Victor Ponta: Am fost ales preşedinte al PSD mai repede decât îmi imaginasem

0
Preşedintele PSD, Victor Ponta, a acordat un interviu Agenţiei Naţionale de Presă AGERPRES în care vorbeşte despre probleme politice, cu referire, între altele, la un eveniment – premieră ce va avea loc pe 7 aprilie: un congres al USL.

El mai spune că USL va elabora un proiect de buget – document care va sta la baza viitorului program de guvernare şi că va accepta să devină premier în urma nominalizării de către preşedintele Traian Băsescu, dar numai după alegerile din noiembrie, respectiv în urma recunoaşterii de către cetăţeni prin vot. Victor Ponta a subliniat că PSD a pierdut alegerile, în 2004, pentru că era considerat un partid corupt, percepţie care, în prezent, s-a schimbat mult în bine, potrivit ultimelor sondaje de opinie.

AGERPRES: Domnule preşedinte care credeţi că ar trebui să fie poziţia României în negocierile privind cadrul financiar european 2014 – 2020?

Victor Ponta: E foarte bună şi foarte corectă întrebarea pentru că, din păcate, în cadrul 2007 – 2013 România este un codaş. Suntem ţara care are cel mai mic grad de contractare şi de absorbţie a fondurilor europene şi poate că ţara care ar avea cel mai mare nevoie de aceşti bani.

Din păcate, până în acest moment, cel puţin noi, opoziţia, nu ştim nimic din ceea ce România a negociat sau urmează să negocieze pentru perioada 2014 – 2020. Am avut o discuţie cu comisarul european (pentru dezvoltare regională, n.r.) Johannes Hahn şi ne-am exprimat dorinţa de a-l susţine, chiar aşa din opoziţie, după aceea de la putere, pe dl Leonard Orban în eforturile pe care el le face ca să asigure şi în următorul mecanism financiar european o cotă importantă pentru România.

Aici sunt două lucruri importante. În primul rând trebuie să găsim împreună modul de organizare în România – minister, autorităţi de management, proceduri – ca de data aceasta chiar să folosim banii europeni, să nu-i mai lăsăm la Bruxelles, cum am făcut între 2007 şi 2013, şi sperăm să stabilim împreună, cei aflaţi la putere, cu opoziţia, foarte probabil în 2013 în poziţii inversate, care sunt priorităţile României pentru 2014 – 2020. Ce priorităţi avem pe infrastructură, pe dezvoltare regională.

Noi am prezentat deja programul nostru de dezvoltare regională, cu acele regiuni din 2014, ce vrem să facem pe transporturi, e o discuţie foarte lungă şi foarte serioasă. Până în acest moment, cei de la putere n-au vrut să vorbească cu Opoziţia. Din acest punct de vedere suntem pe o pantă greşită faţă de celelalte ţări europene. Eu ştiu de la colegii din aceleaşi familii politice că, de exemplu, în Germania, Opoziţia şi Puterea lucrează împreună la astfel de proiecţii, ştiu de asemenea că în Franţa se întâmplă astfel de lucruri, practic în toate ţările europene.

AGERPRES: Jeffrey Franks a declarat că o eventuală creştere a salariilor ar trebui să fie modestă. Se va opune FMI reîntregirii salariilor din sectorul bugetar? Se va opune FMI micşorării CAS? Şi ce măsuri aveţi în vedere într-o viitoare guvernare USL?

Victor Ponta: Am văzut declaraţia dlui Franks şi, sigur, FMI are un anumit tip de abordare în completare cu Comisia Europeană. Ceea ce pot spune şi ceea ce e corect este faptul că poate fi vorba, în mod serios şi sustenabil, de o recuperare parţială, din păcate, a veniturilor pierdute de bugetari în 2010 prin decizia de atunci a preşedintelui Traian Băsescu, cu două condiţii. În primul şi în primul rând trebuie să spui de unde iei bani, pentru că nu poţi să dai bani dacă nu spui de unde, din care parte din buget se taie aceşti bani.

Noi am făcut nişte propuneri, sigur, la acele investiţii politice pentru tot felul de piscine şi telegondole. Fie nu mai dai voie Fondului de rezervă a primului ministru, aşa cum făcea Emil Boc, şi sper să nu mai facă premierul Ungureanu, să finanţeze în campanie electorală primarii şi preşedinţii de Consilii Judeţene ai PDL şi UNPR.

Asta e prima condiţie, să spui de unde dai banii. A doua condiţie este ca, de acum, când dai nişte bani în plus, să iei acele măsuri economice care să mă asigure pe mine ca cetăţean român şi după aceea ca Opoziţie, care probabil va fi la putere, că această revenire este sustenabilă, este serioasă, adică vor fi bani şi în 2013 şi 2014. Pentru că nu poţi să le spui oamenilor că le dai ceva în 2012 şi, după aceea, că nu mai sunt bani.

Asta înseamnă că trebuie să reduci contribuţiile de asigurări sociale, trebuie să reduci gradul de fiscalitate, trebuie să simplifici modul de realizare a investiţiilor străine şi româneşti din zona privată. Trebuie să spui care sunt marile tale proiecte. Trebuie să iei nişte măsuri chiar de acum, pentru ca în 2013 şi 2014 să ai bani pentru salariile bugetarilor.

Modul în care cei aflaţi acum la putere gândesc este cel mai greşit posibil, ei spun: „noi o să dăm acum bani, că suntem la putere, şi după aceea vin alţii şi treaba lor de unde îi dau”. Nu se poate proceda aşa la modul serios şi, din punctul acesta de vedere, am văzut şi declaraţia dlui Franks, este o declaraţie cu care sunt de acord.

AGERPRES: Vă gândiţi într-un viitor guvern USL la măsuri alternative, dacă nu este posibilă o creştere a salariilor?

Victor Ponta: Este o problemă de decizie politică, până la urmă, ce vrei să faci, pentru că nu poţi să faci toate lucrurile odată. Eu am mai spus foarte clar, în numele USL, prima măsură pe care aş lua-o, dacă aş fi prim-ministru în noiembrie, ar fi reducerea contribuţiilor de asigurări sociale, reducerea cheltuielilor cu bunuri şi servicii din instituţiile publice ale administraţiei centrale şi locale, interdicţia utilizării fondului de rezervă al primului-ministru de a finanţa autorităţi locale pe criterii politice şi asigurarea din bugetul de stat a tuturor cofinanţărilor pentru programele europene.

Pentru că noi ne zgârcim, nu dăm 10 euro cu care am putea obţine 90 de la Uniunea Europeană. Asta presupune însă un program economic, inclusiv un buget pe 2013 pe care să îl prezentăm, în septembrie – octombrie, cel mai târziu. Cei de la putere au mentalitatea celor care oricum pleacă, şi atunci pentru ei, practic, totul se opreşte în noiembrie. Pentru noi, totul începe din noiembrie şi este foarte important să arăt exact fiecare pas pe care vrem să-l facem.

AGERPRES: Credeţi că impozitarea micilor producători agricoli, a celor care vând la piaţă, este o soluţie pentru diminuarea evaziunii din domeniul agriculturii?

Victor Ponta: Nu. Prima măsură pentru a diminua evaziunea fiscală în agricultură este TVA diferenţiat. Noi am propus o schemă absolut specială pentru produsele agricole, păstrarea TVA la 24%, dar 9% intră în bugetul de stat şi 15% îi dau înapoi producătorului, dacă îmi prezintă factura, adică exact ceea ce se întâmplă acum în România, produsele se vând fără factură.

Practic, producătorul are tot interesul să vândă cu factură, pentru că astfel primeşte înapoi cei 15% din TVA. Asta e o schemă financiară în care încurajăm producţia internă, nu facem produsele interne să fie mai scumpe decât cele de la export şi să avem toate supermarketurile pline numai cu produse alimentare din străinătate şi, în acelaşi timp, stimulezi producătorul să nu mai folosească calea evaziunii fiscale. Asta aş face în primul rând.

AGERPRES: I-aţi scris în ultimele săptămâni de mai multe ori premierului Mihai-Răzvan Ungureanu pe tema „băieţilor deştepţi” din energie, despre politizarea şi corupţia din administraţie. Aţi fost contactat între timp? Aveţi un stil de comunicare cu premierul aproape epistolar.

Victor Ponta: Eu nu scriu aceste scrisori cu iluzia că, între timp, premierul chiar le citeşte sau, dacă le citeşte, le va pune în practică, pentru că îmi dau seama că, şi dacă vrea să le pună în practică, cei care îl susţin în Parlament, miniştrii pe care îi are şi coaliţia de guvernare îl împiedică.

Cine a semnat contractele cu băieţii deştepţi? Cei de la PDL. Nu or să-l lase pe dl Ungureanu, chiar dacă ar vrea, să le rezilieze. Cine i-a numit pe acei prefecţi din punct de vedere politic? Fie că e vorba de prefecţii de la Buzău şi Vrancea, care au lăsat judeţele sub zăpadă, fie că e vorba de prefecţii de la Harghita şi Covasna, care au spus foarte clar că pentru ei nu există România şi Bucureşti, pentru ei există numai UDMR. I-au numit PDL-iştii şi UDMR-iştii care îl susţin pe dl Ungureanu.

