Benzina şi motorina vor depăşi 7 lei/litru

La începutul lunii ianuarie 2011, premierul Emil Boc declara că Guvernul poate introduce contramăsuri specifice economiei de piaţă, precum impunerea unor impozite, împotriva producătorilor care cresc rapid şi nejustificat preţul carburanţilor. Noul premier proaspăt instalat, a prins din zbor porumbelul electoral şi a anunţat că noul executiv ia în calcul introducerea unei suprataxări a comercianţilor de combustibil ce activează pe teritoriul României.

Chiar dacă aceste măsuri vor fi puse în practică realitatea economică este una singură: preţurile la pompă practicate în România trebuie să se alinieze cu cele medii din UE. Asta înseamnă că la actualul nivel de impozitare preţul benzinei şi al motorinei să cocheteze cu valori situate în jurul cotei de 7 lei/litru. Oare aşa să fie?

 

România, fruntaşă în clasamentul preţului la combustibil

Conform informaţiilor furnizate de site-ul “Energy” al Comisiei Europene, la data de 14.05.2012 România se afla pe locul 2 într-un clasament al preţului combustibililor auto, fiind surclasată doar de ţară vecină, Bulgaria.

Preţul benzinei Euro 95 era de 5,74 lei, în timp ce cel al motorinei era de 5,87 lei. În ambele cazuri acestea erau cu 31,74% sub preţul mediu ponderat calculat pentru întreaga zona euro şi, respectiv, cu 21,32%.

Dacă însă este să ne referim strict la nucleul zonei euro format din cele 17 state care au pus bazele acesteia, preţul benzinei, în România, este mai mic cu 27,05% în timp ce cel al motorinei este cu 10,47% sub cel al mediei ponderate al zonei euro (17).

Fără a fi fani sau apărători ai intereselor producătorilor şi comercianţilor de combustibili din România, materialul care urmează pleacă de la statistică mai sus prezentată şi se doreşte o analiză lucidă (şi premoţionala) a preţului la care trebuie să ajungă combustibilii la pompa românească în raport cu cea europeană.

Folosind baza de date a celor de la Comisia Europeană am realizat o sumă de grafice comparative care să ne permită analiza anterior menţionată.

Făcând menţiunea că respectivele grafice au la baza datele zilnice pentru perioada 7 ianuarie 2008- 14.05.2012, în cele ce urmează le-am împărţit pe două categorii:

  • preţul la pompă fără taxe şi accize;
  • preţul la pompă după aplicarea acestora.

De asemenea, datorită faptului că cel mai mare furnizor de produse petroliere din România este compania OMV-Petrom ni s-a părut relevantă şi o analiză comparativă a preţului celor două categorii de combustibil în Austria vs România.

 

Combustibilii fără povara taxelor şi accizelor

Să luăm în calcul, în primul rând, evoluţia preţului pentru combustibilii comercializaţi în România fără taxele şi accizele aferente sau, mai corect spus, preţul de producţie al acestora.

De la începutul lui ianuarie 2008 până în 14 mai 2012, preţul celor trei combustibili au evoluat, în general, pe trend ascendent. Excepţie face perioada iulie 2008 – ianuarie 2009 când, pentru fiecare dintre aceştia, a fost înregistrată o corecţie (mai accentuată pentru motorină şi benzină).

Dacă, iniţial, preţul benzinei fără plumb era cu mult peste cel al motorinei şi al GPL-ului, în perioada septembrie- noiembrie 2009 ecartul dintre acestea s-a redus, preţul motorinei depăşindu-l pe cel al benzinei. Din acel moment, ecartul dintre acestea a început să crească, dar nemaiatingând valorile de la începutul perioadei analizate.

Pentru a fi relevantă însă această evoluţie am făcut comparaţie cu modul în care s-a mişcat preţul fiecăruia dintre cei trei combustibili în raport cu media europeană.

Chiar dacă în toate cele trei cazuri, pe ansamblu, preţul la pompă al combustibililor comercializaţi din România înainte de aplicarea taxelor şi impozitelor aferente, este sub cel al mediei europene, nu se pot însă omite o serie de particularităţi:

–          În cazul benzinei fără plumb, aceasta este în cea mai mare parte a timpului apropiată de media europeană, iar în perioada noiembrie 2008 – ianuarie 2009, preţul acesteia a fost, în medie, cu 10% peste media europeană. De asemenea, dacă la începutul lunii martie a anului curent acesta era, în medie, cu 10% sub media europeană până la 14 mai acesta recuperase decalajul despărţindu-l aproximativ 4% de media europeană;

–          În ceea ce priveşte motorina, din noiembrie 2008 preţul acesteia a fost, în general, peste preţul mediu al Uniunii Europene. Demn de remarcat este faptul că din acel moment, trendul general de evoluţie este descendent ceea ce poate sugera că preţul motorinei se va alinia la preţurile europene mai rapid decât cel al benzinei.

Grafic: Variaţie preţ benzină în raport cu UE

Grafic: Variaţie preţ motorină fără taxe în raport cu UE

Citeste continuarea…

Citește și
7 Comentarii
  1. Alina spune

    Este strigator la cer sa se scumpeasca benzina si motorina la 7 lei/litru,trebuie sa se ieftineasca nu sa creasca.

  2. adyu spune

    dar salarile cand vor fi aliniate la media celor europene??? va raspund cand va zbura porcul

  3. petrol romanesc spune

    in pretul unui litru de benzina/ la motorina la pompa circa 50 la suta ia STATUL ca si acciza sau TVA deci STATUL nu are nici un interes ca benzina sa fie ieftina.IN pretul final e o componenta fixa ca si materie prima si prelucrare (adica la poarta rafinariei e un pret apropiat oriunde in Europa) dupa care intervin accize (pe care statul le vrea la nivel EUROPEAN) plus TVA plus adausul distribuitorului.Eu cetatean roman sint impotriva acestui lucru atata timp cat SALARIUL MINIM PE ECONOMIE NU AJUNGE LA NIVEL EUROPEAN

  4. mosad spune

    sa scoata taxa de drum si taxa de solidaritate din pretul benzinei si sa calculeze tva numai la valoarea materiei prime nu si la acciza si tot ar fi ceva

  5. mihai spune

    asta inseamna uniunea europeana, sa fim toti aliniati la aceleasi preturi, dar salariile si pensiile cand vor fi aliniate, mai vor sa adopte si moneda euro,conducatorii nostri au probleme cu capul,toti, cand grecii vor sa renunte la ea, mai bine era daca ramaneam in banca noastra fara sa aderam la ue

  6. Ktulu spune

    Băăăăii!
    Voi chiar nu citiți atent?!
    „impunerea unor impozite, împotriva producătorilor care CRESC rapid şi nejustificat preţul carburanţilor”
    Deci, vor lua măsuri (legi, etc.), care să îi împiedice pe producători să crească prețul!
    Acuma… Asta e intenția… Nu știu cât de logică va fi.

  7. Alexandru Marcu spune

    Ce nu inteleg este faptul ca la noi este mai scumpa motorina decat benzina. Nicaiesri in Europa nu se regaseste aceasta situatie. Stie cineva de ce?

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.