatorilor, având ca temă ‘Alegerea serviciilor financiare, un drept şi o necesitate’, pentru a sublinia importanţa educaţiei financiare şi urgenţa organizării de acţiuni de informare privind legislaţia în domeniul financiar, dar şi a respectării acesteia de către instituţiile de credit, astfel încât consumatorii să poată face alegeri reale si să beneficieze de un tratament echitabil.

loading...
Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.