Deci, eu nu-mi fac iluzia că ceea ce solicit o să şi poată dl Ungureanu să pună în practică. Dar eu anunţ – aşa cum am făcut şi la discursul de învestitură a guvernului Ungureanu – programul nostru politic. E un gen de strategie de comunicare care funcţionează şi pe care o voi folosi în continuare, pentru că, dacă fac aşa o prezentare de o oră care e programul nostru politic, probabil că nimeni nu va auzi de el.

În momentul în care, în fiecare săptămână, ca o picătură chinezească, prezint, îi şi transmit premierului într-un fel, îi şi arăt ce ar fi putea să facă şi nu face, pentru că nu-l susţin partenerii de coaliţie, şi arăt, practic, ce o să facem noi din luna noiembrie. Aşa încât toate acele scrisori sunt păstrate şi rămân ca proiectele politice ale USL-ului din luna noiembrie.

Am avut cu premierul acea convorbire telefonică şi am relatat-o şi eu. În rest, nu m-a contactat, pentru că premierul Ungureanu mă contactează în baza unei relaţii civilizate, între primul ministru al Puterii şi primul ministru candidat din partea Opoziţiei, ăsta e un lucru normal, dar chiar când o face nu are, spre deosebire de mine, în spatele său, autoritatea de a vorbi în numele coaliţiei de guvernare. Eu când vorbesc şi când emit soluţii, nu o fac numai eu, Victor Ponta, o fac eu, Victor Ponta, copreşedinte al Uniunii Social Liberale, în coordonare cu ceilalţi lideri politici şi având mandatul partidelor noastre care, în acest moment, şi în Parlament au totuşi peste 45 % dintre parlamentari şi care, este posibil, ca după noiembrie, să aibă majoritatea absolută.

Dl. Ungureanu trebuie să primească până la urmă acordul de la dl Boc, de la dna Udrea, am văzut, de la dna Anastase, de la dl Hunor Kelemen, de la dl Oprea, de la mulţi alţi domni. Ori, e clar că în această perioadă, de când e prim-ministru, nu poate să treacă peste aceste personaje politice care conduc partidele care îl susţin.

Şi să nu mai vorbesc, sigur, de acordul preşedintelui ţării, care este cel mai important. Singurul anunţ pe care l-a făcut premierul Ungureanu, iată sunt şase săptămâni de când e prim-ministru, a fost reducerea CAS, un anunţ pe care eu l-am salutat imediat. La două zile a ieşit preşedintele şi i l-a tăiat. E normal că nu o să mai anunţe niciodată nimic.

AGERPRES: Domnule preşedinte, pe 7 aprilie va avea loc un mare eveniment pentru USL, pentru cele trei partide componente, dar şi pentru electoratul care aşteaptă apropierea alegerilor locale. Consideraţi, până acum, că este un succes modul în care au fost finalizate negocierile privind candidaţii USL pentru alegerile locale şi ce urmează?

Victor Ponta: E un mare succes că am reuşit să facem lista de candidaţi. Toată lumea, toţi proorocii şi vrăjitoarele apropiate de PDL ne prevedeau că nu vom reuşi niciodată. Iată că am respectat perfect termenul, am spus 15 şi a fost 19 martie, pentru că era luni, şi am anunţat toţi candidaţii comuni ai USL la Consiliile Judeţene, la primăriile municipii de judeţ, Sorin Oprescu, la Primăria Generală, doi dintre cei şase primari de sector, urmând ca ceilalţi patru să fie desemnaţi până pe 4 aprilie.

E un mare succes, un succes cu oameni nemulţumiţi, sigur, un succes pentru fiecare dintre cele trei partide, cu cedări, era normal să se întâmple astfel de lucruri. Până la urmă, ce rămâne este că fiecare a cedat ceva pentru scopul major, scopul de a avea USL unită, de a avea candidaţi comuni şi de a merge împreună mai departe.

Aşa că sunt foarte fericit, aici cei doi secretari generali, dnii Liviu Dragnea şi Eduard Helvig, cred că au îmbătrânit vreo zece luni într-o lună, încercând să negocieze soluţiile cele mai bune, dar, realmente, e un mare succes. Într-un partid, şi poate nu e vizibil, partea cea mai dificilă este desemnarea candidaţilor, când fiecare îşi doreşte să fie mai în faţă sau într-o poziţie mai importantă, trecem apoi la partea politică sută la sută şi de mesaj pentru populaţia României.

Pe 7 aprilie, fiecare dintre cele trei partide are câte un congres în câte o sală alăturată în care, practic, validăm deciziile şi ne întâlnim într-un prim congres al USL. E un prim congres în care cele trei congrese reunite plus mulţi dintre candidaţii noştri la alegerile locale adoptăm politic nişte decizii esenţiale.

În primul rând, ratificăm decizia că vom merge împreună în formula USL, nu doar în alegerile locale, care bat la uşă, dar şi în alegerile parlamentare şi în alegerile prezidenţiale. În al doilea rând, spunem foarte clar că pentru partidele din cadrul USL este exclusă, prin decizie politică, la nivel de congres, orice colaborare cu Traian Băsescu şi cu Partidul Democrat Liberal.

În al treilea rând, şi o solicitare a mea, să vedem dacă găsim formula juridică cea mai bună – unul dintre angajamentele USL este de a opri migraţia politică în Parlament după aceşti ani duri – angajamentul nostru politic va fi să introducem şi în lege şi în Constituţie pierderea mandatului politic de către parlamentarul care îşi schimbă partidul, practic, înşelându-şi alegătorii. Dacă vreţi, un angajament din partea fiecărui candidat USL la Parlament că va demisiona în măsura în care îşi schimbă partidul.

AGERPRES: Pe 7 aprilie veţi cere un vot de încredere pentru dl Crin Antonescu, pentru dvs? Aţi afirmat recent că sunteţi în „pole position” la funcţia de premier. Se prefigurează şi alţi candidaţi social-democraţi la funcţia de premier?

Victor Ponta: E foarte posibil, dacă pot să glumesc, cum glumea şi preşedintele cu cunoştinţele mele automobilistice, nu totdeauna cine pleacă din „pole position” şi câştigă, e favorit. Ceea ce e important, şi mi-e greu, şi n-o să vorbesc niciodată despre persoana mea, este să spunem încă o dată, în faţa propagandei celor de la putere, că vom avea un guvern condus de un prim-ministru social-democrat şi colegii mei vor decide împreună cu colegii din PNL şi PC, care este cel mai bun prim-ministru care să conducă viitorul guvern.

De asemenea, să spunem foarte clar că, având un prim-ministru social-democrat, candidatul la funcţia de preşedinte trebuie să fie din partea Partidului Naţional Liberal şi aici nu mai am reţineri să spun că eu consider că acesta trebuie să fie Crin Antonescu.

Decizia, evident, aparţine tuturor colegilor, dar eu îmi enunţ această opţiune. Şi, pe de altă parte, cred că pentru oamenii care văd apropiindu-se alegerile e importantă oferta politică, capacitatea politică a tuturor partidelor, dar e necesară şi partea de personalizare, care sunt echipele care intră în bătălie. Pe de o parte este Traian Băsescu, cu Emil Boc, cu Elena Udrea, cu Gabriel Oprea şi cu ceilalţi parteneri ai săi şi, pe de altă parte, este Crin Antonescu, Sorin Oprescu, Daniel Constantin, sigur, Victor Ponta şi echipa celor de la USL. Iar alegătorii, dincolo de a vedea două sigle de partid, vor vedea oamenii – e mai bun Băsescu sau e mai bun Antonescu, e mai bun Prigoană sau Oprescu şi aşa mai departe. Sper să decidă oamenii.

Or această personalizare, această încredere pe care liderii USL pot să o obţină din partea colegilor noştri şi apoi a alegătorilor, valorează mult mai mult decât dacă te pune preşedintele, aşa, pe o funcţie, de parcă ar fi funcţiile lui de acasă.

AGERPRES: Veţi accepta după alegerile din noiembrie o funcţie de premier de la Traian Băsescu pentru formarea unui nou guvern?

Victor Ponta: Categoric da. Şi voi spune da în măsura în care USL va avea sprijinul oferit de votul cetăţenilor. Dincolo de a mai dezbate dacă a fost o glumă sau n-am înţeles eu de la preşedinte, USL nu are acum o majoritate în Parlament şi nici nu doreşte să-şi creeze o majoritate cu UDMR sau cu UNPR, PDL fiind oricum exclus.

În măsura în care, după alegeri, şi eu cred că vom avea majoritate absolută în Parlament, decizia preşedintelui Traian Băsescu nu mai contează – prevederea constituţională e foarte clară, votul popular e foarte clar, atunci bineînţeles că voi accepta şi voi forma un guvern care îmi doresc să fie numai al USL. UDMR trebuie să fie în opoziţie. Probabil că principalul partid al opoziţiei va fi Partidul Poporului al lui Dan Diaconescu, şi nu PDL care se distruge în fiecare zi.

Într-un fel, este situaţia din 2000 când PRM a fost principala forţă politică din opoziţie. Dar USL trebuie să aibă o majoritate clară în Parlament, va fi vorba de măsuri politice, de programe politice în care ai nevoie de sprijin în Parlament.

Uitaţi-vă ce a făcut şi dl Boc şi ce face acum şi dl Ungureanu – este practic o guvernare de târguială, mai vor maghiarii o facultate la Târgu Mureş, mai vor UNPR-iştii nişte funcţii sau să li se rezolve nişte dosare penale, mai vor minorităţile ceva şi în cadrul PDL vrea cineva ceva. Or nu poţi să guvernezi coerent o situaţie dificilă, pentru că România va fi în criză, tot mandatul USL va fi în criză şi Europa va fi.

Este nevoie de o majoritate stabilă, cum a fost în 2000 – 2004, o majoritate stabilă care să-ţi permită să-ţi pui în aplicare programul, nu o majoritate de conjunctură, o majoritate oportunistă şi o majoritate de târguială care, practic, ori îl obliga pe dl Boc să-şi angajeze răspunderea de fiecare dată, că nu-şi putea trece legile, ori cum se întâmplă acum cu dl Ungureanu care, practic, în ultima lună, n-a trimis nicio lege la Parlament şi nici nu va adopta vreo lege.

AGERPRES: Până la alegerile prezidenţiale din 2014, dacă ne luăm după sondaje, USL se va găsi, totuşi, în situaţia coabitării cu preşedintele Traian Băsescu. Aveţi o strategie care să evite un eventual blocaj al instituţiilor statului?

Victor Ponta: E puţin probabil să existe această coabitare. Dacă ne luăm după sondaje, şi dacă aceste sondaje vor fi confirmate – o majoritate absolută a USL – va însemna, practic, ca Traian Băsescu, după opt ani de zile să accepte să redevină un preşedinte în haina constituţională. El, de opt ani de zile, a fost orice altceva decât un preşedinte în sensul Constituţiei şi al democraţiei. A fost şi prim-ministru, a fost şeful justiţiei şi şeful serviciilor şi toate la un loc.

Ar însemna ca brusc, după opt ani de dezmăţ constituţional, Traian Băsescu să devină cu adevărat un preşedinte care respectă Constituţia, care respectă Guvernul, care respectă puterea legislativă. Ca să fiu foarte sincer, nu cred că acest lucru se va întâmpla şi, este foarte probabil, ori îşi va da demisia, ori va fi suspendat prin votul popular. Dar eu nu pot să mă ocup cu prevestiri, pot doar să spun că programele USL cu care vom câştiga alegerile trebuie puse în practică, indiferent dacă îi plac sau nu lui Băsescu.

Or mi-e teamă că mai devreme sau mai târziu, dar probabil că mai devreme, vom ajunge la un conflict şi Traian Băsescu este un politician care iese din scena politică, ori în noiembrie, ori într-un an, maxim doi. Eu de-abia intru cu adevărat pe scena politică importantă, dincolo de a fi lider de partid, într-o funcţie importantă, şi obligaţia mea este să mă gândesc la viitor, la trecut e problema dlui Traian Băsescu.

AGERPRES: Ce ne puteţi spune despre programul viitoarei guvernări USL şi ce intenţionaţi să modificaţi în pachetele de legi pe care fostul guvern Boc şi-a angajat răspunderea?

Victor Ponta: Reamintesc că pe parcursul anului 2011 am prezentat, alături de colective importante, proiectele USL, primul dintre ele şi cel mai aşteptat fiind cel pe zona de fiscalitate şi măsuri economice. Şi acolo am spus foarte clar: cotele de impozitare sunt 8, 12, 16 %. Ne dorim ca până 2016 să le aducem la 20, pentru că 24 este prea mult. Între măsuri reamintesc reducerea CAS, TVA diferenţiat la produsele agricole, schimbarea legislaţiei privind achiziţiile publice, pentru a opri dezmăţul din licitaţiile cu bani publici.

Nu Opoziţia, ci Curtea de Conturi a publicat în 2011 faptul că 600 de milioane de euro au fost cheltuiţi în mod greşit. Mai dorim un alt mod de a utiliza fondurile europene, sigur mergem pe ce avem dar, deja, în 2014, 2015, 2016 trebuie să progresăm foarte mult.

Acest program de guvernare se va sintetiza cel mai bine în luna septembrie în programul de buget pe 2013. Or, în momentul în care prezinţi proiectul de buget, practic, ai înăuntru toate aceste politici şi acest proiect de buget va arăta ce facem cu contribuţiile de asigurări sociale, ce facem cu taxele, ce facem cu cheltuirea banului public. Şi acela va fi documentul de bază pe care oamenii nu doar să-l voteze, ci şi un document pentru investitorii străini care se gândesc dacă vin cu bani în România, pentru oamenii de afaceri care aşteaptă să vadă dacă un nou guvern va fi mai favorabil mediului privat decât a fost cel actual.

AGERPRES: Atragerea de fonduri europene este legată indisolubil de creşterea economică. Care credeţi că sunt cauzele neabsorbţiei fondurilor europene?

Victor Ponta: Absorbţia de fonduri europene este indisolubil legată de decizia politică şi de capacitatea administrativă. Dacă după învestirea guvernului Ungureanu lucrurile s-au mai schimbat, vom mai vedea. Dar, cât timp a fost ministru dna Elena Udrea, din punct de vedere politic lucrurile au fost foarte clare – au acces la fondurile europene numai primarii, preşedinţii de CJ şi firmele agreate de PDL, ceilalţi nu au, chiar dacă era vorba de bani care veneau în România de la Bruxelles.

Aici decizia noastră politică este foarte clară – indiferent de ce culoare politică are primăria sau Consiliul Judeţean de la PDL, de la oricine, eu, Guvern, mă oblig să-i asigur cofinanţarea şi capacitatea de a utiliza acel program european.

Nu o să pun niciodată un primar, fie că e de la alt partid, să-i cer să vină la mine, la PSD, ca să-i semnez proiectul european. Asta mi s-a părut absolut inadmisibil şi asta e prima explicaţie pentru eşecul nostru. A doua explicaţie constă în faptul că România are în acest moment cel mai birocratic sistem de evaluare şi de implementare a fondurilor europene. Este birocratic din doua motive, pentru că cei care lucrează acolo pun cât mai multe condiţii ca să se protejeze, să nu-i ia DNA, să nu-i ia OLAF-ul, şi atunci pun o mie de măsuri în plus şi asta înseamnă că mai pierzi o mie de zile cu hârtii şi proceduri.

În al doilea rând, pentru că acolo unde sunt foarte multe reguli birocratice există o scurtătură şi scurtătura este să mergi la o firmă de consultanţă apropiată de ministru sau de funcţionarii respectivi şi dacă o iei pe scurtătură, care este un fel de corupţie, iată că se deschid toate uşile care nu se deschideau prin faţă.

Aici ne întoarcem tot la decizia politică: reduci ghidurile şi regulamentele făcute, sancţionezi foarte dur această practică uzuală de a nu-l primi pe om cu proiectul, decât dacă merge la firma de consultanţă agreată, şi o să vedeţi cum lucrurile „se schimbă foarte rapid”.

AGERPRES: Actuala putere a readus în dezbatere revizuirea Constituţiei. Credeţi că ar trebui modificat mandatul prezidenţial?
Victor Ponta:
În primul rând, Constituţia trebuie revizuită şi sunt multe puncte care s-au dovedit în această perioadă ca fiind puncte slabe. Şi aceasta va fi revizuită în 2013 de un Parlament cu o majoritate rezultată din votul popular.

Parlamentul actual, cu toate scuzele, reprezintă foarte greu ceea ce au votat oamenii. Oamenii au votat verde şi a ieşit albastru, nu se poate pune problema de legitimitate. Ceea ce cred că e foarte important în viitoarea Constituţie este să delimităm foarte clar atribuţiile preşedintelui, ale Guvernului, ale Parlamentului.

Preşedintele a dorit să fie şi premier şi preşedinte de partid şi judecător-şef şi, de câte ori s-a lovit de o oarecare rezistenţă, fie că era vorba de dl Tăriceanu, fie că era vorba de Parlamentul actual, a încercat să rezolve acest conflict, spunându-şi cu forţă punctul de vedere. Trebuie să precizăm în Constituţie foarte clar ce face preşedintele, inclusiv această prevedere, care a fost abuziv interpretată de preşedintele Băsescu, că el numeşte pe cine vrea prim-ministru.

Îl vrea pe Ponta, îl pune pe Ponta, îl vrea pe Ungureanu, îl pune pe Ungureanu, îl vrea pe şoferul său, îl pune pe şoferul său. Asta este categoric împotriva spiritului Constituţiei şi a spiritului european şi democratic, nu poţi pune pe cine vrei tu.

Trebuie să spunem foarte clar aceasta în Constituţie, pentru ca un viitor preşedinte – nu va mai fi Băsescu, va fi Antonescu, va fi altcineva – să nu fie tentat să se folosească din nou de aceasta. Apropo de Constituţie, am apreciat foarte mult ce spunea un mare lider american, că SUA s-au construit pe legi şi nu pe lideri. Respecţi legile, sunt mai importante decât liderii şi poate că, după experienţa ultimilor ani, ne vom întoarce şi noi la domnia legii şi nu la domnia liderului, indiferent cine va fi acel lider.

AGERPRES: Un alt subiect de pe agenda politică actuală se referă la UMF Târgu Mureş. Vă menţineţi intenţia depunerii unei moţiuni de cenzură, dacă Guvernul va decide înfiinţarea unei facultăţi separate pe criteriu etnic? Aveţi cumva amendamente la proiectul de HG?

Victor Ponta: Singurul amendament este cel care prevede respingerea unei Hotărâri de Guvern în acest sens. În primul rând, sigur că ne vom menţine ideea de a depune moţiune de cenzură, pentru că doar Parlamentul poate să oprească un guvern care greşeşte.

Consider că această decizie, care va fi luată, va fi sub şantaj politic Nu poţi să guvernezi o ţară europeană cu şantajul politic. Cei de la UDMR, dacă doresc, pot pleca de la guvernare, cei de la PDL nu pot să spună orice ca să îi mai ţină până în noiembrie, nu e normal.

În al treilea rând, eu sunt un om politic al secolului al XXI-lea, nu cred în şovinism, în xenofobie, nu cred că nu trebuie să existe învăţământ în limba maghiară. De altfel, el există la Târgu Mureş şi Cluj şi este un lucru pe care l-am acceptat cu toţii.

Dar, în acelaşi timp, tocmai pentru că eu cred în spiritul european – nu ştiu nicăieri în Europa o facultate care să meargă pe principiul segregării etnice – nu poţi să interzici şi nici nu vreau să interzici minorităţii maghiare să studieze în limba maternă, dar nici nu poţi să faci o facultate specială pentru aşa ceva, la care, practic, nu au decât maghiarii acces. Aceasta este, totodată, şi o problemă delicată folosită de UDMR, nu pentru că-şi doresc neapărat facultate în limba maghiară, ci pentru că au campanie electorală şi pentru că au acum un concurent în Laszlo Tokes care este mai extremist şi mai lipsit, până la urmă, de respect pentru regulile europene.

Tocmai de aceea, politicienii responsabili rezolvă problemele delicate în momente în care raţiunea primează şi nu interesele electorale. Acum, în 2012, Universitatea de Medicină şi Farmacie Târgu Mureş face obiectul unei bătălii politice, pentru că UDMR trebuie să arate că nu este mai prejos decât partidul lui Tokes. Or, o problemă atât de importantă, şi pe care nu poţi să o mai iei înapoi, nu o rezolvi în an electoral.

AGERPRES: Care mai este poziţia PSD privitoare la proiectul Roşia Montana?

Victor Ponta: Am exprimat, în numele USL, în cele 15 faimoase puncte care au stârnit foarte multe controverse, pe care le-am prezentat la momentul învestirii guvernului Ungureanu. Unul dintre acestea se referea la Roşia Montană şi am spus atunci foarte clar: Nu, nu vom fi de acord cu o asemenea exploatare, până nu se rezolvă următoarele trei probleme. Prima se referă la standarde şi garanţii europene, nu de alt tip, privind protecţia mediului.

Avem accidentul de la Baia Mare, avem experienţe nefericite şi nu poţi să vinzi astăzi fără să te gândeşti la copiii tăi de mâine. Al doilea lucru – trebuie stabilit foarte clar care este interesul şi câştigul statului român dintr-un astfel de proiect. Nu spui că laşi exploatarea unor firme canadiene şi statul român nu câştigă nimic. Iar al treilea lucru, la fel de important din punctul meu de vedere – trebuie lămurit care este rolul în România al lobby-ului politic al unei firme private.

E foarte clar că în acest moment firma de la Roşia Montană are în Traian Băsescu un lobby-ist politic care este direct interesat în acel proiect şi cred că a găsit lobby-işti în toate partidele, inclusiv în partidul meu, că a cumpărat toată zona de publicitate de pe piaţa media. Lobby-ul politic în SUA e reglementat de lege – cum face o companie, cum procedează un om politic, ce sprijin îi dă în campanie şi de ce acel om politic, pentru că sprijină o campanie, primeşte un proiect.

La noi totul se face pe sub masă. Lucrul acesta este profund ilegal şi profund incorect, aşa încât Roşia Montana, după ce rezolvăm cele trei puncte, printre care implicarea în finanţarea care îl priveşte şi pe Traian Băsescu, mai discutăm.

AGERPRES: Va continua să funcţioneze principiul parităţii între PSD şi ACD şi după alegerile parlamentare? Un coleg de partid declara recent altceva.

Victor Ponta: Noi am spus foarte clar şi scrie şi în Acord – unii citesc, alţii nu citesc – paritatea, adică egalitate de candidaturi, am stabilit-o la preşedinţii de Consilii Judeţene şi primarii municipiilor reşedinţă de judeţ. S-a respectat cu două excepţii, dar asta e o negociere internă în cadrul USL.

La fel, se va respecta la parlamentare. PSD şi ACD, şi va fi probabil vorba şi de creştin-democraţi, ţărăniştii lui Ciorbea, vor avea un număr egal de candidaturi Mai departe nimeni nu s-a gândit, pentru că este imposibil să faci o evaluare dacă din 400 de candidaţi vor fi aleşi 200 de la PSD şi 200 de la ACD. Nici măcar acum, la CJ, nu ştim dacă va fi un număr egal de aleşi, pentru că va fi decizia electoratului, dar avem un număr egal de candidaţi, avem un sprijin comun şi avem un adversar comun care este PDL.

Şi aceste principii pe care le-am avut în minte şi le-am pus pe hârtie acum mai bine de un an, când s-a constituit USL, le-am respectat chiar dacă vor exista fracturi politice pentru asta, pentru toate partidele.

AGERPRES: Consideraţi astăzi că PSD este un partid mai reformat?

Victor Ponta: Eu am fost ales preşedinte al PSD în 2010, mai repede decât îmi imaginasem chiar eu şi mai repede decât îşi imaginase chiar PSD-ul. Într-o dezvoltare normală a partidului probabil că peste cinci sau zece ani aş fi putut fi lider al partidului. Din păcate, PSD a pierdut două alegeri la rând şi atunci a mers pe ideea unui lider tânăr care schimbă foarte mult în interiorul partidului, care schimbă structural modul de abordare a problemelor, care schimbă mesajul, comunicarea partidului.

Dacă vreţi, şi păstrând proporţiile, nu vreau să mi-o iau în cap cum spune românul, şi Partidul Laburist britanic l-a ales pe cel mai tânăr lider din istorie – Tony Blair – după ce a stat 18 ani în opoziţie, după ce tot au pierdut cu alţi lideri. Nu l-au ales de drag, l-au ales pentru că s-au gândit că asta e soluţia să câştige.

În ce măsură partidul s-a schimbat în bine, pentru că s-a schimbat, asta e foarte clar, în ce măsura percepţia noastră asupra PSD s-a schimbat, până la urmă, momentul adevărului îl reprezintă alegerile. Suntem la guvernare cu prim-ministru, cu un guvern al nostru şi cu majoritatea noastră – înseamnă că pentru cel puţin jumătate dintre cei care au votat această schimbare a fost vizibilă. Dacă nu, analizele pot să continue. Pot să vă dau un singur exemplu de schimbare care pe mine mă face să fiu mândru.

PSD a fost considerat întotdeauna şi este considerat partidul cu cei mai mulţi specialişti, care are cei mai buni oameni în administraţie. În acelaşi timp, însă – şi asta e un lucru dureros, dar adevărat – noi, în 2004, am pierdut alegerile, nu pentru că n-am guvernat bine, ci pentru că eram considerat partidul cel mai corupt din România. Şi am rămas pe acest prim loc mult timp după ce am plecat de la guvernare. Corect sau incorect, nici nu mai contează, percepţia publică e cea mai importantă.

Ultimele cercetări sociologice arată, în sfârşit, după mult timp şi după foarte mulţi ani, că PSD a fost depăşit de PDL – şi acesta nu e meritul nostru, ci e vina lor. În toate sondajele făcute nu doar de noi, ci şi de cei de la putere, se arată că, de la o proporţie de 40% dintre românii care considerau că PSD este un partid corupt, cu probleme grave de corupţie, PSD este în acest moment sub 15 %.

Acest domeniu era un fel de „călcâiul lui Ahile” pentru noi. În toate celelalte, organizare, specialişti, eram cei mai buni. Am reuşit să obţinem această schimbare, nu ştiu cât de mult mi se datorează sau nu mie, oricum este una dintre schimbările fundamentale.

AGERPRES: V-aţi imaginat cumva vreun scenariu în care să vă depuneţi mandatul de la şefia PSD?

Victor Ponta: Aici e o problemă de principiu pe care am subliniat-o şi în 2005 la congresul PSD şi în 2010, când am candidat la funcţia de preşedinte. Regula corectă este că un lider de partid care îşi duce partidul la victorie merge mai departe, un lider de partid care, indiferent dacă e sau nu vina lui, pierde alegerile face un pas în lateral şi sprijină un alt coleg. E o regulă europeană şi în care cred foarte mult. Dacă mă întrebaţi ce se va întâmpla la congresul din 2013 al PSD, pentru că trebuie să avem un congres în 2013, cred că voi merita din partea colegilor mei să continui, dar în varianta în care v-am explicat. Câştigând, evident!

Preşedintele PSD, Victor Ponta, a acordat un interviu Agenţiei Naţionale de Presă AGERPRES în care vorbeşte despre probleme politice, cu referire, între altele, la un eveniment – premieră ce va avea loc pe 7 aprilie: un congres al USL.

El mai spune că USL va elabora un proiect de buget – document care va sta la baza viitorului program de guvernare şi că va accepta să devină premier în urma nominalizării de către preşedintele Traian Băsescu, dar numai după alegerile din noiembrie, respectiv în urma recunoaşterii de către cetăţeni prin vot. Victor Ponta a subliniat că PSD a pierdut alegerile, în 2004, pentru că era considerat un partid corupt, percepţie care, în prezent, s-a schimbat mult în bine, potrivit ultimelor sondaje de opinie.

AGERPRES: Domnule preşedinte care credeţi că ar trebui să fie poziţia României în negocierile privind cadrul financiar european 2014 – 2020?

Victor Ponta: E foarte bună şi foarte corectă întrebarea pentru că, din păcate, în cadrul 2007 – 2013 România este un codaş. Suntem ţara care are cel mai mic grad de contractare şi de absorbţie a fondurilor europene şi poate că ţara care ar avea cel mai mare nevoie de aceşti bani.

Din păcate, până în acest moment, cel puţin noi, opoziţia, nu ştim nimic din ceea ce România a negociat sau urmează să negocieze pentru perioada 2014 – 2020. Am avut o discuţie cu comisarul european (pentru dezvoltare regională, n.r.) Johannes Hahn şi ne-am exprimat dorinţa de a-l susţine, chiar aşa din opoziţie, după aceea de la putere, pe dl Leonard Orban în eforturile pe care el le face ca să asigure şi în următorul mecanism financiar european o cotă importantă pentru România.

Aici sunt două lucruri importante. În primul rând trebuie să găsim împreună modul de organizare în România – minister, autorităţi de management, proceduri – ca de data aceasta chiar să folosim banii europeni, să nu-i mai lăsăm la Bruxelles, cum am făcut între 2007 şi 2013, şi sperăm să stabilim împreună, cei aflaţi la putere, cu opoziţia, foarte probabil în 2013 în poziţii inversate, care sunt priorităţile României pentru 2014 – 2020. Ce priorităţi avem pe infrastructură, pe dezvoltare regională.

Noi am prezentat deja programul nostru de dezvoltare regională, cu acele regiuni din 2014, ce vrem să facem pe transporturi, e o discuţie foarte lungă şi foarte serioasă. Până în acest moment, cei de la putere n-au vrut să vorbească cu Opoziţia. Din acest punct de vedere suntem pe o pantă greşită faţă de celelalte ţări europene. Eu ştiu de la colegii din aceleaşi familii politice că, de exemplu, în Germania, Opoziţia şi Puterea lucrează împreună la astfel de proiecţii, ştiu de asemenea că în Franţa se întâmplă astfel de lucruri, practic în toate ţările europene.

AGERPRES: Jeffrey Franks a declarat că o eventuală creştere a salariilor ar trebui să fie modestă. Se va opune FMI reîntregirii salariilor din sectorul bugetar? Se va opune FMI micşorării CAS? Şi ce măsuri aveţi în vedere într-o viitoare guvernare USL?

Victor Ponta: Am văzut declaraţia dlui Franks şi, sigur, FMI are un anumit tip de abordare în completare cu Comisia Europeană. Ceea ce pot spune şi ceea ce e corect este faptul că poate fi vorba, în mod serios şi sustenabil, de o recuperare parţială, din păcate, a veniturilor pierdute de bugetari în 2010 prin decizia de atunci a preşedintelui Traian Băsescu, cu două condiţii. În primul şi în primul rând trebuie să spui de unde iei bani, pentru că nu poţi să dai bani dacă nu spui de unde, din care parte din buget se taie aceşti bani.

Noi am făcut nişte propuneri, sigur, la acele investiţii politice pentru tot felul de piscine şi telegondole. Fie nu mai dai voie Fondului de rezervă a primului ministru, aşa cum făcea Emil Boc, şi sper să nu mai facă premierul Ungureanu, să finanţeze în campanie electorală primarii şi preşedinţii de Consilii Judeţene ai PDL şi UNPR.

Asta e prima condiţie, să spui de unde dai banii. A doua condiţie este ca, de acum, când dai nişte bani în plus, să iei acele măsuri economice care să mă asigure pe mine ca cetăţean român şi după aceea ca Opoziţie, care probabil va fi la putere, că această revenire este sustenabilă, este serioasă, adică vor fi bani şi în 2013 şi 2014. Pentru că nu poţi să le spui oamenilor că le dai ceva în 2012 şi, după aceea, că nu mai sunt bani.

Asta înseamnă că trebuie să reduci contribuţiile de asigurări sociale, trebuie să reduci gradul de fiscalitate, trebuie să simplifici modul de realizare a investiţiilor străine şi româneşti din zona privată. Trebuie să spui care sunt marile tale proiecte. Trebuie să iei nişte măsuri chiar de acum, pentru ca în 2013 şi 2014 să ai bani pentru salariile bugetarilor.

Modul în care cei aflaţi acum la putere gândesc este cel mai greşit posibil, ei spun: „noi o să dăm acum bani, că suntem la putere, şi după aceea vin alţii şi treaba lor de unde îi dau”. Nu se poate proceda aşa la modul serios şi, din punctul acesta de vedere, am văzut şi declaraţia dlui Franks, este o declaraţie cu care sunt de acord.

AGERPRES: Vă gândiţi într-un viitor guvern USL la măsuri alternative, dacă nu este posibilă o creştere a salariilor?

Victor Ponta: Este o problemă de decizie politică, până la urmă, ce vrei să faci, pentru că nu poţi să faci toate lucrurile odată. Eu am mai spus foarte clar, în numele USL, prima măsură pe care aş lua-o, dacă aş fi prim-ministru în noiembrie, ar fi reducerea contribuţiilor de asigurări sociale, reducerea cheltuielilor cu bunuri şi servicii din instituţiile publice ale administraţiei centrale şi locale, interdicţia utilizării fondului de rezervă al primului-ministru de a finanţa autorităţi locale pe criterii politice şi asigurarea din bugetul de stat a tuturor cofinanţărilor pentru programele europene.

Pentru că noi ne zgârcim, nu dăm 10 euro cu care am putea obţine 90 de la Uniunea Europeană. Asta presupune însă un program economic, inclusiv un buget pe 2013 pe care să îl prezentăm, în septembrie – octombrie, cel mai târziu. Cei de la putere au mentalitatea celor care oricum pleacă, şi atunci pentru ei, practic, totul se opreşte în noiembrie. Pentru noi, totul începe din noiembrie şi este foarte important să arăt exact fiecare pas pe care vrem să-l facem.

AGERPRES: Credeţi că impozitarea micilor producători agricoli, a celor care vând la piaţă, este o soluţie pentru diminuarea evaziunii din domeniul agriculturii?

Victor Ponta: Nu. Prima măsură pentru a diminua evaziunea fiscală în agricultură este TVA diferenţiat. Noi am propus o schemă absolut specială pentru produsele agricole, păstrarea TVA la 24%, dar 9% intră în bugetul de stat şi 15% îi dau înapoi producătorului, dacă îmi prezintă factura, adică exact ceea ce se întâmplă acum în România, produsele se vând fără factură.

Practic, producătorul are tot interesul să vândă cu factură, pentru că astfel primeşte înapoi cei 15% din TVA. Asta e o schemă financiară în care încurajăm producţia internă, nu facem produsele interne să fie mai scumpe decât cele de la export şi să avem toate supermarketurile pline numai cu produse alimentare din străinătate şi, în acelaşi timp, stimulezi producătorul să nu mai folosească calea evaziunii fiscale. Asta aş face în primul rând.

AGERPRES: I-aţi scris în ultimele săptămâni de mai multe ori premierului Mihai-Răzvan Ungureanu pe tema „băieţilor deştepţi” din energie, despre politizarea şi corupţia din administraţie. Aţi fost contactat între timp? Aveţi un stil de comunicare cu premierul aproape epistolar.

Victor Ponta: Eu nu scriu aceste scrisori cu iluzia că, între timp, premierul chiar le citeşte sau, dacă le citeşte, le va pune în practică, pentru că îmi dau seama că, şi dacă vrea să le pună în practică, cei care îl susţin în Parlament, miniştrii pe care îi are şi coaliţia de guvernare îl împiedică.

Cine a semnat contractele cu băieţii deştepţi? Cei de la PDL. Nu or să-l lase pe dl Ungureanu, chiar dacă ar vrea, să le rezilieze. Cine i-a numit pe acei prefecţi din punct de vedere politic? Fie că e vorba de prefecţii de la Buzău şi Vrancea, care au lăsat judeţele sub zăpadă, fie că e vorba de prefecţii de la Harghita şi Covasna, care au spus foarte clar că pentru ei nu există România şi Bucureşti, pentru ei există numai UDMR. I-au numit PDL-iştii şi UDMR-iştii care îl susţin pe dl Ungureanu.

Deci, eu nu-mi fac iluzia că ceea ce solicit o să şi poată dl Ungureanu să pună în practică. Dar eu anunţ – aşa cum am făcut şi la discursul de învestitură a guvernului Ungureanu – programul nostru politic. E un gen de strategie de comunicare care funcţionează şi pe care o voi folosi în continuare, pentru că, dacă fac aşa o prezentare de o oră care e programul nostru politic, probabil că nimeni nu va auzi de el.

În momentul în care, în fiecare săptămână, ca o picătură chinezească, prezint, îi şi transmit premierului într-un fel, îi şi arăt ce ar fi putea să facă şi nu face, pentru că nu-l susţin partenerii de coaliţie, şi arăt, practic, ce o să facem noi din luna noiembrie. Aşa încât toate acele scrisori sunt păstrate şi rămân ca proiectele politice ale USL-ului din luna noiembrie.

Am avut cu premierul acea convorbire telefonică şi am relatat-o şi eu. În rest, nu m-a contactat, pentru că premierul Ungureanu mă contactează în baza unei relaţii civilizate, între primul ministru al Puterii şi primul ministru candidat din partea Opoziţiei, ăsta e un lucru normal, dar chiar când o face nu are, spre deosebire de mine, în spatele său, autoritatea de a vorbi în numele coaliţiei de guvernare. Eu când vorbesc şi când emit soluţii, nu o fac numai eu, Victor Ponta, o fac eu, Victor Ponta, copreşedinte al Uniunii Social Liberale, în coordonare cu ceilalţi lideri politici şi având mandatul partidelor noastre care, în acest moment, şi în Parlament au totuşi peste 45 % dintre parlamentari şi care, este posibil, ca după noiembrie, să aibă majoritatea absolută.

Dl. Ungureanu trebuie să primească până la urmă acordul de la dl Boc, de la dna Udrea, am văzut, de la dna Anastase, de la dl Hunor Kelemen, de la dl Oprea, de la mulţi alţi domni. Ori, e clar că în această perioadă, de când e prim-ministru, nu poate să treacă peste aceste personaje politice care conduc partidele care îl susţin.

Şi să nu mai vorbesc, sigur, de acordul preşedintelui ţării, care este cel mai important. Singurul anunţ pe care l-a făcut premierul Ungureanu, iată sunt şase săptămâni de când e prim-ministru, a fost reducerea CAS, un anunţ pe care eu l-am salutat imediat. La două zile a ieşit preşedintele şi i l-a tăiat. E normal că nu o să mai anunţe niciodată nimic.

AGERPRES: Domnule preşedinte, pe 7 aprilie va avea loc un mare eveniment pentru USL, pentru cele trei partide componente, dar şi pentru electoratul care aşteaptă apropierea alegerilor locale. Consideraţi, până acum, că este un succes modul în care au fost finalizate negocierile privind candidaţii USL pentru alegerile locale şi ce urmează?

Victor Ponta: E un mare succes că am reuşit să facem lista de candidaţi. Toată lumea, toţi proorocii şi vrăjitoarele apropiate de PDL ne prevedeau că nu vom reuşi niciodată. Iată că am respectat perfect termenul, am spus 15 şi a fost 19 martie, pentru că era luni, şi am anunţat toţi candidaţii comuni ai USL la Consiliile Judeţene, la primăriile municipii de judeţ, Sorin Oprescu, la Primăria Generală, doi dintre cei şase primari de sector, urmând ca ceilalţi patru să fie desemnaţi până pe 4 aprilie.

E un mare succes, un succes cu oameni nemulţumiţi, sigur, un succes pentru fiecare dintre cele trei partide, cu cedări, era normal să se întâmple astfel de lucruri. Până la urmă, ce rămâne este că fiecare a cedat ceva pentru scopul major, scopul de a avea USL unită, de a avea candidaţi comuni şi de a merge împreună mai departe.

Aşa că sunt foarte fericit, aici cei doi secretari generali, dnii Liviu Dragnea şi Eduard Helvig, cred că au îmbătrânit vreo zece luni într-o lună, încercând să negocieze soluţiile cele mai bune, dar, realmente, e un mare succes. Într-un partid, şi poate nu e vizibil, partea cea mai dificilă este desemnarea candidaţilor, când fiecare îşi doreşte să fie mai în faţă sau într-o poziţie mai importantă, trecem apoi la partea politică sută la sută şi de mesaj pentru populaţia României.

Pe 7 aprilie, fiecare dintre cele trei partide are câte un congres în câte o sală alăturată în care, practic, validăm deciziile şi ne întâlnim într-un prim congres al USL. E un prim congres în care cele trei congrese reunite plus mulţi dintre candidaţii noştri la alegerile locale adoptăm politic nişte decizii esenţiale.

În primul rând, ratificăm decizia că vom merge împreună în formula USL, nu doar în alegerile locale, care bat la uşă, dar şi în alegerile parlamentare şi în alegerile prezidenţiale. În al doilea rând, spunem foarte clar că pentru partidele din cadrul USL este exclusă, prin decizie politică, la nivel de congres, orice colaborare cu Traian Băsescu şi cu Partidul Democrat Liberal.

În al treilea rând, şi o solicitare a mea, să vedem dacă găsim formula juridică cea mai bună – unul dintre angajamentele USL este de a opri migraţia politică în Parlament după aceşti ani duri – angajamentul nostru politic va fi să introducem şi în lege şi în Constituţie pierderea mandatului politic de către parlamentarul care îşi schimbă partidul, practic, înşelându-şi alegătorii. Dacă vreţi, un angajament din partea fiecărui candidat USL la Parlament că va demisiona în măsura în care îşi schimbă partidul.

AGERPRES: Pe 7 aprilie veţi cere un vot de încredere pentru dl Crin Antonescu, pentru dvs? Aţi afirmat recent că sunteţi în „pole position” la funcţia de premier. Se prefigurează şi alţi candidaţi social-democraţi la funcţia de premier?

Victor Ponta: E foarte posibil, dacă pot să glumesc, cum glumea şi preşedintele cu cunoştinţele mele automobilistice, nu totdeauna cine pleacă din „pole position” şi câştigă, e favorit. Ceea ce e important, şi mi-e greu, şi n-o să vorbesc niciodată despre persoana mea, este să spunem încă o dată, în faţa propagandei celor de la putere, că vom avea un guvern condus de un prim-ministru social-democrat şi colegii mei vor decide împreună cu colegii din PNL şi PC, care este cel mai bun prim-ministru care să conducă viitorul guvern.

De asemenea, să spunem foarte clar că, având un prim-ministru social-democrat, candidatul la funcţia de preşedinte trebuie să fie din partea Partidului Naţional Liberal şi aici nu mai am reţineri să spun că eu consider că acesta trebuie să fie Crin Antonescu.

Decizia, evident, aparţine tuturor colegilor, dar eu îmi enunţ această opţiune. Şi, pe de altă parte, cred că pentru oamenii care văd apropiindu-se alegerile e importantă oferta politică, capacitatea politică a tuturor partidelor, dar e necesară şi partea de personalizare, care sunt echipele care intră în bătălie. Pe de o parte este Traian Băsescu, cu Emil Boc, cu Elena Udrea, cu Gabriel Oprea şi cu ceilalţi parteneri ai săi şi, pe de altă parte, este Crin Antonescu, Sorin Oprescu, Daniel Constantin, sigur, Victor Ponta şi echipa celor de la USL. Iar alegătorii, dincolo de a vedea două sigle de partid, vor vedea oamenii – e mai bun Băsescu sau e mai bun Antonescu, e mai bun Prigoană sau Oprescu şi aşa mai departe. Sper să decidă oamenii.

Or această personalizare, această încredere pe care liderii USL pot să o obţină din partea colegilor noştri şi apoi a alegătorilor, valorează mult mai mult decât dacă te pune preşedintele, aşa, pe o funcţie, de parcă ar fi funcţiile lui de acasă.

AGERPRES: Veţi accepta după alegerile din noiembrie o funcţie de premier de la Traian Băsescu pentru formarea unui nou guvern?

Victor Ponta: Categoric da. Şi voi spune da în măsura în care USL va avea sprijinul oferit de votul cetăţenilor. Dincolo de a mai dezbate dacă a fost o glumă sau n-am înţeles eu de la preşedinte, USL nu are acum o majoritate în Parlament şi nici nu doreşte să-şi creeze o majoritate cu UDMR sau cu UNPR, PDL fiind oricum exclus.

În măsura în care, după alegeri, şi eu cred că vom avea majoritate absolută în Parlament, decizia preşedintelui Traian Băsescu nu mai contează – prevederea constituţională e foarte clară, votul popular e foarte clar, atunci bineînţeles că voi accepta şi voi forma un guvern care îmi doresc să fie numai al USL. UDMR trebuie să fie în opoziţie. Probabil că principalul partid al opoziţiei va fi Partidul Poporului al lui Dan Diaconescu, şi nu PDL care se distruge în fiecare zi.

Într-un fel, este situaţia din 2000 când PRM a fost principala forţă politică din opoziţie. Dar USL trebuie să aibă o majoritate clară în Parlament, va fi vorba de măsuri politice, de programe politice în care ai nevoie de sprijin în Parlament.

Uitaţi-vă ce a făcut şi dl Boc şi ce face acum şi dl Ungureanu – este practic o guvernare de târguială, mai vor maghiarii o facultate la Târgu Mureş, mai vor UNPR-iştii nişte funcţii sau să li se rezolve nişte dosare penale, mai vor minorităţile ceva şi în cadrul PDL vrea cineva ceva. Or nu poţi să guvernezi coerent o situaţie dificilă, pentru că România va fi în criză, tot mandatul USL va fi în criză şi Europa va fi.

Este nevoie de o majoritate stabilă, cum a fost în 2000 – 2004, o majoritate stabilă care să-ţi permită să-ţi pui în aplicare programul, nu o majoritate de conjunctură, o majoritate oportunistă şi o majoritate de târguială care, practic, ori îl obliga pe dl Boc să-şi angajeze răspunderea de fiecare dată, că nu-şi putea trece legile, ori cum se întâmplă acum cu dl Ungureanu care, practic, în ultima lună, n-a trimis nicio lege la Parlament şi nici nu va adopta vreo lege.

AGERPRES: Până la alegerile prezidenţiale din 2014, dacă ne luăm după sondaje, USL se va găsi, totuşi, în situaţia coabitării cu preşedintele Traian Băsescu. Aveţi o strategie care să evite un eventual blocaj al instituţiilor statului?

Victor Ponta: E puţin probabil să existe această coabitare. Dacă ne luăm după sondaje, şi dacă aceste sondaje vor fi confirmate – o majoritate absolută a USL – va însemna, practic, ca Traian Băsescu, după opt ani de zile să accepte să redevină un preşedinte în haina constituţională. El, de opt ani de zile, a fost orice altceva decât un preşedinte în sensul Constituţiei şi al democraţiei. A fost şi prim-ministru, a fost şeful justiţiei şi şeful serviciilor şi toate la un loc.

Ar însemna ca brusc, după opt ani de dezmăţ constituţional, Traian Băsescu să devină cu adevărat un preşedinte care respectă Constituţia, care respectă Guvernul, care respectă puterea legislativă. Ca să fiu foarte sincer, nu cred că acest lucru se va întâmpla şi, este foarte probabil, ori îşi va da demisia, ori va fi suspendat prin votul popular. Dar eu nu pot să mă ocup cu prevestiri, pot doar să spun că programele USL cu care vom câştiga alegerile trebuie puse în practică, indiferent dacă îi plac sau nu lui Băsescu.

Or mi-e teamă că mai devreme sau mai târziu, dar probabil că mai devreme, vom ajunge la un conflict şi Traian Băsescu este un politician care iese din scena politică, ori în noiembrie, ori într-un an, maxim doi. Eu de-abia intru cu adevărat pe scena politică importantă, dincolo de a fi lider de partid, într-o funcţie importantă, şi obligaţia mea este să mă gândesc la viitor, la trecut e problema dlui Traian Băsescu.

AGERPRES: Ce ne puteţi spune despre programul viitoarei guvernări USL şi ce intenţionaţi să modificaţi în pachetele de legi pe care fostul guvern Boc şi-a angajat răspunderea?

Victor Ponta: Reamintesc că pe parcursul anului 2011 am prezentat, alături de colective importante, proiectele USL, primul dintre ele şi cel mai aşteptat fiind cel pe zona de fiscalitate şi măsuri economice. Şi acolo am spus foarte clar: cotele de impozitare sunt 8, 12, 16 %. Ne dorim ca până 2016 să le aducem la 20, pentru că 24 este prea mult. Între măsuri reamintesc reducerea CAS, TVA diferenţiat la produsele agricole, schimbarea legislaţiei privind achiziţiile publice, pentru a opri dezmăţul din licitaţiile cu bani publici.

Nu Opoziţia, ci Curtea de Conturi a publicat în 2011 faptul că 600 de milioane de euro au fost cheltuiţi în mod greşit. Mai dorim un alt mod de a utiliza fondurile europene, sigur mergem pe ce avem dar, deja, în 2014, 2015, 2016 trebuie să progresăm foarte mult.

Acest program de guvernare se va sintetiza cel mai bine în luna septembrie în programul de buget pe 2013. Or, în momentul în care prezinţi proiectul de buget, practic, ai înăuntru toate aceste politici şi acest proiect de buget va arăta ce facem cu contribuţiile de asigurări sociale, ce facem cu taxele, ce facem cu cheltuirea banului public. Şi acela va fi documentul de bază pe care oamenii nu doar să-l voteze, ci şi un document pentru investitorii străini care se gândesc dacă vin cu bani în România, pentru oamenii de afaceri care aşteaptă să vadă dacă un nou guvern va fi mai favorabil mediului privat decât a fost cel actual.

AGERPRES: Atragerea de fonduri europene este legată indisolubil de creşterea economică. Care credeţi că sunt cauzele neabsorbţiei fondurilor europene?

Victor Ponta: Absorbţia de fonduri europene este indisolubil legată de decizia politică şi de capacitatea administrativă. Dacă după învestirea guvernului Ungureanu lucrurile s-au mai schimbat, vom mai vedea. Dar, cât timp a fost ministru dna Elena Udrea, din punct de vedere politic lucrurile au fost foarte clare – au acces la fondurile europene numai primarii, preşedinţii de CJ şi firmele agreate de PDL, ceilalţi nu au, chiar dacă era vorba de bani care veneau în România de la Bruxelles.

Aici decizia noastră politică este foarte clară – indiferent de ce culoare politică are primăria sau Consiliul Judeţean de la PDL, de la oricine, eu, Guvern, mă oblig să-i asigur cofinanţarea şi capacitatea de a utiliza acel program european.

Nu o să pun niciodată un primar, fie că e de la alt partid, să-i cer să vină la mine, la PSD, ca să-i semnez proiectul european. Asta mi s-a părut absolut inadmisibil şi asta e prima explicaţie pentru eşecul nostru. A doua explicaţie constă în faptul că România are în acest moment cel mai birocratic sistem de evaluare şi de implementare a fondurilor europene. Este birocratic din doua motive, pentru că cei care lucrează acolo pun cât mai multe condiţii ca să se protejeze, să nu-i ia DNA, să nu-i ia OLAF-ul, şi atunci pun o mie de măsuri în plus şi asta înseamnă că mai pierzi o mie de zile cu hârtii şi proceduri.

În al doilea rând, pentru că acolo unde sunt foarte multe reguli birocratice există o scurtătură şi scurtătura este să mergi la o firmă de consultanţă apropiată de ministru sau de funcţionarii respectivi şi dacă o iei pe scurtătură, care este un fel de corupţie, iată că se deschid toate uşile care nu se deschideau prin faţă.

Aici ne întoarcem tot la decizia politică: reduci ghidurile şi regulamentele făcute, sancţionezi foarte dur această practică uzuală de a nu-l primi pe om cu proiectul, decât dacă merge la firma de consultanţă agreată, şi o să vedeţi cum lucrurile „se schimbă foarte rapid”.

AGERPRES: Actuala putere a readus în dezbatere revizuirea Constituţiei. Credeţi că ar trebui modificat mandatul prezidenţial?
Victor Ponta: În primul rând, Constituţia trebuie revizuită şi sunt multe puncte care s-au dovedit în această perioadă ca fiind puncte slabe. Şi aceasta va fi revizuită în 2013 de un Parlament cu o majoritate rezultată din votul popular.

Parlamentul actual, cu toate scuzele, reprezintă foarte greu ceea ce au votat oamenii. Oamenii au votat verde şi a ieşit albastru, nu se poate pune problema de legitimitate. Ceea ce cred că e foarte important în viitoarea Constituţie este să delimităm foarte clar atribuţiile preşedintelui, ale Guvernului, ale Parlamentului.

Preşedintele a dorit să fie şi premier şi preşedinte de partid şi judecător-şef şi, de câte ori s-a lovit de o oarecare rezistenţă, fie că era vorba de dl Tăriceanu, fie că era vorba de Parlamentul actual, a încercat să rezolve acest conflict, spunându-şi cu forţă punctul de vedere. Trebuie să precizăm în Constituţie foarte clar ce face preşedintele, inclusiv această prevedere, care a fost abuziv interpretată de preşedintele Băsescu, că el numeşte pe cine vrea prim-ministru.

Îl vrea pe Ponta, îl pune pe Ponta, îl vrea pe Ungureanu, îl pune pe Ungureanu, îl vrea pe şoferul său, îl pune pe şoferul său. Asta este categoric împotriva spiritului Constituţiei şi a spiritului european şi democratic, nu poţi pune pe cine vrei tu.

Trebuie să spunem foarte clar aceasta în Constituţie, pentru ca un viitor preşedinte – nu va mai fi Băsescu, va fi Antonescu, va fi altcineva – să nu fie tentat să se folosească din nou de aceasta. Apropo de Constituţie, am apreciat foarte mult ce spunea un mare lider american, că SUA s-au construit pe legi şi nu pe lideri. Respecţi legile, sunt mai importante decât liderii şi poate că, după experienţa ultimilor ani, ne vom întoarce şi noi la domnia legii şi nu la domnia liderului, indiferent cine va fi acel lider.

AGERPRES: Un alt subiect de pe agenda politică actuală se referă la UMF Târgu Mureş. Vă menţineţi intenţia depunerii unei moţiuni de cenzură, dacă Guvernul va decide înfiinţarea unei facultăţi separate pe criteriu etnic? Aveţi cumva amendamente la proiectul de HG?

Victor Ponta: Singurul amendament este cel care prevede respingerea unei Hotărâri de Guvern în acest sens. În primul rând, sigur că ne vom menţine ideea de a depune moţiune de cenzură, pentru că doar Parlamentul poate să oprească un guvern care greşeşte.

Consider că această decizie, care va fi luată, va fi sub şantaj politic Nu poţi să guvernezi o ţară europeană cu şantajul politic. Cei de la UDMR, dacă doresc, pot pleca de la guvernare, cei de la PDL nu pot să spună orice ca să îi mai ţină până în noiembrie, nu e normal.

În al treilea rând, eu sunt un om politic al secolului al XXI-lea, nu cred în şovinism, în xenofobie, nu cred că nu trebuie să existe învăţământ în limba maghiară. De altfel, el există la Târgu Mureş şi Cluj şi este un lucru pe care l-am acceptat cu toţii.

Dar, în acelaşi timp, tocmai pentru că eu cred în spiritul european – nu ştiu nicăieri în Europa o facultate care să meargă pe principiul segregării etnice – nu poţi să interzici şi nici nu vreau să interzici minorităţii maghiare să studieze în limba maternă, dar nici nu poţi să faci o facultate specială pentru aşa ceva, la care, practic, nu au decât maghiarii acces. Aceasta este, totodată, şi o problemă delicată folosită de UDMR, nu pentru că-şi doresc neapărat facultate în limba maghiară, ci pentru că au campanie electorală şi pentru că au acum un concurent în Laszlo Tokes care este mai extremist şi mai lipsit, până la urmă, de respect pentru regulile europene.

Tocmai de aceea, politicienii responsabili rezolvă problemele delicate în momente în care raţiunea primează şi nu interesele electorale. Acum, în 2012, Universitatea de Medicină şi Farmacie Târgu Mureş face obiectul unei bătălii politice, pentru că UDMR trebuie să arate că nu este mai prejos decât partidul lui Tokes. Or, o problemă atât de importantă, şi pe care nu poţi să o mai iei înapoi, nu o rezolvi în an electoral.

AGERPRES: Care mai este poziţia PSD privitoare la proiectul Roşia Montana?

Victor Ponta: Am exprimat, în numele USL, în cele 15 faimoase puncte care au stârnit foarte multe controverse, pe care le-am prezentat la momentul învestirii guvernului Ungureanu. Unul dintre acestea se referea la Roşia Montană şi am spus atunci foarte clar: Nu, nu vom fi de acord cu o asemenea exploatare, până nu se rezolvă următoarele trei probleme. Prima se referă la standarde şi garanţii europene, nu de alt tip, privind protecţia mediului.

Avem accidentul de la Baia Mare, avem experienţe nefericite şi nu poţi să vinzi astăzi fără să te gândeşti la copiii tăi de mâine. Al doilea lucru – trebuie stabilit foarte clar care este interesul şi câştigul statului român dintr-un astfel de proiect. Nu spui că laşi exploatarea unor firme canadiene şi statul român nu câştigă nimic. Iar al treilea lucru, la fel de important din punctul meu de vedere – trebuie lămurit care este rolul în România al lobby-ului politic al unei firme private.

E foarte clar că în acest moment firma de la Roşia Montană are în Traian Băsescu un lobby-ist politic care este direct interesat în acel proiect şi cred că a găsit lobby-işti în toate partidele, inclusiv în partidul meu, că a cumpărat toată zona de publicitate de pe piaţa media. Lobby-ul politic în SUA e reglementat de lege – cum face o companie, cum procedează un om politic, ce sprijin îi dă în campanie şi de ce acel om politic, pentru că sprijină o campanie, primeşte un proiect.

La noi totul se face pe sub masă. Lucrul acesta este profund ilegal şi profund incorect, aşa încât Roşia Montana, după ce rezolvăm cele trei puncte, printre care implicarea în finanţarea care îl priveşte şi pe Traian Băsescu, mai discutăm.

AGERPRES: Va continua să funcţioneze principiul parităţii între PSD şi ACD şi după alegerile parlamentare? Un coleg de partid declara recent altceva.

Victor Ponta: Noi am spus foarte clar şi scrie şi în Acord – unii citesc, alţii nu citesc – paritatea, adică egalitate de candidaturi, am stabilit-o la preşedinţii de Consilii Judeţene şi primarii municipiilor reşedinţă de judeţ. S-a respectat cu două excepţii, dar asta e o negociere internă în cadrul USL.

La fel, se va respecta la parlamentare. PSD şi ACD, şi va fi probabil vorba şi de creştin-democraţi, ţărăniştii lui Ciorbea, vor avea un număr egal de candidaturi Mai departe nimeni nu s-a gândit, pentru că este imposibil să faci o evaluare dacă din 400 de candidaţi vor fi aleşi 200 de la PSD şi 200 de la ACD. Nici măcar acum, la CJ, nu ştim dacă va fi un număr egal de aleşi, pentru că va fi decizia electoratului, dar avem un număr egal de candidaţi, avem un sprijin comun şi avem un adversar comun care este PDL.

Şi aceste principii pe care le-am avut în minte şi le-am pus pe hârtie acum mai bine de un an, când s-a constituit USL, le-am respectat chiar dacă vor exista fracturi politice pentru asta, pentru toate partidele.

AGERPRES: Consideraţi astăzi că PSD este un partid mai reformat?

Victor Ponta: Eu am fost ales preşedinte al PSD în 2010, mai repede decât îmi imaginasem chiar eu şi mai repede decât îşi imaginase chiar PSD-ul. Într-o dezvoltare normală a partidului probabil că peste cinci sau zece ani aş fi putut fi lider al partidului. Din păcate, PSD a pierdut două alegeri la rând şi atunci a mers pe ideea unui lider tânăr care schimbă foarte mult în interiorul partidului, care schimbă structural modul de abordare a problemelor, care schimbă mesajul, comunicarea partidului.

Dacă vreţi, şi păstrând proporţiile, nu vreau să mi-o iau în cap cum spune românul, şi Partidul Laburist britanic l-a ales pe cel mai tânăr lider din istorie – Tony Blair – după ce a stat 18 ani în opoziţie, după ce tot au pierdut cu alţi lideri. Nu l-au ales de drag, l-au ales pentru că s-au gândit că asta e soluţia să câştige.

În ce măsură partidul s-a schimbat în bine, pentru că s-a schimbat, asta e foarte clar, în ce măsura percepţia noastră asupra PSD s-a schimbat, până la urmă, momentul adevărului îl reprezintă alegerile. Suntem la guvernare cu prim-ministru, cu un guvern al nostru şi cu majoritatea noastră – înseamnă că pentru cel puţin jumătate dintre cei care au votat această schimbare a fost vizibilă. Dacă nu, analizele pot să continue. Pot să vă dau un singur exemplu de schimbare care pe mine mă face să fiu mândru.

PSD a fost considerat întotdeauna şi este considerat partidul cu cei mai mulţi specialişti, care are cei mai buni oameni în administraţie. În acelaşi timp, însă – şi asta e un lucru dureros, dar adevărat – noi, în 2004, am pierdut alegerile, nu pentru că n-am guvernat bine, ci pentru că eram considerat partidul cel mai corupt din România. Şi am rămas pe acest prim loc mult timp după ce am plecat de la guvernare. Corect sau incorect, nici nu mai contează, percepţia publică e cea mai importantă.

Ultimele cercetări sociologice arată, în sfârşit, după mult timp şi după foarte mulţi ani, că PSD a fost depăşit de PDL – şi acesta nu e meritul nostru, ci e vina lor. În toate sondajele făcute nu doar de noi, ci şi de cei de la putere, se arată că, de la o proporţie de 40% dintre românii care considerau că PSD este un partid corupt, cu probleme grave de corupţie, PSD este în acest moment sub 15 %.

Acest domeniu era un fel de „călcâiul lui Ahile” pentru noi. În toate celelalte, organizare, specialişti, eram cei mai buni. Am reuşit să obţinem această schimbare, nu ştiu cât de mult mi se datorează sau nu mie, oricum este una dintre schimbările fundamentale.

AGERPRES: V-aţi imaginat cumva vreun scenariu în care să vă depuneţi mandatul de la şefia PSD?

Victor Ponta: Aici e o problemă de principiu pe care am subliniat-o şi în 2005 la congresul PSD şi în 2010, când am candidat la funcţia de preşedinte. Regula corectă este că un lider de partid care îşi duce partidul la victorie merge mai departe, un lider de partid care, indiferent dacă e sau nu vina lui, pierde alegerile face un pas în lateral şi sprijină un alt coleg. E o regulă europeană şi în care cred foarte mult. Dacă mă întrebaţi ce se va întâmpla la congresul din 2013 al PSD, pentru că trebuie să avem un congres în 2013, cred că voi merita din partea colegilor mei să continui, dar în varianta în care v-am explicat. Câştigând, evident!

loading...
Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.